Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Hoe kan ik gezond glutenvrij eten?

Gluten is alleen schadelijk voor mensen met de aandoening coeliakie (glutenintolerantie). Zij moeten een strikt glutenvrij dieet volgen. Ook mensen met de diagnose glutensensitiviteit hebben baat bij een glutenvrij dieet.

Glutenvrij dieet

Heb je coeliakie of glutensensitiviteit, dan zul je producten met gluten moeten mijden. Brood en andere graanproducten bevatten vezels, ijzer, vitamine B1 en foliumzuur. Brood bevat daarnaast ook jodium. Het is zaak om binnen een glutenvrije dieet voldoende van deze stoffen binnen te krijgen.

Gezond eten met coeliakie

De Schijf van Vijf is ook bij een glutenvrij dieet de basis van een goede voeding. Daarbij kun je binnen de Schijf van Vijf kiezen voor producten die van nature glutenvrij zijn of voor glutenvrije varianten van producten met gluten, zoals volkorenbrood en volkorenpasta.

De 5 vakken bij coeliakie

Groente en fruit

  • Alle verse groenten en fruit zijn van nature glutenvrij en kun je dus gewoon eten.

Brood, graanproducten en aardappel

  • Veel producten uit dit vak bevatten gluten. Omdat ze daarnaast ook koolhydraten, eiwit, vezels, ijzer, vitamine B1 en foliumzuur leveren, zul je ze goed moeten vervangen.
  • Zilvervliesrijst en aardappelen zijn van nature glutenvrij en kun je gewoon eten. Ook glutenvrije granen, gierst en teff zijn geschikt. Ook haver, waarop het glutenvrij logo staat. Let erop dat dit logo er echt opstaat, want de van nature glutenvrije haver is vaak verontreinigd met gluten.
  • Brood en pasta bevatten gluten. Deze producten kun je vervangen door glutenvrij volkorenbrood, glutenvrij volkorencrackers en glutenvrije volkorenpasta.

Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel

  • Onbewerkt(e) vis, peulvruchten, tofu, tempé, vlees, ei en noten zijn van nature glutenvrij.
    Door bewerkingen zoals paneren en marineren en door gebruik van kruidenmengsels, kunnen deze producten wel gluten bevatten. Seitan is gemaakt van tarwe-eiwit en bevat dus gluten.

  • Peulvruchten zijn naast een goede eiwitbron ook een goede bron van vezels en koolhydraten. Als basis voor de maaltijd zijn ze daarom heel geschikt voor mensen met coeliakie.
  • Melk, yoghurt, kwark en Hollandse kaas van koe-, geiten-, of schapenmelk zijn vrij van gluten. Zuivelproducten met toevoegingen zoals vla, vruchtenkwark, smeerkaas en buitenlandse kazen kunnen wel gluten bevatten.

Smeer- en bereidingsvetten

  • Olie is glutenvrij.
  • De meeste halvarine en margarinezijn ook glutenvrij.

Dranken

  • Water, thee en koffie zijn glutenvrij.
  • Bepaalde kruidentheemengsels bevatten wel gluten door het ingrediënt mout(extract).

Ik wil me niet laten tegenhouden door mijn ziekte

Samantha
Haar verhaal