Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Ramadan

De ramadan is de vastenmaand voor moslims. Tijdens deze maand onthouden moslims zich uit religieuze overweging een maand lang tussen zonsopkomst en zonsondergang van eten en drinken.

Kinderen, zwangere vrouwen en zieken hoeven niet mee te doen aan de ramadan.

Omschrijving

Gedurende de ramadan onthouden moslims zich van eten en drinken tussen zonsopgang en zonsondergang. Kinderen, zwangere vrouwen en mensen die ziek zijn hoeven niet mee te doen aan de ramadan. De periode van de ramadan is gebaseerd op de maankalender van 355 dagen. Ons kalenderjaar heeft 365 of 366 dagen. Hierdoor varieert de start van de ramadan van jaar tot jaar. Zo kan in Nederland de ramadan in de zomer of de winter plaatsvinden.

Gezondheidseffecten

Door de ramadan verandert iemands maaltijdpatroon: de tijd tussen maaltijden is langer. Ook eten mensen anders dan buiten de ramadan. Verder verandert vaak het slaappatroon, omdat mensen nog eten voordat de zon opgaat. Dit heeft effect op verschillende processen in het lichaam, zoals verschuivingen in het patroon van het hormoon cortisol (de biologische klok). Deze veranderingen zijn duidelijker als de ramadan valt in een periode met lange zomerse dagen.Tijdens de ramadan kunnen klachten ontstaan zoals moeheid, hoofdpijn, misselijkheid, maagklachten en uitdroging.

Gewicht en ramadan

Het gewicht kan afnemen door de ramadan. Maar veranderingen in lichaamsgewicht zijn meestal klein en tijdelijk. Wanneer veel gegeten en gesnackt wordt tussen zonsondergang en zonsopgang kan het gewicht juist toenemen.

Diabetes en ramadan

Mensen met diabetes lopen meer risico op een hypo (te weinig suiker in het bloed) gedurende de uren van vasten en een hyper (te veel suiker in het bloed) door overeten gedurende de uren dat ze niet vasten. Mensen met diabetes hoeven niet mee te doen aan de ramadan. 

Onderzoek naar gezondheidseffecten van de ramadan

Het vergelijken van onderzoeken naar gezondheidseffecten van de ramadan wordt bemoeilijkt omdat ze in verschillende landen zijn uitgevoerd met uiteenlopende klimaatomstandigheden en leefgewoonten. Er zijn positieve en negatieve gezondheidseffecten van de ramadan beschreven. Wat en hoeveel er wordt gegeten is bepalend.

Voedingsadvies

Tijdens de ramadan is het belangrijk om tussen zonsondergang en zonsopkomst voldoende te drinken en te kiezen voor gezonde voedingsmiddelen. Vermijd te veel eten en vette en zoete snacks. Bekijk onze tips voor tijdens de ramadan.

Moslims met een voorgeschreven dieet, of een (chronische) ziekte, zoals diabetes, die toch mee willen doen met de ramadan, wordt aangeraden dit alleen in overleg met hun arts te doen. Zwangere vrouwen wordt afgeraden mee te doen met de ramadan vanwege eventuele negatieve effecten op het kind. 

Bekijk ook de tips voor sporten tijdens de ramadan op allesoversport.nl

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.