Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Gouden tips voor moeilijke eters (4-13 jaar)

Lust je kind veel dingen niet? Wil je kind niet eten? Houd vol en houd moed. Maak van een slechte eter een betere eter met een portie geduld, simpele trucs en het geven van het goede voorbeeld. 

Een goede eter is niet een kind dat zijn bord leeg eet, maar een kind dat van alles wat eet, nieuwe smaken probeert en gezellig is aan tafel. Bekijk onze gouden tips voor de moeilijke eter:

Tip 1: Onderzoek of er een andere oorzaak is dan ‘niet lusten’

Kan het eten en drinken tussendoor de boosdoener zijn voor het lastige gedrag aan tafel? Een kindermaag zit immers snel vol. Wanneer heeft hij voor het laatst wat gehad? En hoeveel? Geef aan het eind van de middag bij trek wat fruit of groente. En geef thee zonder suiker of water in plaats van frisdrank of sap. Dat bevat geen calorieën.

Eten jullie laat? Misschien is je kind moe en eet hij daarom minder goed. Of vind je kind het niet leuk om opeens te moeten stoppen met spelen? Kondig dan van tevoren aan dat het eten bijna klaar is.

Tip 2: Geduld tonen zal lonen

Soms zal je kind wel 10 tot 15 keer moeten proeven voordat hij aan een smaak gewend is en het dus lekker begint te vinden. Dat hoeft trouwens niet te betekenen dat hij alles superlekker gaat vinden. Kinderen ontwikkelen namelijk ook persoonlijke smaakvoorkeuren. Maar als hij iets niet lekker vindt, betekent niet dat je het nooit op tafel kunt zetten. Blijf het gewoon steeds aanbieden.

Tip 3: Laat zien dat jij geniet

Kinderen maken steeds meer hun eigen keuzes, maar als ouder blijf je een voorbeeld voor je kind. ‘Doe wat ik doe’ werkt beter dan ‘doe wat ik zeg’. Laat daarom zien dat jij gezond eet en drinkt en daarvan geniet. Zeg niet steeds dat groente eten zo gezond is, maar eet samen groente omdat het erbij hoort en lekker is.

Tip 4: Spelenderwijs benaderen werkt

Als je gezond eten spelenderwijs benadert, zijn kinderen eerder geneigd nieuwe dingen te proeven. Vertel bijvoorbeeld verhalen over de ingrediënten of plaats het eetmoment in een thema (sprookjes, piraten). Tip: Met het voedingsspel De Reis van 5 ga je samen met je kind op ontdekkingsreis. Als piraat verover je de wereld door het uitvoeren van creatieve, uitdagende maar vooral ontzettend lekkere voedingsopdrachten. Zo leer je jouw kind op een leuke manier gezond en gevarieerd te eten.

Tip 5: Kook samen

Kinderen vinden het bijna altijd leuk om te helpen met koken. Ze leren dan veel en als je eten samen maakt, gaan ze het gemakkelijker proeven en opeten. Bekijk onze pagina Samen koken met kinderen.

Tip 6: Geef geen aandacht aan vervelend gedrag

Wil je kind iets niet eten? Eet zelf rustig verder. Als hij geen aandacht krijgt voor zijn vervelende gedrag, is de kans groter dat je kind zelf zijn vork weer pakt. En zo niet? Vraag dan af en toe of hij een hap neemt. En geef je kind een complimentje als hij die hap ook inderdaad neemt.

Tip 7: Spreek af: eetmoment = eetmoment

Een eetmoment baken je af door aan tafel te eten. Wanneer je van tafel gaat, dan is het eetmoment voorbij. Ook al heeft je kind niks of weinig gegeten. Laat je kind wel altijd proeven, maar ruim daarna gewoon af. Straf je kind niet. Volgende keer beter!

Geef niet iets extra’s na de maaltijd. Je houdt het slechte eten namelijk in stand als je kind verwacht dat hij iets anders krijgt. Het is niet erg als je kind een keer met trek naar bed gaat of een paar dagen wat minder eet. Dit klinkt misschien naar, maar een gezond kind hongert zichzelf echt niet uit. Hij gaat vanzelf wel eten.

Tip 8: Vies bestaat niet

Zorg dat 'vies' taboe wordt aan tafel. Je hebt er toch je best voor gedaan? Laat gewoon elke keer even proeven. Je kunt ook uitleggen dat iets nieuws leren eten soms lastig is. Het is een kwestie van wennen en oefenen, net als met leren rekenen.

Tip 9: Schep kleine porties op

Met kleine porties hoeft je kind niet tegen een berg op te kijken. Bedenk dat je kind sowieso minder eet dan jij. En nog eens opscheppen kan altijd.

Tip 10: Maak iets op een andere manier klaar

Wil de broccoli er zo niet in? Dan misschien wel door de pastasaus of met wat knapperige pijnboompitjes erover. Gekookte wortel het vieste wat er is? Probeer het rauw en geraspt met een paar rozijntjes. Kijk ter inspiratie in de tabel hieronder en zoek onze recepten door op het gevreesde ingrediënt. Maskeer het eten niet met bijvoorbeeld appelmoes. Dan smaakt alles hetzelfde. Bovendien bevat appelmoes vaak veel suiker.

Inspiratie-tabel:

Sperziebonen

Bloemkool

Witlof

Inspiratie 1: varieer in warm/koud en rauw/gaar

Warm: Andalusische sperziebonen

Koud: Sperziebonensalade met ei en citroen

Warm: Bloemkool met uiensaus

Koud: Bloemkoolsalade

Warm: Witlof in de oven


Koud: Witlofsalade

Inspiratie 2: combineer met smaken die je kind wel lekker vindt

Sperziebonen met tomaat

Bloemkoolroosjes in tomatensaus

Witlofsalade met sinaasappel

Inspiratie 3: gebruik een andere kooktechiek

Bonen en bonen

Gestoomde bloemkoolroosjes met knoflook en peper

Gegrilde witlof

Inspiratie 4: verwerk het in een gerecht. Rasp bijvoorbeeld de groente en doe het door lasagne, saus, omelet, enzovoorts

Sperziebonen-ovenschotel

Franse stamppot

Witlof-frittata

Vraag en antwoord

Wat kan ik doen als mijn kind een slechte ontbijter is?
Niet elk kind is dol op ontbijten. Als je kind ’s ochtends niet zoveel trek heeft in een boterham kun je proberen of iets anders er wel ingaat, zoals pap of yoghurt met muesli. Eventueel verschuif je een deel van het ontbijt naar het eerste eetmoment tussendoor.
sluiten
Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.