Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

De Richtlijn Gezondere Eetomgevingen

Met de Richtlijn Gezondere Eetomgevingen maak je de eetomgeving gezonder. De essentie is om stappen te zetten naar gezonder: het aanbod schuift op naar de Schijf van Vijf. Deze gezonde keuze maak je makkelijker en stimuleer je. Daarbij maak je gebruik van welbekende presentatie- en verkooptechnieken. Producten die je op een aantrekkelijke manier presenteert, in het zicht zet en makkelijk te pakken en te eten zijn, kiezen mensen sneller. Laat dat dus de gezondere opties zijn.

Bekijk hier de samenvatting van de Richtlijn Gezondere Eetomgevingen

De Richtlijn bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Aanbod
  • Presentatie– en verkooptechnieken
  • 4 modules die van toepassing kunnen zijn.

Op deze onderdelen kun je niveau brons, zilver of goud halen. Hoe 'edeler' het metaal, hoe meer gezond aanbod er is en wordt gepromoot. De vuistregel is: Zilver=60% gezonde keuzes. Goud = 80% gezonde keuzes. Het vastleggen van ambities in beleid en/of een contract is ten slotte een randvoorwaarde.

Op deze pagina geven we uitleg over de onderdelen van de Richtlijn Gezondere Eetomgevingen. Bekijk ook alle criteria waar je aan moet voldoen.

Wat wordt jouw eerste stap?

Veel organisaties gingen je al voor. Bekijk de belangrijkste handvatten in deze leaflet (pdf, 90 kB).

Aanbod: de beschikbaarheid en het aandeel van gezonde producten

De eerste stap op weg naar een gezonder aanbod (voor niveau brons) is om in alle aangeboden productgroepen ten minste een gezondere keuze aan te bieden in dezelfde categorie. Verkoop je bijvoorbeeld belegde broodjes, zorg dan dat in ieder geval ook een broodje aan de Schijf-criteria voldoet. Bijvoorbeeld een volkoren broodje besmeerd met halvarine, plakjes tomaat, sla en 30+ kaas. Ook wordt water drinken gestimuleerd.

Bij zilver en goud telt ook het aandeel van gezondere keuzes in het aanbod mee.

  • Bij zilver is het aandeel gezondere producten minimaal 60%, en wordt groente of fruit aangeboden.
  • Bij goud is het aandeel gezondere producten minimaal 80%, en wordt groente én fruit aangeboden.

Gezonde keuzes staan voor het grijpen

Presentatie- en verkooptechnieken

Producten die op een aantrekkelijke manier worden gepresenteerd, in het zicht staan en makkelijk te pakken zijn, worden sneller gekozen. Daarom zijn presentatie- en verkooptechnieken onderdeel van de Richtlijn Gezondere Eetomgevingen.

Het idee is dat je bij ten minste 75% van de opvallende presentatiepunten van deze eetomgeving Schijf van Vijf-producten en dagkeuzes presenteert. Zo maak je de gezondere keuze de makkelijke keuze.

Afhankelijk van het gekozen ambitieniveau (brons, zilver of goud) kies je nog een aantal technieken die betrekking hebben op product/portie, prijs(aanbieding) of plaatsing. Bijvoorbeeld een kleine(re) portie aanbieden en dat dit de standaard is, of in de wachtrij bij de kassa worden alleen Schijf van Vijf-producten en dagkeuzes aangeboden.

4 Modules

Er zijn 4 modules die van toepassing kunnen zijn. Bepaal in dat geval je ambitie: ga je voor brons, zilver of goud? Het ambitieniveau voor deze modules mag overigens afwijken van het niveau van het Aanbod en de Presentatie- en verkooptechnieken.

Automaten

Deze module is van toepassing als je automaten hebt met eten en/of drinken. 

Net als bij Aanbod gaat het erom, dat je de  Betere Keuzes prominent aanbiedt. Bij een automaat met een venster is dat in de bovenste helft, want die plaatsen vallen het meeste op. Zie je geen producten en heb je alleen keuzeknoppen, dan gaat het om de knoppen waar de meeste gebruikers het beste bij kunnen.

 
sluiten
Alcoholhoudende dranken

Schenk je alcohol? Dan is deze module van toepassing.

Voor niveau brons wordt in ieder geval een 0,0% variant aangeboden. Het spreekt voor zich dat Nix<18  wordt gehandhaafd. Schenk ook geen alcoholvrije variant aan jeugd. Voor zilver en goud leg je ook vast of er alcohol wordt geschonken op momenten dat er veel jeugd aanwezig is, en vanaf hoe laat. Ook wanneer er geen jeugd aanwezig is leg je vast vanaf hoe laat er alcohol wordt geschonken.

 
sluiten
Marketingcommunicatie

Deze module is van toepassing zodra je afbeeldingen van of met eten en drinken hebt.

Aanbieders presenteren hun producten vaak op zeer aantrekkelijke wijze met als doel kopers te verleiden. Het gebruik van beelden is zo’n wezenlijk onderdeel van de presentatie- en verkooptechnieken dat ze een eigen module hebben. We onderscheiden daarbij 3 soorten: afbeeldingen van eten en drinken, reclame-uitingen en sponsoring. De norm is: minimaal de helft van dit soort uitingen is voor Schijf van Vijf-producten.

 
sluiten
4 of meer uitgiftepunten of locaties in één eetomgeving

Deze module is van toepassing als er 4 of meer uitgiftepunten of locaties in één eetomgeving zijn. Denk bijvoorbeeld aan een stationshal, tankstation, pretpark, sportstadion of festivalterrein.

Bij 3 of minder uitgiftepunten in één eetomgeving is deze module niet van toepassing, dan moeten alle uitgiftepunten afzonderlijk voldoen.

De basis van deze module is: op de meest opvallende, bestverkopende locaties worden vooral gezondere producten aantrekkelijk aangeboden. Dat betekent dat veel locaties overwegend gezondere producten aanbieden en presenteren.

sluiten

Ambitieniveaus combineren kan

Zoals al gezegd: iedereen bepaalt zijn eigen ambitie en ook het tempo waarin je verbeteringen gaat doorvoeren. De één zet kleine stapjes, de ander gooit in één keer alles om.

Goed om te weten is: het ambitieniveau van de relevante modules mag afwijkend zijn van die voor Aanbod en Presentatie- en verkooptechnieken (die altijd hetzelfde ambitieniveau hebben). Combineren mag. Bijvoorbeeld de ambitie voor een zilveren aanbod en presentatie, gecombineerd met goud voor de automaten en brons voor alcohol. Of goud voor aanbod en presentatie, en zilver voor marketingcommunicatie en meerdere locaties. Trek je eigen plan!

Laat zien wat je doet!

Wil je communiceren dat je je eetomgeving gezonder maakt? Hartstikke mooi! Voorwaarde is wel dat je dan je ambitie en huidige situatie van álle onderdelen inclusief de relevante modules altijd tegelijk, met elkaar presenteert. Met die duidelijkheid zullen een hoop gasten blij zijn.

Randvoorwaarde: leg ambities vast

Een eetomgeving gezonder maken doe je niet alleen. Stel daarom samen ambities op om aan een bepaald niveau van de Richtlijn Gezondere Eetomgeving te voldoen, én leg ze vast. Bijvoorbeeld in schriftelijk of online beleid, contractafspraken, aanbestedingseisen of een convenant. Evalueer dit minimaal 1 keer per jaar. Zo weten medewerkers, leveranciers maar vooral ook je gasten waar ze aan toe zijn.