Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Samenwerken met het Voedingscentrum

Als Voedingscentrum wijzen we niet met het vingertje, maar steken we een hand uit naar iedereen die ons kan helpen met onze missie. Daarom werken we samen in de vorm van publiek-private samenwerkingen (PPS).

Onder een PPS verstaan wij:

(Een PPS is een) tijdelijk samenwerkingsverband tussen twee of meer organisaties uit publieke én private sectoren die middelen, risico’s en opbrengsten delen om individuele organisatiedoelen, gezamenlijke samenwerkingsdoelen en maatschappelijke doelen te behalen.
Bron: B. Tjemkes, P. Vos – Samen Werken, Samen Winnen

Een PPS versterkt onze acties. En we bereiken er een groter publiek mee voor onze boodschap. Voorwaarde is wel dat samenwerkingspartijen passen bij onze missie. Het Voedingscentrum blijft ten alle tijden onafhankelijk.

Geschikte partners

We zoeken daarom betrouwbare partners die bij ons passen qua visie op het gebied van voeding en gezondheid, duurzaamheid en voedselveiligheid. Dit kunnen commerciële partijen zijn, stichtingen, et cetera. Er zijn natuurlijk spelregels en voorwaarden. In elk project staat eerlijke informatie over voeding centraal. Dat is de basis en het uitgangspunt van iedere samenwerking.

Het doel is niet om geld te verdienen met samenwerkingen. Het Voedingscentrum neemt geen cent aan. Hiervoor is deze Gedragscode opgesteld (Engelstalig: Code of Conduct). Zo blijven we ten alle tijden onafhankelijk van onze partners.

Voorbeelden publiek-private samenwerkingen (PPS-en)

Tools om voedselverspilling te voorkomen

  • Koelkastklem - De Koelkastklem is een hulp voor in huis die eraan herinnert dat je nog restjes eten in je koelkast hebt. De klem wordt geleverd met een kaart met een handig stappenplan en 2 recepten ter inspiratie om restjes op te maken. Van 7 t/m 21 februari 2018 worden er via Jumbo 90.000 Koelkastklemmen verspreid. Consumenten krijgen de klem gratis bij aankoop van 2 stuks groente of fruit. Bestel de klem in onze webshop.
  • Ja-Nee Koelkaststicker - De Ja-Nee-Koelkaststicker is een sticker die consumenten op hun koelkast kunnen plakken, met een reminder voor de juiste bewaarplaats van 12 veelgebruikte producten. In het najaar van 2017 werd de sticker via diverse gemeenten en via Jumbo supermarkten verspreid. Bestel de sticker in onze webshop.
  • Eetmaatje - Met het Eetmaatje kunnen consumenten makkelijker de juiste porties pasta, rijst en couscous koken. In het najaar van 2017 werden de Eetmaatjes gratis verspreid via enkele nieuwe supermarkten die het Super Supermarkt Keurmerk dragen (een keurmerk voor lokaal en maatschappelijk betrokken ondernemerschap). De Eetmaatjes worden ook verspreid via diverse gemeenten. Bestel het Eetmaatje in onze webshop.

    Receptenkaarten ter inspiratie om je restjes op te maken – Op de receptenkaarten staan 4 recepten die kunnen inspireren om restjes eenvoudig op te maken en zijn ingezet door o.a. Stichting Super Supermarkt Keurmerk.

    Optimaal - Het Voedingscentrum levert een bijdrage aan de website Optimaal van Lidl. Deze site biedt tips en tricks om minder te verspillen.

    Kliekipedia.nl - De campagnesite tegen voedselverspilling Kliekipedia, ontwikkeld door SIRE, werd tot april 2017 beheerd door het Voedingscentrum. De site is inmiddels offline. Dit is de nieuwe inspiratiepagina om restjes en kliekjes op te maken.
  • Infozien GezondGroeien - Het Voedingscentrum heeft het infozien GezondGroeien ontwikkeld. Een blad vol ondersteunende, praktische en toegankelijke informatie over voeding voor zwangere vrouwen en ouders met kinderen tot 4 jaar. Ook is er aandacht voor veiligheid en beweging. Het infozien is onafhankelijk en reclamevrij en wordt gratis verspreid door verloskundigen praktijken.
  • Educatieve attractie in museum – Meer dan 150.000 bezoekers hebben ondertussen al een menu samengesteld in Kantine De Dag, een expositie van het Voedingscentrum in museum CORPUS. Een digitale kassajuffrouw bekijkt ieders persoonlijke dienblad en geeft tips om gezonder te eten.

  • Inhoudelijke controle lesmaterialenIk eet het beter (Albert Heijn), Lekker Fit (Hartstichting) en Smaaklessen (Wageningen Universiteit WUR) hebben allemaal lesmateriaal voor basisschoolkinderen over gezond eten. Het Voedingscentrum heeft deze lesmaterialen inhoudelijk gecheckt.
  • Ontwikkeling boeken – Regelmatig brengen we boeken uit met andere partijen. Zo rekende het Nibud de kosten van onze recepten door voor ' Lekker voor weinig', brachten we samen met de Consumentenbond 'Gezond Eten voor Senioren' en 'Eten & Weten' uit, en konden we het boek ' Smakelijk weten' uitbrengen door samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

  • Bijdragen leveren aan de media – Op aanvraag leveren we artikelen, columns of rubrieken aan voor tijdschriften, websites en kranten.
  • Kennispartner - Als kennispartner werken we samen met o.a.: Diabetes Fonds, JOGG, PPS Houdbaarheid begrepen.
  • Bijdragen leveren aan supermarktbladen - Content geleverd aan diverse supermarktbladen.

  • Informatiemodule voor supermarktmedewerkers - De online module Meer dan lekker in de super is ontwikkeld samen met het CBL. Supermarktmedewerkers leren meer over de thema’s gezondheid en duurzaamheid, zodat zij beter in staat zijn klanten over deze onderwerpen te informeren.

  • Questionmark - Voedingscentrum en Questionmark werken samen om de apps die ze maken op het gebied van productinformatie van voedingsmiddelen te optimaliseren. Voedingscentrum maakt gebruik van de kennis van Questionmark op het gebied van databeheer en consumentenervaringen om een nieuwe app te maken die begin 2018 zal uitkomen. Questionmark maakt gebruik van de richtlijnen Schijf van Vijf van het Voedingscentrum in hun gezondheidsbeoordelingen van producten.

  • Nederlandse Coeliakie Vereniging - Voedingscentrum en de Nederlandse Coeliakie Vereniging werken samen om de nieuwe app op het gebied van productinformatie van voedingsmiddelen zo goed mogelijk bruikbaar te maken voor consumenten met een voedselallergie of intolerantie. Het Voedingscentrum maakt hierbij gebruik van de kennis en het netwerk van de Nederlandse Coeliakie Vereniging.
Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.