Menu
Zoek

Stappenplan om met je puber in gesprek te gaan

Heb je problemen met het eetgedrag van je kind? Gooit je kind bijvoorbeeld brood weg op school of wil je dat je kind minder snoept? Of maak je je misschien zorgen omdat je kind te veel bezig is met het gewicht en bijvoorbeeld te weinig eet?

Je puber regels opleggen of dingen verbieden werkt meestal averechts. Samen praten en afspraken maken is een beter idee. Hoe je dat kunt doen, lees je op deze pagina.

Het puberbrein begrijpen

Als je kind ouder wordt, ontdekt het steeds meer en meer een eigen identiteit. Ook op het gebied van eten en drinken kun je dat merken. Misschien dat je kind veel geld uitgeeft aan chips of frisdrank, of dat je kind zich ineens interesseert voor eiwitrijke voeding en veel sporten. Of misschien heb je het idee dat je kind erg wordt beïnvloed door sociale media.

Lees meer..

Het is soms lastig te begrijpen waarom je kind deze keuzes maakt. Dit kan voor lastige situaties of discussie zorgen, want soms lijken ze al heel volwassen en het andere moment maken ze een (naar jouw mening) ondoordachte keuze. Dit komt doordat het brein van pubers nog volop in ontwikkeling is. Hierdoor zijn ze minder goed in staat om de gevolgen van hun acties te overzien en risico’s in te schatten.

Zo zijn jongeren bijvoorbeeld impulsiever en nemen ze soms meer risico. Ook doen ze graag wat hun vrienden doen, ze willen erbij horen. Het kan daarom best lastig zijn voor jongeren om verstandige keuzes voor de lange termijn te maken, bijvoorbeeld over gezonde voeding. Door je hier als ouder van bewust te zijn, lukt het misschien om wat milder naar de keuzes van je kind te kijken.

sluiten

Hoe kun je met elkaar in gesprek gaan?

Je kind wil graag serieus genomen worden. Dat hoort bij de leeftijd. Een gelijkwaardig gesprek en samen afspraken maken kan werken. Het stappenplan hieronder kan je daarbij helpen.

Bekijk het stappenplan
  • Praat met elkaar op een rustig, ongedwongen moment en als je kind lekker in zijn vel zit. Bijvoorbeeld in de auto, tijdens een wandeling of tijdens het koken.
  • Verwoord je zorgen vanuit de ik-vorm. Bijvoorbeeld: 'Ik maak me zorgen over de hoeveelheid snoep die je eet, ik zou het daar graag met je over hebben'.
  • Vraag naar de mening van je kind en luister hiernaar zonder je eigen mening te geven. Bijvoorbeeld: hoe kijk jij hiernaar? Wat is jouw gevoel als ik dit zeg?
  • Erken de mening van je kind en toon begrip. Bijvoorbeeld: 'Ik snap dat het moeilijk is om de verleiding van snoep te weerstaan, zeker als je vrienden het ook eten'.
  • Nodig je kind uit om samen een oplossing te vinden. Geef hierbij de kaders aan. Schrijf alle ideeën op, of ze nou reëel zijn of niet. Bijvoorbeeld: 'Zullen we samen nadenken over een oplossing of afspraak?'
  • Noteer samen de gemaakte afspraken. Bijvoorbeeld: hoeveel snoep jullie normaal vinden en waar jullie het snoep bewaren.
  • Vraag wat je kind van jou nodig heeft zodat het ook lukt om zich aan de afspraak te houden. Bijvoorbeeld door niet te veel snoep in huis te halen, het snoep goed uit het zicht op te bergen, of 1 keer per week een herinnering te geven.
  • Spreek af wanneer jullie de afspraak evalueren en laat het tot die tijd los. Probeer oog te hebben voor wat wel goed gaat.
  • sluiten
    Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.