Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Hoeveel suiker drink jij?

Met een blikje of flesje frisdrank of sap drink je zo een stapeltje suikerklontjes. Er zijn ook frisdranken die weinig of geen suiker bevatten. Dat is een gezondere keuze, maar het zuur in (light) frisdrank kan wel je tandglazuur aantasten.

De beste keuze? Neem een bidon of flesje met kraanwater mee. Dat is goed voor je gezondheid, het milieu en is goedkoop. Wil je toch een keer een drankje met suiker? Kies dan voor een klein blikje.

In onderstaande afbeeldingen is weergegeven hoeveel suikerklontjes er in een blikje of pakje zitten.

Drink je graag melk(dranken)? In melk zit van nature melksuiker. Aan veel melk- en yoghurtdranken is daarnaast veel suiker toegevoegd. Kies voor halfvolle melk of een drinkyoghurt zonder toegevoegd suiker. Dat scheelt weer een paar suikerklontjes.

Af en toe een ijskoffie kan natuurlijk best. Maar ook ijskoffies bevatten veel suiker. Wil je koffie drinken? Neem dan zwarte koffie of koffie met melk. Zonder suiker natuurlijk!

Wist je dat het advies voor kinderen onder de 13 jaar is om geen energiedranken of koffie nemen? Voor jongeren tussen de 13 en 18 jaar is het advies niet meer dan 1 kopje koffie of energiedrank per dag te nemen. Dit vanwege de cafeïne in koffie en energiedrank.

Nog belangrijk: 1 klontje is 4 gram suiker. Deze afbeeldingen zijn gebaseerd op etiketinformatie uit 2022. Op de afbeeldingen staat een selectie van de dranken die te koop zijn. Een ander merk of een andere variant kan meer of minder suiker bevatten.