Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Heb ik een gezond gewicht?

Of je een gezond gewicht hebt, kan je meten met de Body Mass Index (BMI) én je middelomtrek. Samen geven ze een goed beeld van een gezond gewicht.

Een gezond gewicht is belangrijk, omdat je dan minder kans hebt op diabetes type 2, hoge bloeddruk, galstenen, hart- en vaatziekten, rug- en gewrichtsklachten en bepaalde soorten kanker.

1. Bepaal je BMI-score

De BMI geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte. Voor sommige bevolkingsgroepen zijn BMI-scores anders.

Geslacht
Man   Vrouw
Leeftijd
Lengte
 cm
Gewicht
 kg
Zwanger   Lacterend
Berekenen
Berekenen

Voor kinderen onder de 2 jaar heeft de BMI bereken geen zin. Voor meer informatie bekijk ‘Gezond gewicht voor baby's’.


De BMI geldt voor kinderen en volwassenen van 2 t/m 70 jaar.

Wat zegt je BMI-score?

Uitkomst Advies voor volwassenen BMI mannen en vrouwen
Ondergewicht Probeer aan te komen Lager dan 18,5

Gezond gewicht Probeer op gewicht te blijven Tussen 18,5 en 24,9

Overgewicht (gevarenzone komt in beeld) Probeer af te vallen (zorg in ieder geval dat je niet aankomt) Tussen 25 en 29,9
Obesitas (verhoogd risico) Probeer onder begeleiding af te vallen 30 en hoger

2. Bepaal je middelomtrek

Naast het gewicht is het voor je gezondheid belangrijk waar het lichaamsvet zit. Vet in en rond de buik is nadelig voor je gezondheid.
  1. Meet de middelomtrek tussen de onderkant van de onderste rib en de bovenkant van het bekken.
  2. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.

Meestal geven de BMI en de middelomtrek beide aan dat er sprake is van overgewicht, ondergewicht of een gezond gewicht. Als dat niet zo is, houd dan het resultaat van de middelomtrek aan. Hier wordt namelijk rekening gehouden met het extra gezondheidsrisico van veel buikvet. Vet rond je buik is nadeliger voor je gezondheid dan vet op je heupen en billen.

Mensen die aan bodybuilding doen en veel spieren hebben, kunnen door het gewicht van de spieren een hoge BMI (25-30) hebben. Dit terwijl zij wel een goede middelomtrek hebben. Zij hoeven in dat geval dus niet af te vallen. Een vetpercentagemeting kan hierbij uitsluitsel geven.

Uitkomst Advies Mannen middelomtrek Vrouwen middelomtrek
Ondergewicht Probeer aan te komen Omtrek kleiner dan 79 cm Omtrek kleiner dan 68 cm
Gezond gewicht Probeer op gewicht te blijven Omtrek tussen 79 en 94 cm Omtrek tussen 68 en 80 cm
Overgewicht

(gevarenzone komt in beeld)
Probeer af te vallen

(zorg in ieder geval dat je niet aankomt)
Omtrek tussen 94 en 102 cm Omtrek tussen 80 en 88 cm
Obesitas (verhoogd risico) Probeer onder begeleiding af te vallen Omtrek groter dan 102 cm Omtrek groter dan 88 cm

3. Bepaal wat je nu gaat doen

Is het voor jou goed om af te vallen?

Ga op weg naar een blijvend gezond gewicht? Dit zijn alle stappen:
1. Gezond afvallen: de start
2. Gezond afvallen doe je zo
3. Op gewicht blijven

Moet er juist wat gewicht bij?

Kijk hoe je gezond aankomt.

Goed op gewicht?

Goed zo! En lees meer over het behouden van een gezond gewicht.