Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Omgaan met verleidingen

Tegenwoordig is eten volop verkrijgbaar en op alle uren van de dag. Als je kind moe en hongerig is, kan hij al dat lekkers een stuk slechter weerstaan. Daar moeten we allemaal mee leren omgaan, met die verlokkingen en valkuilen. Ook je puber.

Hoe kun je als ouder je puber helpen om gezonder te eten? Kijk (samen) wat zijn zwakke momenten zijn en hoe hij deze situaties kan omzeilen of verbeteren.

Je kunt onderstaande tips voor pubers gebruiken om het gesprek aan te gaan met je kind. Of laat hem zelf de tips lezen.

Ga verleidingen uit de weg

Zorg dat je niet oog in oog komt met snacks. Ga niet de supermarkt in als je vrienden wat te eten gaan kopen en jij geen honger hebt. Kies een andere route van school naar huis zodat je niet langs die fastfoodketen komt en loop niet die schoolgang in waar de snoepautomaat staat als je er niks te zoeken hebt.

Pubers en gezond eten: lastige combinatie? Zo weerstaan ze eet-verleidingen.

Maak verleidingen kleiner

Als je een hele verpakking chips naast je hebt liggen, eet je er geheid meer van dan je van plan was. Pak daarom alleen wat je echt op wilt eten en doe dat in een schaaltje. De rest stop je weer terug in de kast.

Zoek afleiding

Je hebt zo’n zin om iets te eten, maar pas over een uur is het avondeten klaar. Ga dan actief iets anders doen, zodat je er niet meer aan denkt. Bel of app iemand, doe een spelletje of klusje. Vaak is de zin om te snoepen dan wel weer gezakt.

Stel regels op

Wat is een moment waarop je vaak te veel snoept? Maak een regel met jezelf die je op dat moment kan toepassen. Zorg dat er een actie in zit, dus niet: ik ga minder snoepen, maar ‘als ik bij het computeren zin heb in chocolade, dan eet ik fruit’.

Een handig hulpmiddel hierbij is de ‘Mijn Doel’-tool. Deze tool helpt je om te gaan met verleidingen. Interesse? Volg deze 3 stappen:

  1. Ga naar Mijn Voedingscentrum en activeer de tool. Vul online het eetdagboek in. Eet je snoep of snacks, dan krijg je vragen over de situatie waarin je deze at.
  2. Maak na een week je doel met de gegevens uit de tool.
  3. Voer je doel uit. Na een week kijkt Mijn Doel hoe het gaat. Als het nodig is, krijg je handige tips.

Stilstaan bij doelen

Als je weer eens zin hebt in iets lekkers, geef jezelf dan even 2 minuten om na te denken over je doel. Waarom wilde je ook weer minder snoepen? Hoe voel je je als je toch iets lekkers eet? En wat zijn de gevolgen als je telkens te veel blijft snoepen?