Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstig recept
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Ontbijtgranen

Ontbijtgranen zijn graanproducten zoals havermout en muesli. Havermout, muesli en andere volkoren ontbijtgranen zonder toegevoegd zout en niet te veel suiker (niet meer dan 16 gram suiker per 100 gram) staan in de Schijf van Vijf.

Ontbijtgranen bevatten behalve koolhydraten meestal veel vezels, B-vitamines en mineralen. Mensen met coeliakie moeten ontbijtgranen vermijden omdat er gluten inzit. 

Er zijn biologische ontbijtgranen verkrijgbaar.

Omschrijving

Ontbijtgranen zijn graanproducten die meestal bij het ontbijt gegeten worden. Havermout, muesli en andere volkoren ontbijtgranen zonder toegevoegd zout en niet te veel suiker staan in de Schijf van Vijf.

Soorten ontbijtgranen

Er zijn veel soorten ontbijtgranen. Sommige bestaan alleen uit volkorengraan en aan anderen zijn bijvoorbeeld noten en gedroogd fruit toegevoegd. Er zijn veel varianten te vinden in de supermarkt waaraan veel suiker is toegevoegd. Deze staan niet in de Schijf van Vijf.     

Voorbeelden van verschillende ontbijtgranen zijn:   

  • Volkorengraanontbijt, gemaakt van tarwe 
  • Havermout, gemaakt van haver
  • Muesli, gemaakt van gemengde granen, noten en gedroogde vruchten
  • Cornflakes, gemaakt van maïs 
  • Gepofte rijstkorrels of volkorentarwevlokken. De korrels en vlokken worden met water, zout, suiker en moutextract gekookt, deels gedroogd, geplet en gepoft en soms nog geroosterd. 

Bewaren

Ontbijtgranen zijn lange tijd houdbaar wanneer je ze koel, donker en droog bewaart. Om ongedierte in de keuken te voorkomen is het advies aangebroken pakken in goed sluitende voorraadbussen te bewaren

Gezondheidseffecten

Ontbijtgranen leveren net als brood koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. 

Volkoren

Volkorengraanproducten zijn goed voor je, bijvoorbeeld omdat ze het risico op bepaalde hartziekten verlagen. Lees meer over volkoren

Haver

Ook van haver zijn specifieke effecten aangetoond. Het eten van 30 tot 60 gram haverproducten per dag, verlaagt het LDL-cholesterolgehalte in het bloed. Bij een hoog LDL-cholesterolgehalte is er een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. 

Gluten

Veel ontbijtgranen bevatten gluten. Daarom zijn ze niet geschikt voor mensen met de aandoening coeliakie. Glutenbevattende granen zijn tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Op het etiket staat welke granen erin zitten.

Veiligheid

Schimmels

Door schimmelgroei tijdens opslag van vochtige granen kunnen kleine hoeveelheden schadelijke  schimmelgifstoffen (mycotoxines) voorkomen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert steekproefsgewijs of deze schimmelgifstoffen in de granen zitten.

Consumenten krijgen waarschijnlijk minder schimmelgifstoffen binnen dan schadelijk is voor de gezondheid. Het risico dat ze je ziek maken is daarom zeer klein. De gezondheidsvoordelen van het eten van granen wegen daar tegenop.

Acrylamide

In ontbijtgranen kunnen kleine hoeveelheden van de mogelijk schadelijke stof acrylamide voorkomen. De hoeveelheden zijn erg klein en wie gevarieerd eet, krijgt minder acrylamide binnen dan schadelijk zou kunnen zijn voor de gezondheid.

Voedingsadvies

Havermout, muesli en andere volkoren ontbijtgranen zonder toegevoegd zout en niet te veel suiker (niet meer dan 16 gram suiker per 100 gram), staan in de Schijf van Vijf samen met brood en graanproducten. Je kunt bijvoorbeeld een keertje havermout of muesli kiezen in plaats van brood. Dat is ook goed te combineren met magere of halfvolle zuivel, noten en fruit. 

Volkoren

Als je voldoende volkoren graanproducten eet, dan profiteer je van de gezondheidseffecten van volkoren en van de voedingsstoffen waar volkoren graanproducten in voorzien. Het vervangen van witte gesuikerde producten zoals cornflakes en crispy ontbijtgranen door havermout of pure muesli is beter voor de gezondheid. 

Advies op maat

Lees meer over brood en graanproducten en vul De de Schijf van Vijf voor jou in geeft voor een voedingsadvies op maat. 

Let op toevoegingen

Er zijn ook diverse producten, zoals krokante muesli of cruesli, waaraan bijvoorbeeld suiker, honing, of chocolade is toegevoegd. Kijk op het etiket wat er precies inzit. 

Etiket

Eisen ten aanzien van etikettering zijn vastgelegd in de Warenwet etikettering. Kijk naar het online etiket voor meer uitleg over de verschillende onderdelen van het etiket.   

Sinds 1999 mag er ook jodium worden toegevoegd aan andere graanproducten dan brood, zoals aan cornflakes en havermout. Als er jodium aan ontbijtgranen is toegevoegd, staat dat op het etiket. 

Keurmerk

Er zijn biologische ontbijtgranen verkrijgbaar. 

Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch

'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers. 

 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ1454 kJ
Energiewaarde in kcal344 kcal
Vet
Vet totaal2,1 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,3 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,2 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,9 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,1 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,8 g
Linolzuur0,8 g
ALA0,06 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel10,5 g
Eiwit
Eiwit plantaardig11 g
Eiwit totaal11 g
Vitamines
Folaat equivalenten60,0 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Nicotinezuur5,6 mg
Retinol act equivalent0 µg
Vitamine B10,35 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,06 mg
Vitamine B60,220 mg
Vitamine C0 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E1,4 mg
Overigen
Alcohol0 g
Cholesterol0,0 mg
Water11 g
Koolhydraten
Koolhydraten65,0 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden4,0 g
Polysacchariden61,0 g
Natrium/zout
Natrium0,200 g
Zout0,500 g
Mineralen
Calcium40 mg
Fosfor330 mg
IJzer3,5 mg
Jodium2 µg
Kalium400 mg
Koper0,45 mg
Magnesium85 mg
Selenium4 µg
Zink2,40 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
sluit venster