Docent Burgerschap Josefa geeft inmiddels 3 jaar les bij de mbo-opleiding Dienstverlening zorg & welzijn van Albeda Zorgcollege. Naast het vak Burgerschap geeft ze met haar ervaring in de zorg ook les in praktijkgerichte vakken.
Josefa ziet dat het belang groot is om aandacht te besteden aan voeding. “Wij leiden studenten op om helpende te worden in de zorg. Je móet weten wat je een oudere of iemand met een aandoening wel en niet kunt geven. Daarbij heb je ook nog eens een voorbeeldfunctie.”
Nog weinig kennis
Kennis over voeding krijgt lang niet iedereen mee vanuit huis. “Ik zie zelfs dat studenten uit mijn bbl-klas, volwassen van boven de 35 jaar, ongezonde voeding mee naar school nemen. Ze denken snel dat hun manier van eten al gezond genoeg is en zijn zich niet bewust van de hoeveelheden suikers in producten. In mijn bbl-klas betekent dit ook dat zij geen idee hebben wat zij hun kinderen meegeven naar school. Hier krijg ik dan veel vragen over. Ook vinden mijn studenten het lastig om een gezonde portiegrootte in te schatten. Ze eten vaak te veel of juist veel te weinig.”
Lessen op maat
Voeding wordt helaas niet structureel in het lesmateriaal behandeld. “Wij voegen het onderwerp daarom extra toe aan het vak Burgerschap en in de zorgopleidingen. Hiervoor gebruik ik de mbo-lessen over voeding van het Voedingscentrum. Dit zijn 3 lessen, ieder met een ander thema. Het ligt aan mijn type klas welke lessen ik extra aandacht geef. De sportklas bijvoorbeeld, is al vaak bewust bezig met hun eigen eetpatroon. Dan behandel ik het thema duurzaamheid wat uitgebreider. Bij mijn klas zorg & welzijn is juist het onderwerp gezonde voeding belangrijk.”
Het gesprek aangaan
De Schijf van Vijf kent iedereen wel van naam, maar Josefa ziet vaak dat haar studenten niet weten hoe zij dit in de praktijk moeten brengen. “Ik geef ze dan vaak de opdracht om een eetdagboek bij te houden. Of we lezen samen het etiket van hun favoriete product. Belangrijk is dat je echt in gesprek gaat met de studenten, hun behoefte peilt en ingaat op hun persoonlijke situatie.”
“Wat ik soms lastig vind zijn vragen van gezinnen die niet veel te besteden hebben. Ik geef dan mee dat er ook goedkope alternatieven zijn, zoals het kopen van je groente en fruit op de markt. Maar ik geef ook aan, dat het niet erg is als het een keer niet lukt. Iedere dag dat je gezond eet, is er een.”
De lessen werken door
Na afloop van haar lessen, zorgt Josefa altijd voor een huiswerkopdracht, zodat studenten langer met het onderwerp bezig zijn. “De stof blijft dan beter hangen en er wordt thuis over gesproken. Ik had bijvoorbeeld een student die uiteindelijk haar moeder heeft gevraagd om minder vaak zoete hapjes te maken. Mijn lessen zijn dus niet alleen van invloed op henzelf, maar op het hele gezin. Hoe eerder we voor bewustwording kunnen zorgen, hoe beter!”