Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Is plantaardig vet altijd gezonder?

Vloeibare plantaardige vetten bevatten minder verzadigde vetten dan dierlijke vetten en zijn daarom gezonder. Daarnaast bevatten plantaardige oliën meer gezonde onverzadigde vetten. Onverzadigd vet verlaagt het slechte cholesterol in je bloed en verkleint daarmee je kans op hart- en vaatziekten. Dit geldt niet vaste plantaardige vetten, zoals kokosvet en plantaardige margarine in een wikkel.

Voorbeelden van plantaardige vetten met veel onverzadigd vet zijn olijfolie, zonnebloemolie, halvarine en margarine uit een kuipje en bak- en braadvet en margarine uit een knijpfles. Plantaardig vet met goede onverzadigd vetten kun je herkennen als het zacht of vloeibaar is bij kamertemperatuur.

In de Schijf van Vijf of niet?

De meeste plantaardige oliën zoals olijfolie en zonnebloemolie staan in de Schijf van Vijf. In het vak Smeer- en bereidingsvetten vind je meer tips en uitleg over de vetten die gezondheidswinst opleveren.

Hoeveel vet in olie, boter en margarine?

In de onderstaande tabel zie je hoeveel vet er in de verschillende soorten olie zit. Hoeveelheden zijn per eetlepel (10 gram).
Product
(per 10 gram)
Verzadigd vet (gram) Totaal vet (gram) In De Schijf van Vijf? Aard Vorm
Bak- en braadvet uit een knijpfles 1,2 9.8 Ja Plantaardig Vloeibaar
Olijfolie 1,4 10 Ja Plantaardig Vloeibaar
Zonnebloemolie 1,2 10 Ja Plantaardig Vloeibaar
Bak- en braadvet uit een pakje 2,2 7,5 Nee Vast
Margarine uit een pakje 3,4 8 Nee Dierlijk Vast
Santen (kokosmelk) 5,2 6,9 Nee Plantaardig Vloeibaar
Roomboter 5,3 8,1 Nee Dierlijk Vast
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.