Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Hoeveel calorieën heb ik nodig?

Voor het berekenen van de energie die je binnenkrijgt uit eten, gebruiken we kilocalorieën (kcal). Niet iedereen heeft dagelijks evenveel energie nodig. Bijvoorbeeld als je veel beweegt heb je er meer calorieën nodig en ook mannen gebruiken over het algemeen meer brandstof dan vrouwen.

Gemiddeld gaan we uit van 2.000 kilocalorieën (kcal) voor vrouwen en 2.500 kcal voor mannen. Als je een gezond gewicht heb, blijf je met deze richtlijn aardig in balans. Dat betekent dat je niet aankomt en niet afvalt. Af en toe op de weegschaal helpt je om dat in de gaten te houden. Kom je in de loop van de tijd een beetje aan, dan weet je dat je iets minder moet eten. Zoek hierin je eigen balans.

In de tabel hieronder zie je hoeveel calorieën per dag je ongeveer nodig hebt. Bekijk op de pagina Hoeveel en wat kan ik per dag eten? hoe dit er op een dag uit kan zien.

Hoeveel calorieën heb je nodig?
Weinig actieve leefstijl     
 leeftijd

Mannen
(kcal)

Vrouwen
(kcal)

 1-3 jaar  1.000  900
 4-8 jaar  1.500  1.300
 9-13 jaar  2.150  2.000
 14-18 jaar  2.700  2.100
 19-30 jaar  2.700  2.000
 31-50 jaar  2.600   1.900
 51-70 jaar  2.400  1.800
 >70   2.200  1.700
Actievere leefstijl     
 Leeftijd  Mannen
(kcal)
Vrouwen
(kcal)
 1-3 jaar  1.100  1.000
 4-8 jaar  1.600  1.500
 9-13 jaar  2.400  2.200
 14-18 jaar  3.100  2.400
 19-30 jaar  3.000  2.300
 31-50 jaar  3.000  2.300
 51-70 jaar  2.600  2.000
 >70 jaar *  
Zwangere vrouwen
weinig actieve leefstijl*
   
 leeftijd   Vrouwen
 19-30 jaar    2.500
 31-50 jaar    2.200
Bij borstvoeding geven
weinig actieve leefstijl*
   
 leeftijd   Vrouwen
 19-30 jaar    2.500
 31-50 jaar    2.400

 *Tijdens de zwangerschap heb je iets meer nodig. Maar hoeveel meer, dat verschilt sterk per persoon. Ga tijdens je zwangerschap niet expres meer eten. Voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en mensen ouder dan 70 jaar hebben we alleen de energiebehoefte bij een weinig actieve leefstijl weergegeven. Voor deze groepen geldt, net als voor de andere groepen, dat hoe meer je beweegt, hoe meer calorieën je nodig hebt.

Eetdagboek bijhouden

Met Mijn Voedingscentrum kun je bijhouden hoeveel je eet. Dit online dagboek berekent hoeveel energie en voedingsstoffen je binnenkrijgt. Je kunt dus hiermee zien of je in de buurt zit van de richtlijn en je ziet welke producten veel calorieën bevatten.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.