Dit jaar is het 100 jaar
geleden dat in Nederland het voedrecht werd ingevoerd, waardoor het voor
vrouwen gemakkelijker werd om borstvoeding en werk te combineren. Toch blijkt dit
nog steeds een uitdaging voor veel vrouwen. Om werkende vrouwen die
borstvoeding geven extra te ondersteunen, lanceert het Voedingscentrum de
campagne Borstvoeding werkt!
Dit gebeurt tijdens de Landelijke Borstvoedingsweek,
die op 30 september van start gaat. Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport (VWS) trapt de campagne af door de eerste deurhanger aan de
kolfruimte op het ministerie te hangen.
Staatssecretaris Blokhuis: “Het is 100 jaar
geleden dat het voedrecht in de wet werd opgenomen. Hoog tijd dus om vrouwen
die borstvoeding willen geven, nu ook overal 100% te steunen. Omdat het goed is
voor de gezondheid van vrouwen en kinderen. Veel werkgevers hebben het
natuurlijk al goed voor elkaar. Maar als dat nog niet zo is, is deze nationale
borstvoedingsweek een goed moment om als werkgever je mouwen op te stropen en
het snel te regelen!”
In deze video licht Blokhuis de campagne verder toe.
Waarom deze campagne
Veel vrouwen willen graag borstvoeding blijven geven als zij gaan
werken. Maar ze missen soms faciliteiten en ondersteuning op hun werk. Zoals een
geschikte kolfruimte en steun bij collega’s en leidinggevenden. Werkgevers
kunnen veel doen om hierbij te helpen. Met de campagne geeft het
Voedingscentrum werkgevers handvaten hoe ze hun organisatie
borstvoedingsvriendelijker kunnen maken. De campagne is een initiatief van het
Voedingscentrum en de Landelijke Borstvoedingsraad (LBR).
Positieve effecten voor werkgevers
Een goed beleid rondom borstvoeding levert
een organisatie heel veel op. Werkgevers dragen hiermee bij aan de gezondheid
van werknemers en hun baby’s. Dat zorgt onder andere voor minder verzuim. Kinderen
die borstvoeding hebben gekregen zijn de eerste jaren namelijk minder vaak
ziek. Ook kan het ondersteunen van medewerkers die borstvoeding (willen) geven
het imago van organisaties versterken: intern, maar ook extern.
Borstvoeding en werk op de agenda
In de campagne geeft het Voedingscentrum
werkgevers tips om een goed beleid rondom borstvoeding vorm te geven. Goede
voorzieningen bieden is belangrijk, maar dat geldt zeker ook voor steun van de
werkgever en collega's onderling. Het komt voor dat borstvoeding een lastig
bespreekbaar onderwerp is binnen organisaties. Door het onderwerp op de agenda
te zetten voelen vrouwen die borstvoeding geven zich beter ondersteund. De kans
dat ze langer doorgaan met borstvoeding geven is hierdoor groter. Met alle voordelen
die daarbij horen.
Nieuwe materialen
Het Voedingscentrum heeft voor de
campagne nieuwe materialen ontwikkeld die werkgevers gratis kunnen bestellen.
Zoals een checklist, waarmee werkgevers eenvoudig kunnen zien aan welke punten
ze wettelijk moeten voldoen. Ook de deurhanger, gratis te bestellen bij het
Voedingscentrum, is onderdeel van de campagne. Die kunnen werkgevers gebruiken
om het gesprek met werknemers over borstvoeding makkelijker te maken.
Daarnaast
is er een campagne op social media om het onderwerp onder de aandacht te brengen
met #borstvoedingwerkt.
Meer
informatie? Kijk op www.voedingscentrum.nl/borstvoedingwerkt