Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Heerlijke variant op de hartige taart
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar

Hoeveel pasta, rijst, couscous, aardappelen en groente heb je per persoon nodig? En hoe zorg je ervoor dat je geen voedselinfectie oploopt? Een goede voorbereiding is belangrijk als je efficiënt en veilig wilt koken.

Eten voorbereiden, wassen en afmeten

2 tips - eten voorbereiden

1. Meet alles af

Weet je hoeveel jij of jouw gezin nodig heeft? Houd het een tijdje bij en gebruik de hoeveelheden vervolgens bij het koken. Om de benodigde hoeveelheid af te wegen of uit te tellen, kun je een keukenweegschaal of een maatbeker zoals het Eetmaatje gebruiken. Door op maat te koken maak je een goede stap om minder te verspillen.

Van koolhydraatrijke producten zoals gekookte aardappels, rijst, pasta of andere granen hebben volwassenen zo’n 240 tot 300 gram nodig. Dat zijn ongeveer 4 tot 5 opscheplepels. Dat hoeft niet allemaal bij de warme maaltijd. Een opscheplepel kun je bijvoorbeeld ook inruilen voor een extra boterham tussendoor of bij de lunch. Of een sneetje notenbrood bij de thee. Of voeg wat granen toe aan je yoghurt. 

  • Pasta en rijst nemen bij het koken toe in volume. Kijk op de verpakking hoeveel van het ongekookte product je nodig hebt om de juiste hoeveelheid bereid product over te houden.
  • Sommige groenten slinken meer dan andere. Gebruik de Groente- en fruitwijzer (pdf, 0,5 MB). Daarin staat precies per groente hoeveel je per persoon moet bereiden.
  • Kinderen eten minder. Bekijk met de tool Schijf van Vijf voor jou de richtlijnen voor de gekookte hoeveelheid. Ook Slim Koken app is een handige tool om te bepalen hoe veel je nodig hebt.

2. Ga hygiënisch om met je eten 

Als je tijdens de voorbereiding hygiënisch te werk gaat, verklein je de kans op een voedselinfectie. Zo ga je veilig om met eten:

Wassen

Door je handen goed te wassen, spoel je bacteriën weg, ook schadelijke. Was je handen altijd voor het eten en voor het bereiden van voedsel, maar ook na het aanraken van rauw vlees en na toiletbezoek. Meer tips 

Scheiden

Door bij de voorbereiding hygiënisch te werk te gaan, voorkom je de kans op kruisbesmetting. Zorg dat bereid eten niet in contact komt met producten die nog rauw zijn. En gebruik apart keukengerei voor gaar en rauw vlees en vis.  Meer tips

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.