Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Is verzadigd vet slecht voor je?

In onderzoeken is overtuigend aangetoond dat het eten van veel verzadigd vet het slechte cholesterolgehalte in het bloed (LDL) verhoogt. Een te hoog cholesterolgehalte kan de kans op hart- en vaatziekten vergroten.

Studies

In de media wordt wel eens onderzoek aangehaald waaruit zou blijken dat verzadigd vet de kans op hart- en vaatziekten niet verhoogt. Op deze studies is veel kritiek gekomen door gevestigde wetenschappers. In deze studies is namelijk niet goed gekeken wat de deelnemers in plaats van verzadigd vet aten.

Hart- en vaatziekten

Als je in plaats van producten met verzadigd vet kiest voor producten met onverzadigd vet, dan verlaagt dat inderdaad de kans op hart- en vaatziekten. Het is onduidelijk of verzadigd vet vervangen voor suikers effect heeft op hart- en vaatziekten.

Hoeveel verzadigd vet mag je eten?

Er wordt in Nederland en vele andere landen aangeraden om niet meer dan 10% van je dagelijkse energie uit verzadigd vet te halen. Voor een volwassen vrouw die 2.000 kcal per dag eet, betekent dit maximaal 20 gram per dag. Een croissant bevat bijvoorbeeld 4,4 g verzadigd vet en een plak 48+ kaas 5,9 g.

Verzadigd vet: waar zit het in?

Verzadigd vet komt voor in dierlijke en plantaardige producten. Dierlijke producten, zoals vlees, melkproducten en kaas, bevatten meestal meer verzadigd vet dan plantaardige producten, zoals olie en noten. Verzadigd vet komt daarnaast voor in pakjes harde margarine en bak- en braadvet in een wikkel.

Veel voedingsmiddelen bevatten ook verzadigd vet zonder dat dat meteen zichtbaar is. Het vet is als het ware in het product 'verborgen'. Het gaat dan bijvoorbeeld om koek, gebak, snacks en zoutjes.

Minderen met verzadigd vet

Hoe zorg je dat je minder verzadigd vet binnenkrijgt? Eet weinig vet vlees, vette zuivel, koek, gebak en hartige snacks  en neem in plaats hiervan producten rijk aan onverzadigd vet zoals zachte halvarine en margarine, olie (zoals zonnebloemolie en olijfolie), vette vis, noten en avocado.    

In de Schijf van Vijf vind je vooral producten met veel onverzadigde vetten. Eet je volgens de Schijf van Vijf, dan krijg je automatisch niet te veel verzadigde vetten binnen.
Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.