Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Beweging en sport kunnen bijdragen aan het verbeteren van je conditie, aan het groeien van je spieren en het verliezen van gewicht. Gezond eten en drinken helpen daarbij. Op deze pagina vind je informatie over sport, beweging en voeding.

Eten en drinken rond het sporten

Kun je nu beter vóór of na het sporten eten? Hier volgen enkele handige adviezen.

Krachttraining en voeding

Door op je voeding te letten en op de juiste manier te trainen, krijg je meer spiermassa en minder vetmassa.

Voeding bij conditie- en duursport

Voeding heeft invloed op je prestaties. Door koolhydraten, houd je het langer vol’.

In dit boek vind je meer tips

Suggesties en recepten in dit boek zijn gebaseerd op de Schijf van Vijf. Een goede basis om te sporten.
 
 

Sport en beweging

Beweeg jij genoeg?

Houd je dagelijkse activiteiten bij in 'Mijn beweging' en je weet hoeveel calorieën je verbrandt.

Hoe begin ik met bewegen of sporten?

Om voldoende te bewegen voor je gezondheid, hoef je niet helemaal buiten adem te raken.

Recreatief bewegen en teamsport

Bij het kiezen van een (sport)activiteit is het belangrijkste dat je het leuk vindt.
 
 

Afvallen en sporten

Afvallen met sport en beweging

Als je wilt afvallen, dan is het aanpassen van je eetpatroon de eerste én belangrijkste stap.

Afvallen met conditiesport of krachttraining?

Bij conditiesport ben je langer aan één stuk bezig en verbrand je over het algemeen meer calorieën.

Ik sport veel, maar ik val niet af

Je boekt wel degelijk resultaten. Je bouwt namelijk spiermassa op en dit weegt meer.
 
 

Veelgestelde vragen

Heb je extra eiwit (proteïne) nodig als je sport?

De meeste sporters hebben geen speciale voeding nodig, omdat je al voldoende eiwit binnenkrijg als je gezond en gevarieerd eet.

Moet je meer zout eten als je intensief sport?

Als je intensief sport hoef je niet meer zout te eten. Je krijgt al voldoende zout binnen via je eten.
 
 

Heb je extra vitamines of sportsupplementen nodig?

Sporten en gezond eten, krijgt voldoende vitamines en mineralen binnen. Er zijn uitzonderingen.

Wat zijn de beste eettips voor hardlopers?

Met deze tips ben je goed voorbereid voor een trainingsronde of hardloopwedstrijd.

Is vegetarisch eten ongezond als je veel sport?

Vegetarisch eten is niet schadelijk, ook niet als je veel sport. Let wel op genoeg ijzer, B-vitamines en eiwit.
 
 

Heb jij een gezond gewicht? Check hieronder je BMI

Geslacht
Man   Vrouw
Leeftijd
Lengte
 cm
Gewicht
 kg
Zwanger   Lacterend
Berekenen
Berekenen

Voor kinderen onder de 2 jaar heeft de BMI bereken geen zin. Voor meer informatie bekijk ‘Gezond gewicht voor baby's’.