Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Traditioneel Brits recept met lamsvlees
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Op naar de gezonde supermarkt

Ir. Wieke van der Vossen

Ir. Wieke van der Vossen

Expert voedselveiligheid en etikettering

Van de week stond er bij mij thuis nasi op het menu. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik het best lastig vind om nasi lekker op smaak te maken zonder zo’n pakje of zakje nasimix. Maar ik ging de uitdaging aan.

Gelukkig werd ik geholpen door mijn collega Els. Zij heeft als culinair specialist van een heel aantal populaire gerechten recepten voor kruidenmixen gemaakt zonder toegevoegd zout. Met haar recept onder mijn arm ging ik naar het kruiden- en specerijenvak in de supermarkt. Hier zag ik een heel nieuw assortiment van kruidenmixen zonder toegevoegd zout. Dit had je een paar jaar geleden nog niet. Het valt me op dat op het gebied van gezonde voeding steeds meer geïnnoveerd wordt. En dat is super want ik vind het soms best handig om een kant-en-klare kruidenmix te gebruiken, maar ik wil er dan wel ééntje zonder al dat zout.

Ik zie op veel meer terreinen nieuwe gezonde producten verschijnen: een volkoren couscous, een volkoren vermicelli speciaal voor kinderen of een pot met rode bieten zonder suiker of toegevoegd zout. Allemaal voorbeelden van producten waarbij het reguliere product buiten de Schijf van Vijf valt, maar het vernieuwde product ìn de Schijf van Vijf. Heel mooi om te zien dat er zoveel innovatie is.

Er zijn goede voorbeelden van producten waar minder zout, verzadigd vet of suiker in zit.

Dit is het goede nieuws, maar helaas is er ook minder goed nieuws. Uit het recent verschenen RIVM-rapport blijkt dat de samenstelling bij het gros van de producten helemaal niet snel verbetert als het gaat om zout, suiker en (verzadigd) vet. Ook blijkt dat veel productgroepen hun doelstelling voor 2018 voor de maximum toegestane gehaltes aan zout of verzadigd vet niet gehaald hebben. Er zijn ook goede voorbeelden zoals brood of groenteconserven waarin wel degelijk stappen zijn gezet. Maar er zijn nog steeds te veel producten waarbij nog nauwelijks vooruitgang is geboekt. Er is dus nog veel werk aan de winkel en ik hoop dat het Nationaal Preventieakkoord een nieuwe impuls geeft voor veel meer verdergaande stappen. Een nieuw systeem waarbij de overheid de regie neemt.

Het beste advies dat ik kan geven is: lees het etiket en vergelijk producten. Dan kun je een gezondere keuze maken. Helaas weten we dat het gros van de consumenten helemaal niet zo vaak naar de achterkant van het etiket kijkt en de keuze niet laat bepalen door de hoeveelheid zout, suiker of (verzadigd) vet in een product. En juist daarom is het hard nodig om alle producten te verbeteren.

Laat de supermarkt de plek zijn waar de gezonde keuze de makkelijke keuze is. Waar een Schijf van Vijf-product de meest logische keuze is in plaats van andersom.

Wieke van der Vossen, Expert voedselveiligheid en etikettering

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.