Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Met volkoren noedels en witte kool voor een oosters tintje
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Eten en drinken tijdens je eindexamen en proefwerkweek

Voor en tijdens de examens moet je scherp zijn. Die formules of werkwoorduitgangen moeten toch blijven hangen. Je kunt dus wel wat goede eet- en drinktips gebruiken.

Zeker doen!

  • Eet gezond volgens de Schijf van Vijf. Met de Schijf van Vijf voor jou ontdek je wat en hoeveel je elke dag kunt eten. Je krijgt ook 10 voorbeelden van dagmenu's.
  • Neem tijd om te eten. Eet altijd ontbijt, lunch én avondeten: zo heb je de hele dag door volop energie. En je hebt minder trek om tussendoor te snacken.
  • Vergeet ook niet om voldoende te blijven drinken. Drink elke dag 1,5 liter vocht. Water en thee (zonder suiker) zijn het beste. Ook zuivel telt mee. Voor jongeren vanaf 13 jaar kan een kopje koffie (zonder suiker) per dag ook.

Niet nodig

  • Vitaminepillen: het is niet bewezen dat je er beter door gaat presteren.
  • Druivensuiker: als je normaal eet, heb je deze suikers niet nodig.

Beter van niet

  • Snacken tijdens het leren. Je eet dan niet met aandacht en voor je het weet heb je bijvoorbeeld een hele zak chips weggewerkt. Af en toe iets snacken of snoepen kan best, maar hou het klein en doe het niet te vaak.
  • Alcohol drinken. Een glaasje alcohol klinkt misschien ontspannend, maar je kunt het beste helemaal geen alcohol drinken, zeker als je nog geen 18 bent. Het is namelijk niet goed voor je gezondheid.
  • Cafeïnerijke dranken drinken ’s avonds, zoals koffie en energiedrankjes. Een beetje cafeïne verbetert de concentratie en je voelt je minder moe. Maar als je er te veel van binnenkrijgt kun je ook nare klachten krijgen zoals slapeloosheid, rusteloosheid en hartkloppingen. Onder de 13 jaar kun je beter helemaal geen koffie en energiedrankjes drinken. Ben je tussen de 13 en 18 jaar? Drink dan maximaal 1 energiedrankje of 1 kopje koffie per dag.
  • Energiedrankjes drinken. Energiedrankjes hebben een oppeppend effect, door onder andere de cafeïne die erin zit. Naast cafeïne zit er vaak veel suiker in, waardoor je kunt aankomen in gewicht.
  • ‘Studiepillen’ of ‘concentratiepillen’ slikken. Dit zijn pillen die zouden helpen met de concentratie of een kalmerend effect zouden hebben. Het is niet bewezen dat dit soort pillen helpen met leren. Er zitten stoffen in die ook gewoon in voeding zitten, zoals bepaalde vitaminen en cafeïne. Als je gezond eet, krijg je die stoffen ook gewoon binnen. Dit soort pillen kan zelfs schadelijk zijn, als er te veel inzit van een bepaald stofje, bijvoorbeeld een vitamine, mineraal of kruid. We raden het af om studiepillen te slikken. Wil je ze toch slikken? Wees dan heel voorzichtig. Twijfel je of ze wel veilig zijn? Neem ze dan niet.

Lees meer over kruidenpillen.

Maak water drinken leuk

Doe er bijvoorbeeld fruit in, zoals citroen of bessen. Komkommer of kruiden zoals munt, dat is ook lekker!

Recepten

Je kunt niet continu studeren: gezond en gevarieerd eten, goed slapen en tussendoor ontspannen is belangrijk. Door het maken van deze lekkere recepten voor tussendoor, ben je even ergens anders mee bezig. En als je klaar bent, heb je als beloning iets lekkers te eten.

Broodje met avocado en paprikareepjes

Voor de makkelijke en snelle lunch

Boerenomelet

Ideaal recept voor je restjes

Aardbeienflip

Een gezonde variant op de vlaflip

Meenemen naar het examen

  • Om je examen goed door te komen is het handig om een flesje water, fruit en een belegd broodje mee te nemen. Zo hou je je vocht én energie op peil om je volledig te storten op de lastige sommen en teksten.
  • Drink voor en tijdens het examen voldoende. Als je te weinig drinkt, kun je je minder goed concentreren. Het Voedingscentrum raadt aan om dagelijks 1 tot 1,5 liter te drinken. Water en thee (zonder suiker) zijn het beste.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.