Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Wat geef ik als avondeten en toetje? (1-3 jaar)

Een goede warme maaltijd vult de maag met gezonde producten. Je dreumes of peuter eet lekker met jou mee. Hetzelfde dus, alleen wel wat minder natuurlijk. Na de maaltijd kun je een toetje geven. Wat zijn goede toetjes voor je dreumes of peuter?
Hoe eten jij en je kind een gezonde avondmaaltijd?

Avondeten

Eet je een avondmaaltijd volgens de Schijf van Vijf, dan varieer je volop. Met groente, maar ook met aardappelen, peulvruchten en volkorenproducten, zoals volkorenpasta en zilvervliesrijst. Ook wissel je af tussen verschillende soorten vis, peulvruchten, vlees en ei.

Op het bord van je dreumes of peuter ligt elke dag ongeveer:

  • 1 tot 2 opscheplepels groente (50 tot 100 gram)
  • 1 tot 2 opscheplepels aardappelen, couscous, bulgur, volkorenpasta of zilvervliesrijst (50 tot 120 gram)
  • 50 gram vlees, vis, peulvruchten of vegetarisch product, inclusief vleeswaren op brood

Gebruik 1 eetlepel van het goede onverzadigde vet, zoals bak- en braadvet uit een knijpfles, olie of een klontje zachte margarine uit een kuipje.

Hoeveel kan ik opscheppen?

Vergeleken met jouw bord ligt er behoorlijk wat minder op het bord van jouw kind. Kijk maar eens naar de gemiddelde porties hieronder.

Let op: het bord hoeft niet leeg! Kijk bij tips voor de eetopvoeding.
<h2>Voor een kind van 1-3 jaar:</h2>
<ul>
    <li>50-100 gram groente (1-2 opscheplepels)</li>
    <li>50-100 gram volkoren couscous (1-2 opscheplepels)</li>
    <li>50 gram gebakken kabeljauw</li>
    <li>glas water</li>
</ul> <h2>Voor een volwassene:</h2>
<ul>
    <li>200-250 gram groente (4-5 opscheplepels)</li>
    <li>250 gram volkoren couscous met peterselie en lente-ui (5 opscheplepels)</li>
    <li>100 gram gebakken kabeljauw</li>
    <li>glas water</li>
</ul> <h2>Voor een kind van 1-3 jaar:</h2>
<ul>
    <li>50-100 gram groente (1-2 opscheplepels)</li>
    <li>50-100 gram volkorenpasta (1-2 opscheplepels)</li>
    <li>50 gram kipfilet
    </li>
    <li>glas
    water</li>
</ul> <h2>Voor een volwassene:</h2>
<ul>
    <li>200 gram groente (4 opscheplepels)</li>
    <li>200 gram volkorenpasta (4 opscheplepels)</li>
    <li>100 gram kipfilet</li>
    <li>glas water </li>
</ul>

Lekkere en makkelijke maaltijden voor het hele gezin

Het kookboek “Lust ik wel!” is voor alle ouders met kinderen van 0 tot 4 jaar die een gezonde basis willen meegeven aan hun kind. Met de recepten uit het kookboek leert je kind veel verschillende nieuwe smaken te proeven. Je vindt er ideeën voor eerste hapjes en makkelijke en lekkere recepten voor ontbijt, lunch en avondeten. Zodat je kind straks alleen nog maar “Lust ik wel!” zegt!

Nu bestellen in de webshop

Met het kookboek “Lust ik wel!” geef je je kind een gezonde voedingsbasis.

Toetjes

Misschien geef jij je kind elke dag een toetje, of misschien maar af en toe. Als je een nagerecht geeft, dan zijn deze tips voor gezonde en lekkere kindertoetjes vast iets voor jou.

Het fruittoetje, een super kindertoetje

Een fruittoetje is een perfect middel als je meer fruit aan je kind wilt geven. Zo draagt het toetje bij om de aanbevolen hoeveelheden aan fruit te halen. Het advies is 1,5 stuks fruit voor kinderen tot 9 jaar. Daar vallen ook dreumesen en peuters onder.

Maak het extra leuk door je kind mee te laten helpen met het maken van spiesjes van verschillende soorten fruit. Of maak de mandarijn of sinaasappel specialer door er een poppetje van te maken.

Een fruittoetje is een perfect middel als je meer fruit aan je kind wilt geven.

Yoghurttoetjes voor je kind

Een perfect kindertoetje: fruit combineren met wat halfvolle of magere yoghurt of magere kwark. Dat is gezond en lekker. Zo helpt het toetje ook mee om elke dag genoeg melkproducten binnen te krijgen. Een klein schaaltje (50 tot 100 milliliter) en wat fruit is genoeg voor je kind.

Bijvoorbeeld:

  • Magere yoghurt met een halve appel in stukjes
  • Halfvolle yoghurt met een half banaantje in plakjes
  • Magere kwark met een mandarijn in partjes

Vla en vruchtenyoghurt staat niet in de Schijf van Vijf, omdat er vaak veel suiker in zit.

Een klein schaaltje (50 tot 100 milliliter) magere yoghurt is een goed toetje voor je kind.

Kindertoetjes uit de supermarkt

Je kent ze wel: die speciale kindertoetjes uit de supermarkt. Het zijn kleurige kleine kuipjes met bijvoorbeeld tekenfilmfiguren of dieren erop. Af en toe kunnen ze wel, maar er kan ook veel suiker, calorieën en/of vet inzitten. De verschillen tussen de toetjes kunnen groot zijn. Onze tip: als je ze koopt, maak dan een bewuste keuze.

Waar kun je op letten als je een kindertoetje koopt?

  • De portiegrootte: kies voor een klein toetje van 50 tot 100 milliliter. Vooral voor jonge kinderen is een toetje van 50 milliliter al genoeg.
  • Het aantal calorieën: een toetje met meer dan 100 calorieën per portie is te groot voor kleine kinderen. Houd het liever klein.
  • Hoeveelheid suiker: kies een toetje zonder snoepjes en waar het minste suiker in zit. Hiervoor kijk je op het etiket onder koolhydraten, bij ‘waarvan suikers’.

Plantaardige zuivel

Is je kind allergisch voor koemelk of wil je om een andere reden geen producten met koemelk geven? Maar wil je wel een toetje geven? Een volwaardig plantaardig alternatief voor je dreumes of peuter is sojayoghurt met voldoende eiwit, en toegevoegd calcium en vitamine B12.

Kind belonen met een toetje?

Het is beter om een toetje niet te gebruiken als beloning. Zeg liever niet “als je nu al je groente opeet, dan krijg je zo een toetje”. Als je beloont met eten, dan zal je kind later zichzelf misschien ook gaan belonen met eten. En dat kan leiden tot een verstoorde relatie met eten en bijvoorbeeld overgewicht.

Bovendien kan je kind gaan denken dat het normaal is dat groente niet lekker is, als hij voor het eten van groente beloond wordt met ander lekkerder eten. Je mag natuurlijk je kind wel een compliment geven als hij zijn groente heeft gegeten. Maar maak er niet een te grote prestatie van: groente eten is normaal. En ook al eet hij niet al zijn groenten op, geef gewoon een toetje. Want ook straffen met 'geen toetje' heeft als boodschap dat groente eten een beloning nodig heeft.

Vraag en antwoord

Zijn kant-en-klaarmaaltijden oké voor mijn dreumes of peuter?

In kant-en-klaarmaaltijden zit vaak veel zout. De nieren van jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Geef je dreumes of peuter daarom alleen bij hoge uitzondering een kant-en-klaarmaaltijd. En vergelijk de etiketten van de maaltijden. Kies voor de maaltijd met het minste zout.

Kant-en-klaarmaaltijden bevatten vaak te veel zout voor jonge kinderen

sluiten
Kan mijn kind vegetarisch eten?

Je kind kan prima vegetarisch eten. Kies dan voor ei, tempé, tofu en peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen of een vegetarisch product waaraan ijzer, B1 en/of B12 is toegevoegd. Eet je kind geen vlees, maar wel vis? Dan is vis ook een alternatief voor vlees.

Je kind kan prima vegetarisch eten. Zorg wel dat hij genoeg vitamine B1 en B12 en ijzer binnenkrijgt.

In groente zit ook ijzer, maar dat is plantaardig ijzer. Het lichaam neemt dit minder makkelijk op. Vitamine C helpt om ijzer uit de voeding te halen. Geef je kind daarom bij elke maaltijd iets van groente of fruit.

Kant-en-klare vleesvervangers

De meeste winkels hebben een assortiment aan voorverpakte, kant-en-klare vleesvervangers zoals vegetarische reepjes of balletjes. Kijk voor je deze koopt goed op het etiket of ze wel een goede vleesvervanger zijn. In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Kijk ook op het etiket hoeveel zout er in zit. De nieren van kinderen tot 4 jaar kunnen dat nog niet goed verwerken.

Wat zijn goede vleesvervangers?

Helemaal geen dierlijke producten

Wil je je kind helemaal geen dierlijke producten te eten geven, dus ook geen melk, kaas en eieren? Geef je kind dan een vitamine B12-supplement en vraag advies aan een diëtist. Het is erg belangrijk dat je kind geen voedingsstoffen tekort komt.

sluiten
Waarom adviseren jullie ook voor kinderen magere of light-varianten van zuivel en vlees?

Als je je kind halfvolle of magere melkproducten en mager vlees (zoals kip of mager gehakt) geeft, dan krijgt je kind minder verzadigd vet binnen. Volle melkproducten (zoals volle melk, volle yoghurt, roomboter en 48+kaas) en vet vlees (speklap, gehakt, worst) bevatten vooral verzadigd vet, wat niet goed is voor de gezondheid. Ook bij jonge kinderen verhoogt verzadigd vet het LDL-cholesterol van het bloed. Een te hoog LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten.

Jonge kinderen zijn volop in de groei en hebben vetten nodig. Vet is een bron van energie, vitamine A, vitamine D, vitamine E en essentiële vetzuren.  Onverzadigd vet verlaagt het LDL-cholesterol van het bloed. Geef ze vooral beleg en andere producten met onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in margarine, olijfolie, notenpasta, 100%pindakaas, vis en avocado.

Wat zijn light-producten en zijn ze gezond?

sluiten
Welk vlees is geschikt voor kinderen?

Al het onbewerkt  vlees dat in de Schijf van Vijf staat is geschikt voor kinderen. Dat is bijvoorbeeld kipfilet, kipdrumstick, kalkoenfilet, (extra) mager gehakt, hamlap en runderlap. Bewerkt vlees, zoals (boterham)worst, ham en gemarineerd vlees, staat niet in de Schijf van Vijf. Dit kun je beter niet aan jonge kinderen geven, omdat het vaak veel zout bevat.

Voor kinderen onder de 4 jaar geldt:

  • Geef liever geen vlees waar veel vitamine A in zit, zoals (smeer)leverworst. Te veel vitamine A kan schadelijk zijn voor jonge kinderen. 
  • Geef geen rauw vlees, zoals filet americain of sommige soorten worst zoals ossenworst of carpaccio. Hier kunnen schadelijke bacteriën op zitten en jonge kinderen zijn gevoeliger voor een voedselinfectie.
sluiten