Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar

Afvallen met dagmenu's

Laat je inspireren

Aan de slag met de dagmenu's

Met onze uitgewerkte dagmenu's kun je aan de slag met afvallen. Blijf je gewicht in de gaten houden. Val je te snel of te langzaam af? Pas dan je dagmenu aan door de plusopties toe te voegen of juist weg te laten.

Plusoptie

We gaan bij deze dagmenu’s uit van ongeveer 1500 kcal per dag. Dat is een richtlijn waarmee gemiddelde vrouwen kunnen afvallen. Voor gemiddelde mannen, maar ook grotere vrouwen, of mensen die extra veel sporten, is dit mogelijk te weinig. Zij kunnen wat meer eten. Bij de recepten voor het ontbijt, lunch en avondeten staan daarom plusopties waarmee je je menu kunt aanvullen.

Dagmenu 1 - 1500 kcal

Ontbijt (275 KCAL)

Yoghurt met peer en blauwe druiven
+Plusoptie per persoon: voeg 100 ml halfvolle yoghurt toe (+ 100 kcal = 375 kcal totaal)

Tussendoor (165 KCAL)

Volkoren boterham met zuivelspread, dadelreepjes, stukjes walnoot en rucola

Lunch (380 KCAL)

Omelet met paprika en tomaat
+Plusoptie per persoon: voeg een volkoren boterham toe (+ 82 kcal = 462 kcal totaal)
 
 

Tussendoor (162)

Een handje ongezouten noten

Diner (445 kcal)

Aardappelschotel met broccoli en kip
+Plusoptie per persoon: voeg 100 gram aardappelschijfjes toe (+ 86 kcal = 531 kcal totaal)

Nagerecht (75 kcal)

Vanillekwark met sinaasappel
 
 

Dagmenu 2- 1500 kcal

Ontbijt (240 kcal)

Roerei met tomaat op toast
+Plusoptie per persoon: voeg een volkoren boterham toe (+ 82 kcal = 322 kcal totaal)

Tussendoor (185 kcal)

Volkoren boterham met 30+ kaas, paprikareepjes, rozijnen en bieslook

Lunch (230 kcal)

Wortelsalade met limabonen en tahindressing
+Plusoptie per persoon: voeg een klein blikje (100 gram) limabonen toe (+126 kcal = 356 kcal totaal)
 
 
 
 


Tussendoor (266 kcal)

Beker halfvolle melk (250 ml) en 1 mandarijn en 1 banaan.

Diner (505 kcal)

Thaise mie met paddenstoelen en tofu

+Plusoptie per persoon: voeg 25 gram volkoren mie toe (+ 80 kcal = 585 kcal totaal)

Nagerecht (75 kcal)

Aardbeiensoep met gember
 
 

Zelf aan de slag

Stel je eigen dagmenu samen

Op onze receptensite vind je met de filteroptie 'caloriearm' nog veel meer recepten waarmee je zelf een dagmenu kunt samenstellen. Onderaan de receptpagina staan de voedingswaarden per persoon.

De Schijf van Vijf

Wat staat er allemaal in de Schijf van Vijf en wat zijn alternatieven voor producten die erbuiten vallen? Hoe meer je weet over wat je eet, hoe makkelijker het wordt om een gezond eetpatroon te ontwikkelen.