Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Als Jan het kan

Afvallen voor gewone mannen

Als Jan het kan

Jan Heemskerk is schrijver, columnist en voormalig hoofdredacteur van de maandbladen Playboy en FHM. Hij is in een jaar tijd zo'n 25 kilo afgevallen en dat was een hele belevenis. Hij heeft er een boek over geschreven 'Als Jan het kan'. Daarmee wil hij andere mannen inspireren om ook te kiezen voor een gezondere leefstijl. En gedurende 5 weken motiveert hij samen met het Voedingscentrum mannen die ook aan de slag willen. Wekelijks posten we hier video's, podcast en recepten met Jan in de hoofdrol.

Video week 5: Volhouden

Je hebt al veel meters gemaakt, maar de grootste opgave gaat nu pas beginnen: je nieuwe leefstijl volhouden. Hoe je dit goed- of kwaadschiks voor elkaar krijgt, vertellen Jan, Astrid en Roel in de laatste aflevering van ‘Als Jan het kan…’

Op gewicht blijven

Ben jij een aantal kilo’s afgevallen en zit je nu op je streefgewicht? Gefeliciteerd! Nu volhouden. Dat doe je door gezond te eten, veel te bewegen en door je gewicht in de gaten te houden. Lees meer..

Fit met de Schijf van Vijf

Om te werken aan een goed gewicht, moet je weten wat gezond eten is. Daarvoor is de Schijf van Vijf. Als je eet volgens de Schijf van Vijf heb je een gezond eetpatroon.
 
 

Video week 4: alcohol

Jan is flink aan het afvallen, maar hij wil meer. Volgens zijn diëtiste moet hij daarom stoppen met alcohol drinken. Dat was even schrikken, maar Jan ging ervoor. De laatste 10 kilo’s vlogen er vervolgens af.

De gevolgen van alcohol

Alcohol drinken kan zorgen voor overgewicht. En een kater is ook niet bepaald een pretje. Plus: het vergroot de kans op bepaalde ziekten.

Stoere mocktails

Alcoholvrije cocktails niet mannelijk? Natuurlijk wel. We geven je een paar recepten voor een geslaagd feestje. Daar maak je jezelf en je vrienden blij mee.
 
 

Video week 3: Sport

Tijd voor wat anders: beweging, een onmisbaar onderdeel van een gezond en slank lijf. En of je nu fanatiek in de ijzers gaat hangen of begint met wat vaker de trap te nemen: elke stap telt!

Beweeg jij genoeg?

Bewegen is gezond en houdt je fit. Maar hoeveel bewegen is gezond? En wanneer ben je fit? Moet je per se naar de sportschool of telt een lunchwandeling ook mee? Bekijk of jij voldoet aan de richtlijnen om genoeg te bewegen, en hoe je meer kunt bewegen.

Meer bewegen om af te vallen

Bewegen is belangrijk om fit en gezond te blijven. Het helpt om af te vallen, maar meer bewegen en hetzelfde blijven eten is geen oplossing. Een gezond eetpatroon is de basis van afvallen en bewegen helpt daarbij.
 
 

Receptinspiratie voor het afvallen

De receptkeuze van Jan

Om je te helpen met afvallen heeft Jan een keuze gemaakt uit het ruime gezonde receptaanbod van het Voedingscentrum.

Heerlijke dagmenu's

Tijdens het afvallen is het handig om je aan een dagmenu te houden. We hebben voorbeelden klaarstaan voor je. Op basis daarvan kun je ook zelf aan de slag met je eigen dagmenu samenstellen.

Bekijk het Menu van de week

Iedere week stellen we een Menu van de Week samen. De recepten van het Voedingscentrum zijn een goed uitganspunt voor gezonder eten. Je kunt het Menu van de Week ook in je mailbox krijgen.

Meer recepten

Op zoek naar gezonde recepten? Via onze Receptenzoeker vind je 2.000 lekkere recepten! Makkelijk te maken en samengesteld met vooral producten uit de Schijf van Vijf.

Video week 2: Voeding

Je beseft je dat er iets moet veranderen, en grote kans dat het met voeding te maken heeft. In week 2 kijken we naar wat er op ons bord ligt. Bekijk de video en beluister de podcast!

Gebruik Mijn Eetmeter-app

Wil je gezonder eten of afvallen? Of gewoon inzicht krijgen in wat je eet? Het eetdagboek Mijn Eetmeter helpt. Voor Jan was het een uitkomst!

Check de calorieën

Met de Caloriechecker zie je hoeveel calorieën er in een product zitten én hoeveel vet, verzadigd vet, eiwit, koolhydraten en vezels.
 
 

Week 1: Het begin

In de eerste aflevering draait alles om erkennen dat je misschien wel wat kilo’s te zwaar bent, en als je zover bent: de eerste stap die je kunt zetten naar een gezonder en fitter leven.

Motivatie om af te vallen

Blijvend afvallen begint met het in kaart brengen van waar je nu staat. Neem je eigen eetgedrag eens kritisch onder de loep. Wat en hoeveel eet je nu? Weet je hoeveel calorieën jouw favoriete eten bevat?

Ben jij er klaar voor?

Een goed begin is het halve werk. Op deze pagina krijg je 7 tips om te zorgen dat je klaar bent om af te vallen.
 
 

Handige hulpmiddelen voor een gezonde leefstijl

Gezond afvallen. het boek

Met concrete tips, achtergrondinformatie, menusuggesties en heerlijke recepten helpt dit boek jou om op een gezonde manier af te vallen én op gewicht te blijven.

Wat is jouw BMI?

Je BMI berekenen is een goed startpunt als je wilt beginnen met afvallen. Het is een eerste confrontatie met de werkelijkheid.

Meer info op onze website

Handige tips en tricks die je stimuleren om zonder dieet af te vallen.