Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Kan ik groente vervangen door fruit in mijn eetpatroon?

Als je weinig groente eet, kun je niet 'in plaats daarvan' extra fruit eten. Groente en fruit bevatten verschillende voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen. Ook zitten er in groente andere hoeveelheden voedingsstoffen dan in fruit.

groente en fruit zijn niet inwisselbaar

Genoeg groente en fruit eten vermindert de kans op sommige ziekten zoals hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker en diabetes type 2. Dat geldt voor zowel groente als fruit.

Bescherming tegen ziekten

Het is niet duidelijk op welke manier groente en fruit beschermen tegen ziekten. Waarschijnlijk komt dat door de verschillende mineralen, vitamines, vezels en andere stoffen (zoals carotenoïden en antioxidanten) in groente en fruit. Maar hoe die beschermende werking precies in zijn werk gaat, weten we niet. De manier waarop de verschillende stoffen in groente en fruit met elkaar samenwerken speelt waarschijnlijk een rol.

Genoeg groente en fruit

Omdat groente en fruit verschillen in voedingsstoffen adviseert het Voedingscentrum om dagelijks 250 gram groenten als 200 gram (2 porties) fruit te eten. Belangrijk is om ook binnen groenten en fruit te variëren, zo krijg je zo veel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen.