Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met koriander en peterselie
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Welke vetten zijn ongezond?
Verzadigd vet vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Verzadigd vet kan namelijk het cholesterolgehalte in je bloed laten stijgen en daardoor kunnen je bloedvaten verstopt raken. Kies vooral producten met weinig verzadigd vet en vervang ze door producten met onverzadigd vet.

Hoe minder  verzadigd vet je eet, hoe beter. Vaak kun je op het etiket van een product zien hoeveel verzadigd vet erin zit. Lees daarom het etiket als je boodschappen doet en vergelijk de hoeveelheid verzadigd vet.   

Producten met veel verzadigd vet

Vet vlees, zoals:

  • Frikandel
  • Hamburgers
  • Salami
  • Shoarmavlees
  • Slavinken
  • Worst (alle soorten dus ook smeerworst en boterhamworst) 
  • Roomboter en pakjes (harde) margarine
Volle zuivelproducten, zoals: 
  • Volle melk
  • Volle yoghurt 
  • Volvette 48+ kaas 
  • Roomijs
Koek en andere extra’s, zoals: 
  • Chocolade
  • Gebak
  • Hartige snacks (zoals een saucijzenbroodje)
  • Bladerdeegzoutjes (zoals een kaasvlinder)             

Onverzadigd vet

Onverzadigd vet verlaagt het cholesterolgehalte in je bloed en verkleint daarmee het risico op hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet levert ook essentiële vetzuren. Dat zijn vetzuren die het lichaam niet zelf kan maken, maar ze zijn wel nodig voor een goede gezondheid. Daarom moeten we ze via de voeding binnenkrijgen. Er zijn verschillende soorten onverzadigde vetzuren, zoals linolzuur (n-6 vetzuur) en visvetzuren (n-3 vetzuren). Visvetzuren hebben een positief effect op hart en bloedvaten. Daarom is het advies om twee keer per week vis te eten, waarvan minimaal 1 keer vette vis, zoals makreel, zalm en haring.   

Producten met veel onverzadigd vet

  • Noten en pinda's

Olie en ‘zacht’ vet, zoals:

  • Halvarine voor op brood
  • Vloeibare bak- en braadproducten
  • Plantaardige oliën 

Vette vis zoals:

  • makreel
  • Atlantische zalm Informatie
  • haring
  • sardines
Zo viel Gijs Staverman 18 kilo af
"Ik ben gestopt met veel eten" "Bij mij was het probleem dat ik te veel at, maar niet per se ongezond. Dus ik ben gestopt met veel eten." Het volhouden van zijn nieuwe levensstijl valt Gijs niet zwaar. Zijn geheim? “Je kunt alles eten wat je wil. Dat vond ik zo’n eyeopener."