Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Wat kan ik tussendoor geven? (1-3 jaar)

Een koekje, snoepje of sapje tussendoor: het is al snel allemaal te veel. Bovendien heeft je kind minder trek bij de volgende maaltijd als zijn buikje al gevuld is met iets anders.

Geef je dreumes of peuter tussendoor alleen producten uit de Schijf van Vijf zoals fruit, groente of wat volkorenbrood. En geef je kind ook niet de hele tijd eten tussen de maaltijden door. 

Top voor tussendoor: groente en fruit

Fruit en snackgroenten zijn de beste keuze voor tussendoor. Denk bijvoorbeeld aan stukjes appel, peer, kiwi, meloen, aardbei, druif en mandarijn. Handige groenten zijn plakjes wortel, schijfjes komkommer, reepjes paprika of gehalveerde snoeptomaatjes. 

Een aandachtspunt: In hele snoeptomaatjes of druiven kan je kindje zich verslikken. Om dat te voorkomen kun je kleine tomaatjes en druiven halveren.

Geef kinderen onder de 4 jaar ook geen hele noten of pinda’s, hierin kunnen ze zich verslikken. Slimme oplossing: geef notenpasta zonder toegevoegd suiker of zout op brood.


 

Hoe zit het met snoep?

Koek, snoep en ijs is al snel veel te veel voor een jong kind. Zelfs de producten die op kinderen gericht zijn, zoals speciale kinderkoekjes. Dus bedenk: snoepen hoeft niet! Geef snoep, koek of een ijsje eerder één keer in de week dan één keer per dag. Bijvoorbeeld op zondag iets te snoepen. En wanneer je iets geeft: hou het dan klein. Een goede richtlijn is minder dan 75 kilocalorieën (kcal).

Extra tips: geef het goede voorbeeld door zelf gezond te eten en beloon je kind met aandacht, niet met snoep. Lees meer bij onze tips voor de eetopvoeding.

Kinderportie

Een volwassen portie koek, chips of frisdrank is erg groot voor een klein kind. Als je je kind iets extra's geeft, dan is het beter om een kleine portie te geven. Deze video laat op een eenvoudige manier zien wat een geschikte kinderportie is.

Zijn speciale koekjes voor kleine kinderen goed om te geven?

Speciale koekjes voor kinderen, met bijvoorbeeld dierenfiguren of tekenfilmfiguren erop, kun je beter niet te vaak geven. Ze lijken misschien gezond, maar ze zijn vaak erg groot. Vaak zijn ze verpakt in portiezakjes. In portiezakjes zitten 2 of meer koekjes bij elkaar, die je vaak ook tegelijk geeft. Veel van deze zakjes bevatten meer dan 100 calorieën. Daarmee krijgt je kind veel vet en suiker binnen. Een goed gekozen klein ‘volwassenkoekje’ is vaak zelfs een betere keuze. Ter vergelijking: het gewone Maria biscuitje bevat 22 calorieën per koekje.

Vitamines in kinderkoekjes?

Sommige koekjes bevatten extra calcium of vitamines. Laat je niet foppen, dit maakt het koekje niet gezond. Deze voedingstoffen krijgen kinderen genoeg binnen met gezond eten. Het is niet nodig om dit aan koekjes toe te voegen.

sluiten
Hoe blijven de tanden van mijn kind gezond?

4 tips om het gebit van je kind mooi, gezond en sterk te houden:

  1. Geef maximaal 7 keer per dag iets te eten of te drinken. Dat houdt dus in: maximaal 4 keer iets tussendoor naast ontbijt, lunch en avondeten. Want elk eet- of drinkmoment geeft een zuuraanval die het tandglazuur beschadigt. Daardoor kunnen gaatjes ontstaan. Door niet de hele dag door te eten en te drinken, krijgt het tandglazuur de tijd om te herstellen.

    Als je eten en drinken combineert, is dit één moment. Water en thee zonder suiker tellen niet mee als drinkmoment.

  2. Als je tussendoor wat te eten geeft of een zoet drankje, let er dan op dat je kind het in één keer opeet of drinkt.

  3.  ‘s Avonds en ‘s nachts is het drinken van zoete dranken of melk extra schadelijk. ‘s Nachts is er minder speeksel om je gebit te beschermen.

  4. Poets 2 keer dag de tanden met fluoridetandpasta en bezoek 2 keer per jaar de tandarts.
sluiten
Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.