Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Ideaal recept voor broodrestjes
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Wat is beter: suiker of zoetstof?

Suiker is niet beter of slechter dan zoetstof. Normaal gebruik van suiker kan geen kwaad. Datzelfde geldt voor (producten met) zoetstoffen.

Volwassenen, kinderen en ook diabeten kunnen suiker en zoetstoffen gebruiken. Voor mensen die op hun gewicht moeten letten en voor diabeten kan het zinvol zijn producten te kiezen waarin suiker vervangen is door zoetstof. Daar zitten amper calorieën in.

Te veel suiker

Overmatig gebruik van suiker, bijvoorbeeld in de vorm van frisdrank, snoep of koekjes kan op korte termijn klachten geven. Denk aan maag-darmklachten of vermoeidheid. Bovendien krijg je met suikerrijke producten al snel veel calorieën binnen, waarvan je op den duur zwaarder kan worden. Volg daarom een gevarieerd en gezond eetpatroon.

Intensieve zoetstoffen

Intensieve zoetstoffen zijn vijftig tot vijfhonderd keer zoeter dan suiker en leveren niet of nauwelijks energie. Deze zoetstoffen worden onder meer toegepast in zoetjes en zoetstof (tabletjes, vloeibaar of in poedervorm), light frisdrank en light toetjes. Bij gebruik van normale hoeveelheden kunnen deze producten dagelijks worden gebruikt.

Extensieve zoetstoffen

Extensieve zoetstoffen (polyolen) zijn iets minder of net zo zoet als suiker. De meeste leveren wel energie, maar minder dan suiker. Polyolen worden veel gebruikt in producten voor diabetici.

Het gebruik van grotere hoeveelheden producten met polyolen in één keer kan maag-darmklachten zoals diarree veroorzaken. Daarom staat er op producten met polyolen de waarschuwing 'overmatig gebruik kan een laxerend effect hebben'.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.