Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met lekkere tofu-marinade
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Oliën

Gerelateerde adviezen

Oliën bestaan volledig uit vet. Ze worden gebruikt bij het klaarmaken van eten of verwerkt in voedingsmiddelen. De meeste oliën bevatten veel onverzadigd vet. Dit type vet is goed voor de gezondheid. 

Oliën met veel onverzadigd vet staan in Schijf van Vijf. Olie levert energie en is een bron van de in vet oplosbare vitamine E. 

Omschrijving

Oliën zijn vloeibare vetten. Ze worden gebruikt bij de bereiding van voedingsmiddelen of als ingrediënt. Ze zijn niet oplosbaar en lichter dan water. Daarom blijft olie drijven op water.   

Oliën met veel onverzadigd vet staan in de Schijf van Vijf

Verschil tussen oliën en vetten

Oliën zijn bij kamertemperatuur vloeibaar, terwijl vetten vast zijn. Oliën stollen bij een lagere temperatuur. 

Soorten olie

Er zijn oliën die als olie verkocht worden voor consumptie, zoals arachide-, maïs, olijf-, saffloer-, sesam-, soja- en zonnebloemolie. Daarnaast zijn er oliën die in voedingsmiddelen zitten. De belangrijkste zijn: maïs-, raap, soja-, katoenzaad- en palmolie. De oliën worden soms in combinatie gebruikt, zoals in margarine. 

Consumptiecijfers

Op volgorde van gebruik het aandeel diverse soorten olie in Nederlandse consumptie.

  • Palmolie (42% van de olie is palmolie) 
  • Raapolie/koolzaadolie (17%) 
  • Sojaolie (14%)
  • Zonnebloemolie (9%) 
  • Kokosvet (8%)
  • Overige (lijnzaad, sesamzaad, saffloer en olijf) 

Bereiden

Bij bakken, wokken en braden wordt de temperatuur van de pan en de olie tussen 180 tot 230°C. Niet alle oliën kunnen die temperatuur verdragen.

Als oliën niet helemaal zuiver zijn hebben ze een lager ‘rookpunt.’ Dit is de temperatuur waarbij ze gaan roken of walmen. Stoffen in de olie verbranden dan en breken af, waardoor de olie daarna niet meer geschikt is om te eten. 

Oliën met een rookpunt onder de 180 °C zijn: boter, extra vierge olijfolie en lijnzaadolie. Die zijn dus niet geschikt voor bakken, wokken, braden en frituren.

Gezondheidseffecten

Vet is brandstof voor het lichaam. Verder bevat olie vitamine E. De meeste plantaardige oliën zijn rijk aan onverzadigd vet, en verlagen het risico op bepaalde hartziekten ten opzichte van voedingsmiddelen rijk aan verzadigd vet (zoals boter en harde margarines). Alleen kokosolie (kokosvet) en palmolie bevatten veel verzadigd vet. Lees meer over de gezondheidseffecten bij vetten.    

Voedingsadvies

Bereidingsvetten met veel onverzadigd vet, zoals oliën, staan in de Schijf van Vijf. Lees meer over bereidingsvetten en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat. 

Het advies is om verzadigd vet zoveel mogelijk te vervangen door onverzadigd vet, zodat het grootste gedeelte van de vetinname uit onverzadigd vet bestaat. Daarmee daalt de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk. Lees meer over dit advies bij vetten.

Etiket

Eisen ten aanzien van etikettering zijn vastgelegd in de Warenwet etikettering.   

Aan oliën kunnen aroma’s, specerijen, kruiden, emulgatoren, stabilisatoren, extracten en distillaten van specerijen worden toegevoegd. Sla- en frituurolie bestaat uit één of meerdere plantaardige oliën.   

Volgens nieuwe Europese wetgeving moet vanaf december 2014 op alle producten staan welke soorten olie gebruikt zijn. Bijvoorbeeld palmolie, sojaolie of olijfolie. Nieuwe producten moeten direct hier al aan voldoen.

Kijk naar het online etiket voor meer uitleg over de verschillende onderdelen van het etiket.

Elly viel 18 kilo af

Zo lukt het jou ook Al jaren wilde Elly (55) afvallen, maar steeds lukte het niet. Na een gesprek met collega’s ging het roer definitief om. Ze paste haar eetpatroon aan en ging meer bewegen. Resultaat: ze is lichter en voelt zich veel fitter. 
 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ3676 kJ
Energiewaarde in kcal894 kcal
Vet
Vet totaal99,2 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd15,2 g
Vetzuren trans0,3 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis22,2 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd57,9 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis5,8 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis51,8 g
Linolzuur51,8 g
ALA5,67 g
EPA0,10 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel0,0 g
Eiwit
Eiwit plantaardig0 g
Eiwit totaal0 g
Vitamines
Beta-caroteen0 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Nicotinezuur0,0 mg
Retinol act equivalent0 µg
Vitamine B10,00 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,00 mg
Vitamine B60,000 mg
Vitamine C0 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E28,4 mg
Overigen
Alcohol0 g
Cholesterol0,0 mg
Water0 g
Koolhydraten
Koolhydraten0,0 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden0,0 g
Polysacchariden0,0 g
Natrium/zout
Natrium0,000 g
Zout0,000 g
Mineralen
Calcium4 mg
Fosfor0 mg
IJzer0,0 mg
Kalium0 mg
Koper0,01 mg
Magnesium0 mg
Selenium1 µg
Zink0,00 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
sluit venster