Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Is groentechips gezonder dan gewone chips?

Groentechips zijn niet gezonder voor je dan gewone chips. In beide soorten zitten veel calorieën en zout. Beide staan niet in de Schijf van Vijf.  

Waar is het van gemaakt?

Over het algemeen bestaan de ‘gewone’ naturel aardappelchips uit aardappelen, zonnebloemolie en zout en groentechips uit groente, zonnebloemolie en zout.

Hoe zit het met vet in groentechips?

In groentechips zit net zoveel vet als in aardappelchips. Als de chips in zonnebloemolie is gefrituurd zijn het vooral onverzadigde vetten. Deze vetten zijn goed voor je hart en bloedvaten. Maar in chips zit wel heel veel vet, en daardoor krijg je veel calorieën binnen. Ongeveer een derde van chips bestaat uit vet. Er zitten ongeveer 500 kilocalorieën per 100 gram in groente- of aardappelchips. Je krijgt met chips dus al gauw te veel calorieën binnen. Ter vergelijking: met 100 gram gekookte aardappel krijg je 80 kilocalorieën binnen. Met 100 gram gekookte bietjes krijg je 30 kilocalorieën binnen.


Hoe zit het met zout in groentechips?

Net als in gewone chips zit er in groentechips veel zout, ongeveer 1,25 gram per 100 gram. Het advies is om maximaal 6 gram per dag binnen te krijgen. De meeste mensen in Nederland krijgen al te veel zout binnen. Te veel zout kan de bloeddruk verhogen.

Maar je krijgt toch vitamines en vezels binnen? 

We weten niet hoeveel vitamines er in groentechips zitten. Door het frituren gaat een deel van de vitamines uit groente verloren. We weten wel van aardappelchips dat daar nog wel vitamines in zitten. Er zitten ook vezels in groentechips. Maar uiteindelijk krijg je per calorie veel minder vitamines en vezels binnen dan met verse groente of aardappel. 

Hoe zit het met suiker in groentechips?

In groentechips zit van nature suiker. Dat komt doordat in biet, wortel, pastinaak en zoete aardappel suiker zit. Door het frituren verliest het product vocht. Hierdoor bevat groentechips veel meer suiker per 100 gram dan verse groente.


Tips voor gezondere snacks

Wil je gezond groente snacken, dan blijven snoepgroenten, zoals tomaatjes, komkommer, wortel de gezondste optie. Bekijk hoe je daar een lekkere dip bij maakt en 23 andere tips voor gezonde snacks. 

Kun je wel zeggen dat één product gezond is?

Je kunt eigenlijk van één product niet zeggen of het gezond is. Het hangt er namelijk altijd van af hoeveel of hoe vaak je het eet of drinkt. We kunnen dus wel zeggen of een product past in een gezonde voeding. Lees meer.
Vernieuwd dieetboek 'Gezond afvallen'

Het dieetboek ‘Gezond afvallen’ staat vol caloriearme recepten, kennis over afvallen en dagmenu’s.