Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Wat kan ik eten bij zwangerschapsmisselijkheid en overgeven?

Vooral in de eerste 3 tot 4 maanden van de zwangerschap kun je last hebben van (ochtend)misselijkheid en overgeven. Het kan helpen om iets kleins en gezonds te eten. Als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid kun je je maaltijden verdelen in kleinere porties, zodat je vaker op een dag kleine porties eet.

Tips bij zwangerschapsmisselijkheid:

  • Neem bij het wakker worden al iets kleins te eten en wat te drinken, liefst uit de Schijf van Vijf. Bijvoorbeeld een volkoren cracker, volkoren brood of wat groente of fruit.
  • Eet regelmatig over de dag verdeeld kleinere porties.
  • Neem in ieder geval geen kalebaskalk (pimba, een kleisoort)bij misselijkheid. De grote hoeveelheid lood in kalebaskalk is namelijk schadelijk voor je baby.

Vooral in de eerste 3 tot 4 maanden van de zwangerschap kun je last hebben van (ochtend)misselijkheid en overgeven. Wat kun je doen?

Overgeven tijdens je zwangerschap

Sommige vrouwen hebben de pech dat ze veel moeten overgeven. Je eetlust is dan meestal niet groot. Daardoor is het mogelijk dat je afvalt.

Neem contact op met de verloskundige of huisarts als:

  • Het vele overgeven na een paar weken niet ophoudt.
  • Je zelfs geen vocht meer binnen kunt houden.
  • Je meer dan 5% van je gewicht verliest dat je had voor je zwangerschap. Bijvoorbeeld: je woog 70 kilo voor je zwangerschap en nu 66,5 kilo. Dan ben je dus 5% afgevallen.

Gevolgen voor de baby

Je baby heeft er gelukkig niet zo snel last van als je (veel) overgeeft. De zwangerschapshormonen in je lichaam zorgen ervoor dat de baby voorrang krijgt en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Gebrek aan eetlust aan het einde van je zwangerschap

Tegen het einde van je zwangerschap is de fase van het overgeven vaak voorbij. Maar vaak zit de baby dan zo dicht op je maag dat je niet veel meer kunt eten. Je krijgt dan minder eetlust. Maak je daarover niet teveel zorgen. Probeer kleine maaltijden te eten. Eet liever 6 keer per dag een kleine maaltijd, in plaats van 3 keer een bord vol.