Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Waarom is afvallen belangrijk?

Met een gezond gewicht heb je minder kans op gezondheidsproblemen. Wanneer je afvalt als je te zwaar bent, wordt je lichaam gezonder. Je gezondheid verbetert al wanneer je 5 tot 10% van je huidige lichaamsgewicht afvalt. Zo daalt je risico op verschillende lichamelijke ziektes, zoals diabetes type 2 (suikerziekte) en hart- en vaatziekten.

Gezondheidswinst

Gezondheidswinst bereiken kan snel. Je gezondheid verbetert al wanneer je 5 tot 10% van je huidige lichaamsgewicht verliest. Stel dat je nu 80 kilo weegt. Dan betekent dat je gezondheid al verbetert als je 4 tot 8 kilo afvalt. Bij een gezond gewicht zijn er minder vetcellen in je lichaam aanwezig dan bij overgewicht en obesitas.

door af te vallen voel je je fitter

Een gewichtsverlies van 5 tot 10% van je huidige lichaamsgewicht kan:

  • je risico op hart- en vaatziekten verminderen. Dat komt onder andere doordat je bloeddruk, je cholesterolgehalte en je triglyceridengehalte (een andere vetachtige stof in het bloed) dalen. Wanneer deze waarden te hoog zijn loop je meer risico op hart- en vaatziekten.
  • diabetes type 2 uitstellen of voorkomen. Door het aanpassen van je voeding en door een actievere leefstijl;
  • je bloedsuikerwaarden verbeteren als je diabetes type 2 hebt. Soms kun je zelfs stoppen met medicatie. Zoek altijd begeleiding via de huisarts of de diëtist als je diabetes type 2 hebt en wilt afvallen.
  • je slaappatroon verbeteren. Klachten als slaapapneu en adempauzes tijdens de slaap kunnen verminderen.
  • bewegen makkelijker maken en zorgen dat je je fitter voelt. Lichamelijke inspanning waarbij je hartslag omhoog gaat is bijvoorbeeld gemakkelijker.

Gewichtsbehoud

Het is belangrijk dat je je nieuwe gewicht weet vast te houden. Blijvend afvallen begint met het geleidelijk aanpassen van je eet- en beweeggewoonten. Vaak is het behouden van je nieuwe lichaamsgewicht één van de lastigste fases van gewichtsverlies. Daarom is het belangrijk om een gezond voedingspatroon aan te leren dat past in jouw leven. Lees hoe je je op gezonde gewicht blijft na het afvallen.

Hoe anderen gewicht verliezen met kleine stapjes:

Annette ging gezonder eten. Met resultaat: ze viel 10 kilo af en haar cholesterolgehalte is op orde.

‘Ik schep nu 1 keer op’.

Samira heeft diabetes type 2. Nu weet ze door bewust te eten haar bloedsuikerwaarden goed onder controle te houden.

‘Door de combinatie van medicatie, beweging en gezonde voeding kan ik mijn bloedsuiker goed stabiel houden’.

Alle stappen bij het afvallen

Op weg naar een blijvend gezond gewicht? Dit zijn alle stappen:
1. Gezond afvallen: de start
2. Gezond afvallen doe je zo
3. Op gewicht blijven