Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Veilig eten op vakantie

Ziek worden op vakantie? Dat is voor niemand fijn. Toch zijn er jaarlijks vele Nederlanders die een voedselinfectie of voedselvergiftiging oplopen tijdens de vakantie. Gevolg is dat ze moeten overgeven, diarree krijgen en soms zelfs uitdrogen. Dat kan zowel in eigen land als in het buitenland gebeuren. De tips op deze pagina helpen je om veilig te eten en te drinken op vakantie. Zo voorkom je reizigersdiarree.

Controleer of het kraanwater drinkbaar is

In sommige landen kun je het kraanwater beter niet drinken. Controleer dit voor vertrek, bijvoorbeeld via water in het buitenland. Als je het kraanwater niet veilig kunt drinken, koop dan flessenwater. Gebruik dit water om te drinken en je tanden te poetsen. Was ook groente en fruit met flessenwater, en spoel er keukengerei mee schoon. Vraag in restaurants om drankjes zonder ijsblokjes. Deze zijn vaak gemaakt van kraanwater.

Warm weer: extra voorzichtig met bederfelijke producten

Bij warm weer is het extra belangrijk dat bederfelijke producten zoals vlees, vis en gesneden groenten koud genoeg worden bewaard. 4 °C is de ideale koelkasttemperatuur.

In warme landen is de kans op een voedselinfectie groter, omdat de temperaturen vaak hoger liggen dan in Nederland. Let op het volgende als je een hapje gaat eten of boodschappen doet:

  • Kijk of er hygiënisch wordt gewerkt. Ziet het restaurant of het kraampje waar je wilt eten er schoon en fris uit? En de mensen die er werken?
  • Wat koud hoort te zijn, moet ook echt koud zijn. Salades, rauwkost en smoothies moeten goed gekoeld zijn. Ook bederfelijke etenswaren zoals vlees, vis en snacks moeten goed gekoeld worden bewaard voor ze worden verhit of gebakken.
  • Wat heet hoort te zijn, moet ook echt heet zijn. Koop het liefst hapjes en snacks die worden klaargemaakt waar je bijstaat. Koop geen vlees dat aangebrand en/of half rauw is.
  • In restaurants die er netjes uitzien en waar veel mensen zitten, is de kans kleiner dat eten lang blijft liggen. Kijk waar de lokale bevolking eet en let daarbij vooral op families met kinderen.

Vermijd risicovolle producten

Sommige voedingsmiddelen zijn risicovoller dan anderen. Deze kun je beter niet eten in warme landen, en in gebieden waar de omstandigheden minder hygiënisch zijn. Risicovolle producten zijn rauw of half rauw vlees (o.a. tartaar), rauwe vis (o.a. sushi), rauwe schaal- of schelpdieren, rauwe kiemgroente (o.a. taugé) en rauwe ongekookte melk. Door en door verhit kun je deze producten wel veilig eten.

Kijk ook uit voor onverpakt ijs dat langs de weg wordt verkocht. Ook softijs kan een risico vormen. Verpakt ijs en schepijs uit een schone, drukbezochte winkel is meestal goed. Schil fruit voordat je het opeet.

Geen koelkast: kies voor minder bederfelijke producten

Tijdens het kamperen of reizen heb je niet altijd een koelkast bij de hand. Ga je kamperen of neem je eten mee onderweg? Zorg dan voor een goede koelbox met koelelementen, of een elektrische koelbox met accu. Daar kun je producten in bewaren. Kies vooral voor minder bederfelijke producten en bewaar eten niet te lang.

Broodbeleg

Vleeswaren en gerookte vis als broodbeleg bederft sneller. Heb je geen goede koeling, neem dan minder bederfelijk broodbeleg. Fruit en groente blijft langer goed en is gezond en lekker fris op de boterham. Denk aan banaan, appel, peer, aardbei en ander fruit. Of komkommer, tomaat, paprika, radijs of avocado. Vis uit blik kan ook prima, omdat je dit niet gekoeld hoeft te bewaren. Pindakaas en notenpasta met 100% pinda’s en noten zijn ook goede keuzes. Of hummus (kikkererwtenspread) of andere bonenspread zonder zout.

Ook de volgende producten zijn minder bederfelijk, maar deze staan niet in de Schijf van Vijf: appelstroop, jam, honing, vruchtenhagel, smeerkaas, ham uit blik, rookvlees, cervelaatworst en cornedbeef.

Kijk hier voor inspiratie voor gezond en lekker broodbeleg.

Drinken

De veiligere keuzes zijn water, thee, koffie en houdbare melk. Lang houdbare sap kan ook, maar dit staat niet in de Schijf van Vijf. Zelf sap maken van vers fruit is ook een optie.

Beperkt houdbaar: snel opeten

Kies je voor beperkt houdbare producten zoals melk, yoghurt, (zachte) kaas, vlees, vis, eieren, salades, gesneden groenten en fruit? Koop dan kleine porties en eet ze zo snel mogelijk op.

Veilig bereiden zonder keuken

Op vakantie heb je meestal minder keukengerei of kook je buiten. Zorg dat je materialen schoon zijn en dat je hygiënisch werkt. Was je handen altijd met stromend water en zeep voordat je eten gaat maken, en na het aanraken van rauw vlees en rauwe groente. Was je handen ook altijd goed na toiletbezoek, na het verschonen van een baby en na het aanraken van (huis)dieren. Was groente en fruit grondig onder stromend water, zeker als je ze rauw eet. Gebruik keukengerei dat in aanraking is geweest met rauw vlees of vis (zoals snijplanken, messen of spatels) niet meer voor andere producten. Doe de vaat met heet water en afwasmiddel en gebruik een schone theedoek.

Meer lezen over veilig eten op vakantie:

5x veilig in warme landen

5x veilig op de camping

5x veilig picknicken

5x veilig barbecueën

Vernieuwd dieetboek 'Gezond afvallen'

Het dieetboek ‘Gezond afvallen’ staat vol caloriearme recepten, kennis over afvallen en dagmenu’s.