Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Kan ik fruit vervangen door groente in mijn eetpatroon?

Groente en fruit bevatten verschillende voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen. Ook zitten er in groente andere hoeveelheden voedingsstoffen dan in fruit.

Genoeg groente en fruit eten vermindert de kans op sommige ziekten zoals hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker en diabetes type 2. Dat geldt voor zowel groente als fruit.  

Bescherming tegen ziekten

Het is niet duidelijk op welke manier groente en fruit beschermen tegen ziekten. Waarschijnlijk komt dat door de verschillende mineralen, vitamines, vezels en andere stoffen (zoals carotenoïden en antioxidanten) in groente en fruit. Maar hoe die beschermende werking precies in zijn werk gaat, weten we niet. De manier waarop de verschillende stoffen in groente en fruit met elkaar samenwerken speelt waarschijnlijk een rol.

Genoeg groente en fruit

Omdat groente en fruit verschillen in voedingsstoffen adviseert het Voedingscentrum om dagelijks zowel 250 gram groenten als 2 porties (200 gram) fruit te eten. Belangrijk is om ook binnen groenten en fruit te variëren, zo krijg je zo veel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen.
Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.