In 2024 kondigde de regering bezuinigingen aan op preventie. Dat raakt ook ons. We moeten scherpe keuzes maken. Het jaar 2025 vraagt dan ook veel flexibiliteit van onze medewerkers. Een nieuwe strategienota voor de periode 2025-2035 geeft ons in dit proces houvast. Centraal staat de missie: het bevorderen van eetpatronen die leiden tot een gezondere bevolking en beter passen bij de draagkracht van de aarde.
We hebben strategische keuzes gemaakt bij onze 3 pijlers (gezondheid, duurzaamheid en veiligheid) en de 3 factoren die eetpatronen bepalen (voedselvaardigheid, voedselomgeving en voedselgesprek). De strategie beschrijft ook hoe we onze expertise en ons netwerk versterken met het oog op toekomstige uitdagingen. Denk aan alle factoren die bijdragen aan de ogenschijnlijk niet te stoppen groei van overgewicht op een steeds jongere leeftijd. Of aan het groeiende aantal vragen van consument en pers over voedselveiligheid. En natuurlijk aan de toenemende mis- en desinformatie over voedsel op de sociale media, waardoor verwarring ontstaat en het maatschappelijk gesprek over allerlei aspecten van ons voedsel verder dreigt te polariseren.
Ook met de aankomende bezuinigingen blijven we de bekende bron van informatie voor consumenten en professionals. En we blijven richting geven aan de veranderingen in de voedselomgeving, waaronder Schijf van Vijf-aanbod in de supermarkt. We pakken laagdrempelige kansen om zelf of via anderen het gesprek over voeding aan te gaan. Gezien de gespannen geopolitieke situatie en maatschappelijke onrust over voedselveiligheid, versterken we onze aanpak voor crisiscommunicatie. Dat doen we veelal in overleg met Europese organisaties uit ons netwerk.
sluiten