Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Bevatten groenten tegenwoordig minder voedingsstoffen dan vroeger?

Hiernaar is nooit goed gecontroleerd onderzoek gedaan. Voor informatie over verschillen in de hoeveelheden voedingsstoffen in groente tussen vroeger en nu moeten we gebruik maken van voedingsmiddelentabellen. Vroeger werden andere meetmethodes gebruikt dan nu. Dat maakt vergelijken en duidelijke conclusies trekken erg lastig. Er zijn wel aanwijzingen dat sommige groenten minder mineralen bevatten dan voorheen, maar dat kan ook veroorzaakt worden door het verschil in meetmethodes.   

Voldoende groente

We adviseren om dagelijks 250 gram groente te eten. Dit advies is gebaseerd op de huidige voedingswaarde van groente. Groente levert niet alleen voedingsstoffen, maar het vermindert ook het risico op chronische ziektes zoals hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker en diabetes type 2.

Eten volgens de Schijf van Vijf

Een gezond voedingspatroon volgens de Schijf van Vijf levert voldoende voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen. Supplementen zijn alleen nodig voor sommige groepen, zoals zwangeren en ouderen. 
Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.