Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Moet ik een noodpakket met eten en drinken in huis hebben?

Een noodpakket met eten en drinken in huis hebben, is niet verplicht. Maar het wordt wel geadviseerd door de overheid. Zo ben je beter voorbereid op een ramp, calamiteit of noodsituatie. Bij eten en drinken kun je denken aan flessen water en houdbaar eten.

Ramp komt onverwacht

Een ramp of calamiteit komt vaak onverwacht. Denk aan een natuurramp zoals een overstroming of aardbeving, een ontploffing in een chemische fabriek of kerncentrale, terrorisme, of een plotse virusuitbraak. Ook kan er een calamiteit plaatsvinden, waardoor er tijdelijk geen elektriciteit, gas of water is. In sommige gevallen kan of mag je je huis niet uit. En ben je dus afhankelijk van wat je in huis hebt.

Noodpakket

De overheid adviseert voor dit soort rampen en calamiteiten een noodpakket in huis te hebben. Daarmee kun je een paar dagen overleven zonder hulp van buitenaf. In een noodpakket zit onder andere een radio met batterijen om naar de rampenzender te luisteren, een zaklamp en een eerstehulpkit. Ook adviseert de overheid een noodrantsoen in huis te hebben met flessen water en houdbaar eten.
De overheid adviseert een noodpakket in huis te hebben met onder andere een eerstehulpkit en ook eten en drinken.

Eten en drinken voor 72 uur

In een eerdere overheidscampagne werd geadviseerd eten en drinken in huis te hebben voor 72 uur. Mocht er een ramp gebeuren, dan kun je dus 3 dagen vooruit. Binnen deze tijd komt er vaak hulp. Je wordt dan bijvoorbeeld geëvacueerd, of je krijgt eten en drinken. Een noodrantsoen is niet alleen handig tijdens een ramp. Je kunt ook iets uit deze voorraad pakken als je een keer geen boodschappen kunt doen. Bijvoorbeeld als het heel slecht weer is - zoals sneeuw of storm - of als je ziek bent.

Kant-en-klaar noodrantsoen

Er zijn verschillende kant-en-klaar noodpakketten en noodrantsoenen te koop. Noodrantsoenen bestaan vaak uit energierepen, gevriesdroogd voedsel of ingeblikt eten. Voordeel is dat dit soort noodrantsoenen heel lang houdbaar zijn en weinig plek innemen. Nadeel is dat ze niet zo gezond of smaakvol zijn. Ze worden ook wel gebruikt voor survivaltochten van meerdere dagen in de natuur.

Zelf noodrantsoen samenstellen

Je kunt ook zelf een noodrantsoen samenstellen met lang houdbare producten uit de supermarkt. Denk aan water in flessen of pakken, lang houdbare melk, havermout, pinda’s, pasta of rijst en ingeblikte groente, fruit, bonen en vis. Voordeel van zo’n noodrantsoen is dat je er voedzame maaltijden mee kunt samenstellen die vrij goed smaken en bij je voorkeur passen.

Je kunt ook specerijen toevoegen die je nog in je keukenkast hebt staan, en de maaltijd eventueel aanvullen met eten uit de diepvries (als de stroom uitvalt is het advies diezelfde dag zoveel mogelijk uit je vriezer te gebruiken; brood kan ook de volgende dag nog worden gegeten).

IJzeren voorraad

Een kleine ‘ijzeren voorraad’ in huis hebben, met lang houdbare producten en een gevulde vriezer, is sowieso nuttig. Bij onverwachte omstandigheden kun je dan altijd nog een gezonde maaltijd op tafel zetten. Het is wel slim om deze voorraad regelmatig te controleren, de producten op tijd op te maken, en de voorraad weer aan te vullen. Handig om te weten: lang houdbare producten met een ten minste houdbaar tot-datum kun je ook na de datum gerust nog een aantal maanden gebruiken. Kijk, ruik en proef om de kwaliteit te beoordelen.

Noodrantsoen Schijf van Vijf

Ga je zelf een noodrantsoen of ijzeren voorraad samenstellen? Hieronder hebben we een voorbeeld opgesteld van een rantsoen voor 72 uur op basis van producten uit de Schijf van Vijf . De producten blijven ten minste een half jaar goed, maar vaak nog langer.

Daaronder vind je een voorbeeldmenu wat je met deze producten kunt maken. Je kunt er zeker 3 dagen met minimaal 2 personen van eten. We gaan er hierbij vanuit dat je wel water kunt koken voor bijvoorbeeld pasta en rijst. Eventueel kan hier een campinggaspit of barbecue voor worden gebruikt.

Noodrantsoen 72 uur:

Schijf van Vijf productgroep Product Hoeveel nodig? Hoeveel nodig per dag
per persoon?
Graanproducten/ aardappel Volkorenpasta 1 pak 2 opscheplepels
Zilvervliesrijst/couscous 1 pak 2 opscheplepels
Aardappelpuree 1 pak 2 eetlepels
Pannenkoeken volkoren
(mix of evt. meel plus melkpoeder)
1 pak 1 stuk
Of: volkorenwraps 1 pak (optioneel) 1 stuk
Beschuit of
knäckebröd volkoren
1 pak 4 stuks
Havermout 1 pak 2 kopjes
Vleesvervanger Bruine bonen 1 blik 2 opscheplepels
Vis in blik: haring, zalm,
sardines, makreel of ansjovis
2 blikjes 1 boterham beleggen
Ongezouten pinda's 1 zak 1 handje
Zuivel Lang houdbare melk
of sojadrink
2 pakken 2 glazen
Of: melkpoeder 1 pak (optioneel) 3 eetlepels
Smeerkaas 20+ 1 bakje 1 boterham besmeren
Olie (Koolzaad)olie 1 fles 2 lepels
Campingmargarine 1 blik 5 boterhammen besmeren
Drinken Mineraalwater 6 flessen 2 liter
Koffie/thee 1 pak 4 mokken
Sinaasappelsap 1 pak 1 glas
Groente Sperziebonen 1 pot 2 opscheplepels
Tomaten, gepeld 1 blik 2 stuks
Doperwten/wortels 1 pot 2 opscheplepels
Fruit Abrikozen/ vijgen/ rozijnen 1 zak 40 rozijnen
Of: appelmoes 0% 1 pot (optioneel) 1 eetlepel
Appelstroop/fruitspread 1 potje 2 boterhammen besmeren
Pindakaas 2 potje 1 boterham besmeren
Of: marmite 1 potje (optioneel) 2 boterhammen besmeren

Voorbeeldmenu 72 uur:

Dag 1 Dag 2 Dag 3
Ontbijt Havermout met melk en gedroogd fruit Cracker* met campingmargarine en fruitspread Havermout met melk en gedroogd fruit
Koffie/thee Koffie/thee Koffie/thee
Lunch Cracker* met smeerkaas of pindakaas

Cracker* met smeerkaas of pindakaas

Linzen- of bruinebonensoep

Volkorenpannenkoeken met appelstroop, fruitspread of marmite
Koffie/thee Koffie/thee Koffie/thee
Avondeten Zilvervliesrijst met sperziebonen en pinda’s (kruiden) Aardappelpuree met doperwtjes & worteltjes (appelmoes zonder suiker) Aardappelpuree met doperwtjes & worteltjes (appelmoes zonder suiker)
Mineraalwater met handje gedroogd fruit Mineraalwater met handje noten
Sinaasappelsap

*Of brood, mocht je dat nog in je keukenkast of vriezer hebben.

Lees ook: