Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Jeanette paste haar leefstijl aan

"Zo ging er 38 kilo af én die kilo's bleven eraf"

Jarenlang schommelde Jeanette in gewicht. Na het afvallen kwamen de kilo’s er toch steeds weer aan. Toen ze in 2013 meer dan 100 kilo woog was de maat vol. “Ik schrok en besefte me dat er iets moest gebeuren.”

Ze ging aan de slag met Mijn Eetmeter en kreeg inzicht in haar eetgewoonten. Uiteindelijk viel ze 38 kilo af én die kilo’s bleven eraf. Haar geheim? “Ik eet nog steeds alles, maar wel met mate. Het gaat om de balans.”

Diëten

Als kind was Jeanette al stevig. Naarmate ze ouder werd, werd ze ook zwaarder. “Ik at niet zo gezond en ook te veel. Toen ik aan het werk ging zat ik tegen de 100 kilo aan. Ik ben op dieet gegaan en daardoor ook afgevallen. Toch kwamen de kilo’s terug. Van maat 42 groeide ik langzaam naar maat 46.” In 2013 gaf de weegschaal ruim 100 kilo aan. De wil om af te vallen was er, maar de vraag was alleen hoe. “Op internet kun je allerlei diëten vinden. Zelf heb ik er ook een aantal geprobeerd. Veel diëten zijn zo extreem, dat houd je niet vol. Dan val je af, maar het lukt vervolgens niet om op gewicht te blijven.”

Klein beginnen

Een paar jaar geleden lukte het wél om blijvend af te vallen. Jeanette besloot toen haar levensstijl om te gooien, in plaats van een streng dieet te volgen. “Ik legde mezelf geen druk op. Bij eerdere afvalpogingen was ik steeds teleurgesteld als het niet lukte mijn doel te behalen. Ik vroeg mezelf dan af waarom ik het eigenlijk deed, want het werkte toch niet. Nu begon ik met kleine veranderingen en al snel merkte ik dat mijn broeken losser gingen zitten. Dit motiveerde me om door te zetten.”

Mijn Eetmeter

“Via via hoorde ik over Mijn Eetmeter. Ik ben dat gaan proberen en kreeg hierdoor inzicht in wat ik binnenkreeg en wat ik verbruikte. Ik at te weinig groente en te veel snacks. Zo at ik bijvoorbeeld heel veel drop. Iedere dag ben ik met behulp van Mijn Eetmeter een planning gaan maken voor de volgende dag. Dat heb ik 2 jaar gedaan. De uitdaging was om van alle voedingsstoffen niet te veel maar ook niet te weinig binnen te krijgen. Dat was soms best puzzelen,” geeft Jeanette toe. “Maar al snel zag ik resultaat. Het afvallen ging eigenlijk vanzelf. Na driekwart jaar was ik terug in maatje 40-42 en dat zonder iets te hoeven laten staan. Ik at gewoon 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes, maar hield mijn calorie-inname in de gaten.”

Taart op verjaardagen

Doordat Mijn Eetmeter inzicht gaf in haar eetpatroon, ontdekte ze dat ze ook best eens wat ongezonds mocht eten. “Tijdens mijn afvalperiode kwam ik weleens op verjaardagen en gingen mensen er al bijna vanuit dat ik geen taart nam. Maar dat deed ik wel, soms zelfs 2 stukjes omdat ik beide soorten taart wilde proberen,” vertelt Jeanette lachend. “Mensen snapten het niet; je bent toch aan het afvallen?! Met zulke dingen hield ik dan van tevoren rekening. Op de dag zelf, of de dag ervoor of erna at ik net iets minder.”

Lekker bewegen

Om zich fitter te voelen besloot Jeanette om naast het aanpassen van haar eetpatroon ook naar de sportschool te gaan. “Ik deed altijd al aan paardrijden, maar ik had totaal geen conditie. Met fitness heb ik dat langzaam opgebouwd.” Uiteindelijke sportte Jeanette zo’n 3 keer in de week, vooral omdat ze het zo leuk vond. En dat is volgens haar het belangrijkste. “Nu doe ik zelfs triatlons, dus zwemmen, fietsen en lopen. Daarbij heb ik onlangs ook een 3e prijs gewonnen. Maar elke dag intensief trainen is echt niet nodig om af te vallen. Alles wat je beweegt is goed. Doe iets wat je echt leuk vindt. Zo leuk dat je ook gaat op momenten dat je eigenlijk geen zin hebt.”

Beter in haar vel

Door af te vallen ging Jeanette letterlijk en figuurlijk beter in haar vel zitten. “Mensen in mijn omgeving merkte op dat ik positiever was. En ook ikzelf merkte dat ik anders ging denken over het leven. Nu besef ik veel meer dat ik nu leef en nu wil genieten. Je weet niet wat de toekomst brengt. Ik denk niet zo veel meer na over later. Ik wil nu de dingen doen die ik wil doen, voor zo ver dat mogelijk is natuurlijk.”

Verandering van smaak

“Doordat ik anders ging eten merkte ik dat mijn smaak veranderde. Vroeger liep ik in de supermarkt naar het chips- en snoepschap voor iets lekkers, terwijl het water me nu in de mond loopt bij het zien van een verse ananas. Het groente- en fruitschap is veel aantrekkelijker geworden. Ik kan écht genieten van gezond eten. Op een regenachtige dag kan ik ontzettend zin hebben in soep en dan ga ik dat zelf maken. Vroeger had ik dat veel te veel werk gevonden. Nu weet ik dat koken helemaal niet veel tijd hoeft te kosten. Binnen 20 minuten kun je een gezonde maaltijd op tafel zetten.”

Jezelf een frietje gunnen

Maar ongezonde lekkernijen eet Jeanette ook zeker nog. “Vroeger at ik gewoon te veel. Ik at zo een zak chips leeg in het weekend. Als ik nu zin heb in een frietje, dan gun ik mezelf dat ook af en toe. Dan ga ik naar een hele goede frietzaak en haal ik een frietje mét mayonaise. Of af en toe een pizza. Ik let de rest van dag dan wel op wat ik eet, want anders krijg ik te veel zout en vet binnen. Zo houd ik alles in balans en daar gaat het om. Je moet niet én friet én chips én cola nemen. Je maag raakt er in de loop van de tijd ook aan gewend. Nu zit ik na een paar lekkere dingen vol en hoef ik niet meer.”

Verder eet ze vooral verse producten, en kookt ze veel zelf. “Als ik weinig tijd heb om te koken, zorg ik dat ik porties eten in de vriezer heb. Dan maak ik bijvoorbeeld een grote pan met pastasaus. Voordat ik naar mijn werk ga kook ik de pasta of rijst. ’s Avonds hoef ik het alleen nog maar even op te warmen en dan heb ik toch gezond gegeten.”

Terugblik

Als Jeanette foto’s van vroeger ziet schikt ze van zichzelf. “Ik ben ongeveer 38 kilo afgevallen en pas nu in maatje 38. Daar ben ik ontzettend trots op. Het is eigenlijk heel makkelijk gegaan. Ik sta nu niet meer op de weegschaal. Mijn kleding zit nog goed en dat vind ik belangrijker. Het gaat erom dat je je lekker voelt.”

Boodschap aan anderen

“Zet jezelf niet onder druk. De kilo's zitten er niet in 3 weken aan, dus je moet ook niet verwachten dat ze er in 3 weken af zijn. Je doel moet geen stressfactor worden. Krijg eerst inzicht in wat je binnenkrijgt en wat je verbruikt. Zoek een gezonde leefstijl die bij jou past. Dan komt het afvallen vanzelf. Pas je levensstijl zo aan, dat je vol kunt houden. Vind de balans, met ook af en toe ruimte voor een patatje.”

Ook afvallen?