Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Geserveerd met pinda's
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Wat zijn de voordelen van omega 3- en omega 6-vetzuren als je zwanger bent?

Omega 3- en omega 6-vetzuren zijn onverzadigde vetzuren die goed zijn voor moeder en het toekomstige kind. Van deze vetzuren is aangetoond dat ze beschermen tegen hart- en vaatziekten bij volwassenen. Omega 3-vetzuren zijn verder nodig bij de hersenontwikkeling van het ongeboren kind. Omega 3-vetzuren zitten bijvoorbeeld veel in vis en omega 6-vetzuren in zonnebloemolie.
Omega 3- en omega 6-vetzuren zijn onverzadigde vetzuren die goed zijn voor moeder en het toekomstige kind.
Het advies geldt om tijdens je zwangerschap 1 keer per week vis te eten, bij voorkeur vette vis, zoals zalm. De EFSA heeft een groot aantal studies bekeken over visconsumptie tijdens de zwangerschap. Er is overtuigend bewijs dat het eten van vis tijdens de zwangerschap belangrijk is voor de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van het kind.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.