Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Stevige kost
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Wat zijn gezonde tussendoortjes?
Veel producten die worden verkocht als ‘verantwoorde tussendoortjes’ zijn calorierijk, te zout of ze bevatten te veel suiker of verzadigd vet. Dat kun je zelf veel beter en misschien zelfs goedkoper. Met deze recepten en tips zijn jouw tussendoortjes helemaal up-to-date.

Wat zo handig is aan de Schijf van Vijf: alles wat erin staat is goed voor je. Dat betekent dat je uit alles kan kiezen en lekkere combinaties kan maken. Wat staat er ook weer in de Schijf van Vijf en wat is jouw advies voor hoeveelheden? Check het hier

Voordeel gezonde tussendoortjes

Je lichaam heeft in principe geen tussendoortjes nodig. Als je tussendoor wel zin hebt in iets dan kunnen gezonde tussendoortjes uit de Schijf van Vijf wel helpen voorkomen dat je te veel snoept en snackt. Ook kun je een deel van je maaltijden tussendoor eten, zoals brood, groente, fruit of yoghurt. 

Voor je tanden is het beter om niet vaker dan op 7 tijdstippen iets te eten of drinken op een dag, dus 3 maaltijden en nog op 3 tot 4 momenten iets tussendoor. Water, thee en koffie zonder suiker en melk zijn niet slecht voor je tanden, dus die kunnen altijd.

Voorbeelden uit de Schijf van Vijf

Hieronder een paar voorbeelden van gezonde snacks die 100% Schijf van Vijf zijn. Zelf een gezonde snack verzinnen? Kies ingrediënten uit de Schijf van Vijf en laat de creatieve hobbykok in je los.

Fruit

  • Een portie vers fruit. Zoals appel, sinaasappel, banaan, mandarijn, aardbeien, bosbessen, kiwi, nectarine, perzik, meloen, etc. Bekijk hier hoeveel een portie is.
  • Fruitsalade of fruitspiesje
  • Bevroren fruit (druiven, frambozen, bosbessen)
  • Een paar gedroogde vruchten, zoals pruimen, abrikozen of een handje rozijnen
  • Dadel gevuld met zachte geitenkaas of zuivelspread
  • Stukje dadel- of vijgenbrood met oude 30+ kaas
  • Appel uit de oven met kaneel en rozijnen of deze appelknapper.

Groente

  • Een portie (snack)groente. Zoals komkommer, cherrytomaten, reepjes paprika, geschrapte worteltjes, radijsjes, stukjes rauwe bloemkool, bleekselderij, rettich, etc. Eventueel met dip, zoals deze  tuinbonendip of  paprikadip.
  • Cocktailprikker met cherrytomaatje met bolletje mozzarella en blaadje basilicum.
  • Tomaatjes of komkommerschuitjes gevuld met hüttenkäse op smaak gemaakt met ui en kruiden.
  • Schijfjes komkommer of worteltjes met pindakaas of notenpasta zonder toegevoegd zout of suiker.
  • Rauwkostsalade
  • Edamame bonen (groene sojaboontjes) zonder zout, eventueel met citroensap erover gesprenkeld of chilivlokken, of geroosterd.

Zuivel

  • Schaaltje magere yoghurt naturel of met je favoriete extra’s, zoals muesli, vers of gedroogd fruit, noten of zaden.
  • Fruitsoep van gepureerd fruit, magere yoghurt of kwark en wat extra fruit en eventueel wat walnoten als garnering. Lepelen maar!

Noten

  • Een handje ongezouten noten. Kies wat je lekker vindt. Amandelen, cashewnoten, pinda's, walnoten, hazelnoten, macadamia...
  • Plakjes banaan of appel met daarop een beetje pindakaas of notenpasta zonder toegevoegd zout of suiker

Peulvruchten

Graanproducten

  • Een stevige volkorenboterham of volkoren knäckebröd. Kijk hier hoe je hem ook Schijf van Vijf-proof belegt.
  • Volkoren tosti-variaties: met verse geitenkaas met een paar walnoten of pijnboompitten en plakjes druif, met 30+ kaas met ananas of plakjes tomaat.
  • Volkoren mueslibolletje.
  • Restje pastasaus over? Smeer het op een volkoren boterham, wat geraspte 30+ kaas erover en even in de oven.
  • Flensjes van volkorenmeel en halfvolle melk. Heerlijk zoet met aardbeien, bramen of bessen en een lepel magere kwark of hartig met prei, ui en kerrie.

Dranken

  • Chai latte, chai thee met warme halfvolle melk
  • Latte machiatto met halfvolle melk
  • Ook met gewoon thee, koffie en water kun je alle kanten op.  Voorbeelden van verrassende combinaties.
Veelgestelde vragen

Het kookboek Schijf van Vijf

Waar heb jij zin in vandaag? Genieten is volgens ons onmisbaar als je gezond wil eten. Ons nieuwste kookboek staat daarom vol recepten die gezond eten makkelijk maken. Ontdek alle mogelijkheden en volg je smaak!