Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Heerlijk gekruid
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Wat is gezond en lekker broodbeleg?
Doperwtjesspread, geraspte wortel met rozijnen, gegrilde groente, zuivelspread met vijg...

16 keer beleg-inspiratie

(klik op de plaatjes voor grote versie)

Boven

1. Paprikaspread
2. Plakjes banaan
3. Plakjes aardbei
4. Makreelspread met rucola 

Onder  

5. Doperwtjesspread
6. Geraspte wortel met rozijnen
7. Sla met plakken avocado
8. Gegrilde groente


Boven 

9. Hüttenkäse met radijs
10. Plakje 30+ kaas met paprikaringen en veldsla
11. Notenpasta met plakjes komkommer met schil
12. Plakjes appel met schil

Onder  

13. Hummus met avocado 
14. Zuivelspread met verse vijg
15. Gekookt ei met kerstomaat
16. Komkommer en sardine (uit blik)  

Nog 10 recepten

Beleg uit de Schijf van Vijf

Dit zijn gezonde belegkeuzes uit de Schijf van Vijf:

  • Halvarine of margarine uit een kuipje op elke boterham Informatie  
  • Zuivelproducten: 20+ en 30+ kaas, hüttenkäse, zuivelspread, mozzarella, zachte geitenkaas 
  • Ei Informatie
  • Noten en notenpasta en pindakaas met 100% pinda’s of noten, zonder toegevoegd zout of suiker 
  • Zelfgemaakte hummus (kikkererwtenspread) of andere bonenspread zonder zout 
  • Vis zoals zalm, makreel, forel, tonijn of haring 
  • Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, radijs, gebakken champignons, gegrilde courgette, avocado, banaan, appel en aardbei  

Beleg buiten de Schijf van Vijf

Sommige belegsoorten staan niet in de Schijf van Vijf. We hebben een vuistregel bedacht voor het omgaan met producten buiten de Schijf van Vijf: ‘Kies elke dag niet vaker dan 3 tot 5 keer iets kleins buiten de Schijf van Vijf en daarnaast hooguit 3 keer per week wat groters’. Lees meer over het omgaan met producten buiten de Schijf van Vijf. Hieronder zie je 'dagelijkse keuzes' en 'wekelijkse keuzes' voor beleg. 

Uit deze belegsoorten kun je dagelijks een keer iets kiezen:

  • Kipfilet, ham, boterhamworst, kalkoenfilet, knakworstje Informatie
  • Salades op brood zoals komkommersalade, selderijsalade
  • (Halva)jam, vruchtenhagel, appelstroop, honing, hagelslag, vlokken 
  • Voorverpakte hummus Informatie

Uit deze belegsoorten kun je wekelijks een keer iets kiezen:

  • Rauwe ham, salami, runderrookvlees, ontbijtspek en bacon Informatie  
  • Chocoladepasta en kokosbrood  

Veelgestelde vragen

Eten veilig (ver)kopen op Koningsdag

Geef ziekmakers geen kans

Weer of geen weer, in Nederland gaan wij met Koningsdag de straat op! Waar moet je nu op letten als je op straat eten koopt of verkoopt?