Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Eten en drinken bij bewegen en sport

Of je dagelijkse inspanning nu bestaat uit een flink stuk wandelen, fanatiek hardlopen of een teamsport als bijvoorbeeld voetbal of hockey. Alle vormen van beweging zijn goed voor je lichaam. Beweging en sport kunnen bijdragen aan het verbeteren van je conditie, aan het groeien van je spieren en het verliezen van gewicht. Gezond eten en drinken helpen daarbij.

Goede voeding kan helpen je sportprestaties te verbeteren en gezonder en fitter te worden. Voor iedereen, dus ook voor sporters, is de Schijf van Vijf het uitgangspunt om gezond te eten. Deze pagina’s geven beginnende, ervaren en fanatieke sporters antwoord op vragen over beweging, sport en voeding.

Beweeg jij voldoende?

Je voelt je fitter als je voldoende beweegt. Bovendien vermindert het de kans op bijvoorbeeld overgewicht en hart- en vaatziekten. Met beweging en sport houd je je spieren en gewichten soepel. Hoeveel ‘voldoende’ is, hangt af van je leeftijd en je doel.

Bekijk wat voldoende bewegen voor jou betekent

Bewegen om af te vallen

Sport en beweging kan je helpen bij het afvallen. Meer bewegen is 1 van de 3 spelregels van gezond afvallen, naast minder eten en gezonder eten. Voldoende beweging kun je halen uit een flinke wandeling of fietsen. Maar hoe intensiever je beweegt, hoe meer energie je verbrandt. Met krachtsport, duursport, teamsport of een combinatie daarvan verbruik je energie en kun je de samenstelling van je lichaam verbeteren: meer spieren en een lager vetpercentage.

Bekijk de tips om gewicht te verliezen met beweging en sport

Voeding bij conditietraining en duursport

Hardlopen, wielrennen en roeien zijn duursporten: je verbetert met conditietraining je uithoudingsvermogen en verbrandt veel calorieën. Op deze site lees je wat je het beste kunt eten en drinken en wat de beste momenten daarvoor zijn.

Bekijk de adviezen over voeding bij conditietraining en duursport

Voeding bij spiergroei en krachttraining

Door regelmatig en op de juiste manier te trainen met gewichten, krijg je meer spiermassa, minder vetmassa en meer kracht. Wat je het beste kunt eten en drinken om te zorgen dat je spieren goed herstellen, lees je op deze site.

Bekijk de adviezen over voeding bij spiergroei en krachttraining

Recreatief bewegen en teamsport

Samen bewegen is leuk! Plezier erin zorgt dat je het langer volhoudt. Recreatief bewegen, teamsport en spelsport kunnen je zelfvertrouwen verhogen. Welke rol voeding speelt bij deze soorten inspanning lees je op deze site.

Bekijk de adviezen over plezier en ontspanning bij recreatief bewegen en teamsport

Bekijk de adviezen over planning eten en drinken rondom sporten   

alles over sport en voeding boek

Meer weten?

Het boek Alles over sport en voeding geeft beginnende, ervaren en fanatieke sporters antwoord op prangende vragen over sport en voeding. Wat kun je het beste eten als je aan krachtsport, conditiesport of teamsport doet? Wat is het beste moment om te eten als je een training of wedstrijd hebt? En wat doe je tegen specifieke problemen, zoals ‘hongerklop’?

Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.