Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Zorg voor ouderen: als zelf koken niet zo makkelijk meer gaat

Het kan zijn dat de oudere waar jij voor zorgt moeite heeft met zelf boodschappen doen of koken. Bijvoorbeeld kort na een operatie, door het overlijden van een partner, doordat lopen en evenwicht bewaren lastiger is of omdat hij het mentaal niet goed meer aankan. Als mantelzorger kun je dan de zorg hebben voor de boodschappen of de warme maaltijd. Op deze pagina geven we je een aantal tips die je daarbij kunnen helpen.

Regie behouden

Ouderen vinden het vaak vervelend om afhankelijk van anderen te zijn. Ga samen na wat degene waarvoor jij zorgt nog zelf kan doen en waarover hij zelf de regie kan hebben. Bijvoorbeeld een boodschappenlijstje maken, aardappels schillen of groente wassen.

Tips bij het koken

Lukt het degene waarvoor jij zorgt nog wel om te koken, maar is het bijvoorbeeld een probleem om lang te staan? Kies voor eenvoudige recepten die snel klaar zijn. Op de receptensite kun je recepten selecteren die 15-30 minuten bereidingstijd hebben.

Bij overlijden van een partner kan het zijn dat degene voor wie jij zorgt een beginnende kok is. Onze kookhulp legt de basis van koken uit.

Veilig eten

Ouderen zijn extra kwetsbaar voor voedselinfecties. Het is daarom belangrijk veilig om te gaan met voedsel tijdens kopen, koken en bewaren. Ook kunnen ouderen bepaalde voedingsmiddelen beter niet eten. Ga voor meer informatie naar onze pagina over veilig eten.

Hieraan voldoet een gezonde maaltijd

Een gebalanceerde warme maaltijd bevat:

  • Minimaal 150 gram groente bevat
  • Mager vlees, vis, ei of een vleesvervanger zoals tofu, peulvruchten, noten
  • Aardappelen, zilvervliesrijst of volkorenpasta
  • Vloeibare margarine, bak- en braad of olie
  • Niet te veel zout
  • Voldoende eiwit (minimaal 25 gram)

Koken voor je naaste

Sommige mantelzorgers kiezen ervoor om zelf maaltijden te koken voor hun naasten, bijvoorbeeld door een extra portie te koken en in te vriezen.

We geven je 9 tips die handig kunnen zijn bij het vooruit koken en bewaren van maaltijden:

  1. Is je naaste een kleine eter, zorg dan dat de hoeveelheid groente en vlees, vis of vleesvervanger voldoende is en geef een kleinere portie aardappelen, pasta of rijst.

  2. Inspiratie voor gezonde maaltijden met voldoende eiwit vind je op onze speciale pagina met eiwitrijke recepten.

  3. Heeft degene voor wie je zorgt een ziekte of aandoening? Op de receptensite kun je filteren op verschillende diëten, zoals past in dieet bij diabetes, verhoogd cholesterol of weinig zout.

  4. Laat gekookt eten even afkoelen voordat je het in de koelkast of vriezer doet. Houd ongeveer een half uur aan. Laat eten nooit langer dan 2 uur buiten de koelkast staan in verband met bacteriegroei.

  5. Bewaar bereid eten maximaal 2 dagen in de koelkast. Heb je voor meer dan 2 dagen gekookt? Bewaar dit eten dan in de vriezer. Het is dan 3 maanden houdbaar.

  6. Gebruik bakjes die je goed kunt afsluiten. Doe eventueel stickers op de bakjes met de datum van invriezen.

  7. Bewaar de bereide maaltijden op de juiste temperatuur. De ideale temperatuur voor je koelkast is 4 °C, voor de diepvries is dit -18 °C.

  8. Maaltijden uit de vriezer kun je de avond tevoren in de koelkast zetten om te ontdooien. Kleine porties kun je ook in de magnetron ontdooien. Laat eten niet de hele dag of nacht buiten de koelkast ontdooien.

  9. Verhit de maaltijden goed (stomend heet). Dat kan in een pannetje of in de magnetron. Bij verwarmen in de magnetron: schep het eten halverwege om. Maak de porties die je verhit niet te groot zodat het eten echt goed verhit kan worden. Je kunt de porties ook in twee delen verhitten.

  10. Eenmaal opgewarmde maaltijden die niet helemaal op zijn gegaan kunnen beter worden weggegooid, omdat kwetsbare ouderen extra gevoelig zijn voor voedselinfecties. Merk je dat er vaak eten overblijft, kijk dan of de porties in grootte kunnen worden aangepast.

Koelkast checken

Soms blijft eten te lang in de koelkast staan. Het kan nodig zijn om de koelkast geregeld te checken op producten die over de datum zijn of al langere tijd geopend zijn. Let vooral op erg bederfelijke producten zoals vlees, vis of gesneden groente. Vleeswaren kun je het beste niet langer dan 4 dagen na openen bewaren.



Maak het gezellig

De tafel dekken, het eten op een bord te serveren en aan tafel eten nodigt uit om met aandacht te eten en meer te genieten van het eten. Samen eten is gezellig. Er zijn in veel gemeentes initiatieven waar je samen met andere mensen kunt eten. Informeer eens bij het wijkcentrum of zorginstellingen bij jouw naaste in de buurt.

Ondersteuning

Het is soms mogelijk om hulp van de gemeente te krijgen voor boodschappen of maaltijdverzorging. Informeer bij je gemeente of je hiervoor in aanmerking komt. Je leest er meer over op deze pagina van de rijksoverheid. Heeft degene waarvoor jij zorgt dementie, ga dan naar www.dementie.nl voor informatie over veilig koken en hulp bij eten.