Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Makkelijk en snel op tafel
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Is het slim om suikervrij te eten?

100% suikervrij eten is onmogelijk. Fruit, zuivel, granen en sommige groenten bevatten ook suikers. En deze producten heb je nodig en passen in een gezond eetpatroon.

Zelfs als je gezond eet, krijg je dus suiker binnen en dat is helemaal niet erg. Je hoeft suiker niet te mijden en je lichaam maakt geen onderscheid tussen suikers die van nature aanwezig zijn en toegevoegde suikers.

Wat is suikervrij eten?

Als je écht suikervrij zou eten, mag je bijvoorbeeld geen fruit, mais, tomaten, melk, ontbijtgranen en brood. Sommige dieetgoeroes gebruiken de term ‘suikervrij’ om ‘geen toegevoegde suikers én zo min mogelijk koolhydraten’ aan te duiden.

Koolhydraatarme diëten

In Nederland hebben we geen richtlijn voor totaal suikers of toegevoegde suikers. Maar er zijn wel richtlijnen voor koolhydraten. Dit is de overkoepelende term voor suikers, zetmeel en voedingsvezels. De Gezondheidsraad adviseert dat wie gezond wil eten, 40 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten haalt.

Koolhydraatarme diëten, zoals suikervrije diëten, zitten vaak onder de 40%, waarmee je de kans loopt op een tekort aan voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.

Koolhydraten uit de Schijf van Vijf

Koolhydraten kun je het beste halen uit producten uit de Schijf van Vijf, zoals volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst en peulvruchten. Met deze producten krijg je vitamines, mineralen en vezels binnen.

Goed om minder toegevoegd suiker te eten

Toch kun je wel iets doen om niet te veel toegevoegde suiker binnen te krijgen. Toegevoegde suikers zitten het meest in extra’s, zoals frisdrank, snoep, koek, gebak, gezoete zuiveltoetjes en sauzen. Dit zijn producten die je niet nodig hebt en vooral calorieën leveren en weinig voedingsstoffen. Bekijk meer tips om minder toegevoegd suiker te eten.

Als je eet volgens de aanbevolen hoeveelheden uit de Schijf van Vijf krijg je automatisch minder van deze producten en dus minder toegevoegde binnen. 

Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch

'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers.