Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Zachtjes sudderen
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Veel producten die worden verkocht als ‘verantwoorde tussendoortjes’ zijn calorierijk, te zout of ze bevatten veel suiker of verzadigd vet. Dat kun je zelf veel beter. Met deze recepten en tips zijn jouw tussendoortjes helemaal up-to-date. Wat zo handig is aan de Schijf van Vijf: alles wat erin staat is goed voor je. Wat staat er ook weer in de Schijf van Vijf en wat is jouw advies voor hoeveelheden? Check het met de Schijf van Vijf voor jou.

Voorbeelden gezonde tussendoortjes uit de Schijf van Vijf

Hieronder een paar voorbeelden van gezonde tussendoortjes die 100% Schijf van Vijf zijn. 

Fruit 

  • Een portie vers fruit of een lekker fruitsalade. Bekijk hier hoeveel een portie is.
  • Bevroren fruit (druiven, frambozen, bosbessen)
  • Een paar gedroogde vruchten, zoals pruimen, abrikozen of een handje rozijnen
  • Stukje dadel- of vijgenbrood met oude 30+ kaas

Groente

  • Een portie (snack)groente. Zoals komkommer, cherrytomaten, reepjes paprika, geschrapte worteltjes, radijsjes, stukjes rauwe bloemkool, bleekselderij, rettich, etc. 
  • Schijfjes komkommer of worteltjes met pindakaas of notenpasta zonder toegevoegd zout of suiker.
  • Edamame bonen (groene sojaboontjes) zonder zout, eventueel met citroensap erover gesprenkeld of chilivlokken, of geroosterd.

Noten

  • Een handje ongezouten noten. Kies wat je lekker vindt. Amandelen, cashewnoten, pinda's, walnoten, hazelnoten, macadamia...
  • Plakjes banaan of appel met daarop een beetje pindakaas of notenpasta zonder toegevoegd zout of suiker

Graanproducten

  • Een stevige volkorenboterham of volkoren knäckebröd. Kijk hier hoe je hem ook Schijf van Vijf-proof belegt.
  • Volkoren tosti-variaties: met verse geitenkaas met een paar walnoten of pijnboompitten en plakjes druif, met 30+ kaas met ananas of plakjes tomaat.
  • Volkoren mueslibolletje.
  • Flensjes van volkorenmeel en halfvolle melk. Heerlijk zoet met aardbeien, bramen of bessen en een lepel magere kwark of hartig met prei, ui en kerrie.

Voordeel gezonde tussendoortjes

Je lichaam heeft in principe geen tussendoortjes nodig. Als je tussendoor wel zin hebt in iets dan kunnen gezonde tussendoortjes uit de Schijf van Vijf wel helpen voorkomen dat je te veel snoept en snackt. Ook kun je een deel van je maaltijden tussendoor eten, zoals brood, groente, fruit of yoghurt. Voor je tanden is het beter om niet vaker dan op 7 tijdstippen iets te eten of drinken op een dag, dus 3 maaltijden en nog op 3 tot 4 momenten iets tussendoor. Water, thee en koffie zonder suiker en melk zijn niet slecht voor je tanden, dus die kunnen altijd.
Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.