Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Hoeveel calorieën heb ik nodig?

Voor het berekenen van de energie die je binnenkrijgt uit eten en drinken, gebruiken we kilocalorieën (kcal). Niet iedereen heeft dagelijks evenveel energie nodig. Als je bijvoorbeeld veel beweegt heb je meer calorieën nodig. Ook mannen gebruiken over het algemeen meer energie dan vrouwen, omdat mannen meer spiermassa hebben.

Hoeveel calorieën je per dag nodig hebt verschilt per persoon. Gemiddeld gaan we uit van 2.000 kilocalorieën (kcal) voor vrouwen en 2.500 kcal voor mannen. Als je een gezond gewicht heb, blijf je met deze richtlijn aardig in balans. Dat betekent dat je niet aankomt en niet afvalt. Regelmatig op de weegschaal helpt je om dat in de gaten te houden. Kom je in de loop van de tijd een beetje aan, dan weet je dat je iets minder moet eten. En andersom geldt hetzelfde: val je af terwijl dit niet de bedoeling is, eet dan iets meer. Zoek hierin je eigen balans.

In de tabel hieronder zie je hoeveel calorieën per dag je ongeveer nodig hebt. Bekijk op de pagina Hoeveel en wat kan ik per dag eten? hoe dit er op een dag uit kan zien. Ook bij dit overzicht geldt dat dit gemiddeldes zijn. Jezelf regelmatig wegen is de belangrijkste check om te kijken of je in balans bent.

Hoeveel calorieën heb je nodig?
Weinig actieve leefstijl     
 leeftijd

Mannen
(kcal)

Vrouwen
(kcal)

 1-3 jaar  1.000  900
 4-8 jaar  1.500  1.300
 9-13 jaar  2.150  2.000
 14-18 jaar  2.700  2.100
 19-30 jaar  2.700  2.000
 31-50 jaar  2.600   1.900
 51-70 jaar  2.400  1.800
 ouder dan 70  2.200  1.700
Actievere leefstijl     
 Leeftijd  Mannen
(kcal)
Vrouwen
(kcal)
 1-3 jaar  1.100  1.000
 4-8 jaar  1.600  1.500
 9-13 jaar  2.400  2.200
 14-18 jaar  3.100  2.400
 19-30 jaar  3.100  2.400
 31-50 jaar  3.000  2.300
 51-70 jaar  2.600  2.000
 ouder dan 70* 
 
Zwangere vrouwen
weinig actieve leefstijl*
   
 leeftijd   Vrouwen
 19-30 jaar    2.300
 31-50 jaar    2.200
Bij borstvoeding geven
weinig actieve leefstijl*
   
 leeftijd   Vrouwen
 19-30 jaar    2.500
 31-50 jaar    2.400

 *Tijdens de zwangerschap heb je iets meer nodig. Maar hoeveel meer, dat verschilt sterk per persoon. Ga tijdens je zwangerschap niet expres meer eten. Voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en mensen ouder dan 70 jaar hebben we alleen de energiebehoefte bij een weinig actieve leefstijl weergegeven. De groep ouderen is heel divers en daarom is het moeilijk in te schatten wat de energiebehoefte is bij een actieve leefstijl. Voor iedereen geldt dat hoe meer je beweegt, hoe meer calorieën je nodig hebt.

Eetdagboek en gewicht bijhouden

Met Mijn Voedingscentrum kun je bijhouden hoeveel je eet. Dit online dagboek berekent hoeveel energie en voedingsstoffen je binnenkrijgt. Je kunt dus hiermee zien of je in de buurt zit van de richtlijn en je ziet welke producten veel calorieën bevatten. Ook kan je binnen Mijn Voedingscentrum je gewicht bijhouden.