Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Zijn peulvruchten een goede vleesvervanger?

Peulvruchten zoals bonen, soja, kapucijners en linzen bevatten net als vlees ijzer, eiwit en B-vitamines. Ze staan in het vak Vis, peulvruchten, vlees, ei, zuivel en noten van de Schijf van Vijf.

Groente

'Groene' peulvruchten zoals snijbonen, sperziebonen, doperwten, peultjes, sugarsnaps en kouseband worden gegeten als groente en staan in het groentevak van de Schijf van Vijf.

Beter dan vlees?

In sommige opzichten zijn peulvruchten een betere keuze dan vlees: ze bevatten geen verzadigd vet, geen zout (tenzij het aan de pot is toegevoegd) en veel vezel. Bovendien hebben ze een lagere milieubelasting.

Gezond met de Schijf van Vijf

Met de Schijf van Vijf eet je niet elke dag vlees. Dat is beter voor dierenwelzijn, het milieu of de gezondheid. Je kunt prima zonder vlees of vis, als je genoeg eet uit het vak Vis, peulvruchten, vlees, ei, zuivel en noten om voldoende ijzer, vitamine B1 en B12 binnen te krijgen.

Kijk bij de Schijf van Vijf voor jou hoeveel je dagelijks uit dit vak nodig hebt.

Een voorbeeld van een weekindeling kan zijn: 1 dag vis, 1 dag peulvruchten, 1 dag noten, 2 dagen rund- of varkensvlees en 2 dagen kip of ander gevogelte. In plaats van het vlees kun je ook tofu, tempé of ei nemen of nog een keer peulvruchten of een handje noten.

Vernieuwd dieetboek 'Gezond afvallen'

Het dieetboek ‘Gezond afvallen’ staat vol caloriearme recepten, kennis over afvallen en dagmenu’s.