Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

De Richtlijn Eetomgevingen

Maak je eetomgeving gezonder en duurzamer en schuif op richting de Schijf van Vijf! Producten die je op een aantrekkelijke manier presenteert, in het zicht zet en makkelijk te pakken en te eten zijn, kiezen mensen sneller. Laat dat dus de gezondere en duurzamere opties zijn. Maar hoe doe je dit? Onze checklist helpt je op weg.

Aan de slag met de checklist

In een gezonde en duurzame eetomgeving zijn aanbod en presentatie beide belangrijk en ondersteunen elkaar. De checklist laat zien wat de gezondere keuzes zijn, en welke presentatie- en verkooptechnieken je kunt inzetten. Kijk waar je staat en bepaal je ambities!

Download hieronder de Checklist Richtlijn Eetomgevingen

We stellen je voor het downloaden 3 korte vragen, deze zijn niet verplicht om te beantwoorden. Je ziet 2 versies van de checklist. Een invulbare pdf: voor als je de checklist digitaal wil invullen. En een niet-invulbare pdf: voor als je de checklist wil printen.

Voorbeelden uit de praktijk

In deze video geven cateraars die werken aan een gezonder en duurzamer eet- en drinkaanbod praktische tips. Ook over het enthousiast maken van je collega's en het betrekken van gasten. Een goed begin: dat proef je in het eindresultaat!

Wat wordt jouw ambitie?

We adviseren om steeds een behapbare stap te kiezen. Het hoeft niet in één keer perfect. Tips voor een stap:

1. Maak het makkelijk

Zorg dat in ieder geval groente, fruit en water goed beschikbaar zijn.

2. Bied veel gezonde varianten aan

Kies een productcategorie waar je nog kunt verbeteren. Vervang bijvoorbeeld:

  • witbrood door volkorenbrood
  • 48+ kaas door 30+ kaas
  • volle zuivel door halfvolle zuivel

Of zet minder gesuikerde frisdranken neer of biedt alleen dranken zonder suiker aan.

Wat zijn gezondere keuzes?

3. Gezonde en duurzame keuzes stimuleren

  • Presenteer de gezondere en duurzamere keuze op een aantrekkelijke en opvallende manier.
  • Bied ook vegetarische of plantaardige opties aan.
  • Maak alleen reclame voor gezond eten en drinken.

Bekijk een aantal eerste simpele stappen in deze leaflet (pdf, 90 kB). Ook handig om draagvlak te creëren.

Laat zien wat je doet!

Wil je communiceren dat je je eetomgeving gezonder en duurzamer maakt? Hartstikke mooi! Met die duidelijkheid zullen een hoop gasten blij zijn.

Leg ambities vast

Een eetomgeving verbeteren doe je niet alleen. Stel daarom samen ambities op én leg ze vast. Bijvoorbeeld in schriftelijk of online beleid, contractafspraken, aanbestedingseisen of een convenant. Evalueer dit bijvoorbeeld minimaal 1 keer per jaar. Zo weten medewerkers, leveranciers maar vooral ook je gasten waar ze aan toe zijn.

Speciaal voor buurtlocaties, sportlocaties en sportevenementen

Gebruik de checklists voor buurtlocaties, sportlocaties en sportevenementen gemaakt door JOGG op basis van onze Richtlijn Eetomgevingen.

Schoolkantines

Schoolkantines bieden we aparte ondersteuning in het werken met onze richtlijn. Ga naar de website van De Gezonde Schoolkantine.

Overheidsniveau Gezonde Catering

Bedrijfsrestaurants van de overheid voldoen aan de MVI-inkoopcriteria. Het Voedingscentrum heeft een voorstel gedaan hoe de Richtlijn Eetomgevingen kan worden vertaald naar het MVI-inkoopcriterium Overheidsniveau Gezonde Catering. Dit niveau moet formeel nog worden goedgekeurd maar cateraars kunnen al aan de slag met het volgende voorstel:

Aanbod

Het Overheidsniveau Gezonde Catering hanteert voor het aanbod deze voorwaarden:

  • Je biedt water aan (bijvoorbeeld uit de kraan, een watertap of eventueel flesjes).
  • Je biedt verse (snack)groente en fruit aan.
  • In iedere productcategorie bied je minimaal 60% gezondere keuzes aan. Hetzelfde geldt voor de automaten.

Presentatie

Het Overheidsniveau Gezonde Catering vraagt voor presentatie in ieder geval:

  • Op (vrijwel) alle opvallende plaatsen staan alleen gezondere keuzes.
  • Groente en fruit bied je aan op een manier dat ze makkelijk te eten zijn, bijvoorbeeld schoongemaakt en voorgesneden.
  • (In de wachtrij) bij de kassa/bar staan alleen gezondere keuzes of je biedt geen eten of drinken aan.
  • Afbeeldingen, reclamematerialen, merknamen en logo’s zijn vooral van Schijf van Vijf-producten.

Bekijk ook de flyer Het Overheidsniveau Gezonde Catering (pdf)