Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Voor de kruidige trek
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Er bestaan veel verschillende soorten thee. Thee die gemaakt is van gedroogde bladeren van de theeplant Camellia sinensis is verkrijgbaar in verschillende soorten, zoals zwarte thee, groene thee, vruchtenthee en Earl grey. Kruidenthee is officieel geen thee, maar een kruidenaftreksel. 

Thee zonder suiker voorziet je lichaam op een gezonde manier van vocht. Een volwassene heeft ongeveer 1,5 tot 2 liter per dag aan dranken nodig.

Het drinken van thee verkleint de kans op een beroerte en verlaagt de bloeddruk. Daarom geldt voor volwassenen het advies 3 koppen groene thee of zwarte thee per dag te drinken.

Omschrijving

Thee is gemaakt van de gedroogde bladeren van de theeplant Camellia sinensis. Thee voorziet je lichaam van vocht. Een volwassene heeft zo’n 1,5 tot 2 liter per dag aan dranken nodig. Thee zonder suiker staat in de Schijf van Vijf.

Soorten thee

Thee is verkrijgbaar in verschillende soorten, zoals: 

  • Zwarte thee: de theeblaadjes zijn gefermenteerd of gegist
  • Groene thee: de thee is gemaakt van ongefermenteerde theeblaadjes
  • Vruchtenthee of Earl grey: thee waaraan smaakjes zijn toegevoegd
  • Kruidenthee: dit is officieel geen thee, want het is niet gemaakt van de theeplant. Kruidenthee is een aftreksel van gedroogde planten, kruiden en/of specerijen, zoals kamillethee, rozenbottelthee, pepermuntthee, rooibosthee en zoethoutthee. 

Cafeïne in thee

Er zit cafeïne in thee. Hoeveel cafeïne er in zit hangt af van de soort thee, hoe sterk de thee is gezet en de grootte van de kop of mok. Zwarte thee en groene thee bevatten gemiddeld 30 milligram cafeïne in een kopje van 125 milliliter. Kruidenthee bevat geen cafeïne. 

Gezondheidseffecten

In thee zit veel fluoride en mangaan. Verder bevatten ze de flavonoïden, tannines en cafeïne. 

Beroerte, bloeddruk en cholesterol 

Er is aangetoond dat het drinken van thee de kans op een beroerte verkleint. Daarnaast tonen verschillende onderzoeken aan dat 3 koppen groene thee of 5 koppen zwarte thee per dag de bloeddruk verlaagt. Ook is er grote bewijskracht dat 3 koppen groene thee per dag het LDL-cholesterol verlaagt. LDL-cholesterol blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat vergroot de kans op hart- en vaatziekten.  

Diabetes type 2

Aannemelijk is dat de het drinken van ten minste 4 koppen zwarte en groene thee samenhangt met een lager risico op diabetes type 2. 

Prikkelbare darmsyndroom

Bij mensen met het prikkelbare darmsyndroom (PDS) kan veel thee de darmklachten verergeren. Als de klachten blijven bestaan, is het aan te raden om met de huisarts of diëtist te overleggen. 

Flavonoïden

Zowel groene als zwarte thee bronnen van flavonoïden. Flavonoïden is een groep van bioactieve stoffen. In thee zitten vooral catechines, wat een bepaald soort flavonoïden is. Tussen groene en zwarte thee verschilt de flavonoïdensamenstelling: de hoeveelheid is hetzelfde, maar er zitten wel andere soorten in.

De flavonoïden zouden bescherming tegen kanker opleveren doordat ze werken als antioxidant. Er zijn echter geen studies die dit aantonen.

Tannines en de opname van mineralen

Tannines uit thee kunnen mineralen zoals calcium en ijzer binden waardoor ze niet meer beschikbaar zijn voor opname in de darm. Bij een gevarieerde voeding blijkt dit echter geen noemenswaardig effect te hebben op de voorziening met deze stoffen in het lichaam. 

Cafeïne

In thee zit cafeïne, alleen in kruidenthee niet. Kijk voor de gezondheidseffecten bij cafeïne.

Plantengifstoffen

In (kruiden)thee kunnen door vervuiling tijdens het oogsten kleine hoeveelheden plantengifstoffen zoals pyrrolizidine alkaloïden voorkomen. 

Kruidenthee

Zoethoutthee en sterrenmix verhogen de bloeddruk. In venkel-en anijsthee zitten bepaalde plantengifstoffen (aromastoffen). 

Voedingsadvies

Thee zonder suiker staat in de Schijf van Vijf. Het advies voor volwassenen is om 3 koppen zwarte of groene thee per dag te drinken vanwege de positieve gezondheidseffecten.

Bekijk hoe zit het met witte thee, Oolong thee, ijsthee of theïne-vrije thee of lees meer over dranken in de Schijf van Vijf.

Wissel af

Als je thee afwisselt met andere dranken zoals water, gefilterde koffie of zuivel heb je minder kans dat je grote hoeveelheden plantengifstoffen binnenkrijgt. 

Cafeïne

Voor cafeïne zijn er adviezen over hoeveelheden per dag waarbij er geen negatieve effecten te verwachten zijn. Daarbij krijgen kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding het advies voorzichtiger te zijn. Kijk voor de uitgebreide voedingsadviezen bij cafeïne

In het kort gelden de onderstaande adviezen voor thee, als je geen rekening houdt met andere bronnen van cafeïne, zoals koffie.

  • Gezonde volwassenen kunnen ongeveer 400 milligram cafeïne per dag innemen zonder dat er negatieve effecten te verwachten zijn. Je overschrijdt deze grens niet snel.
  • Kinderen onder de 13 kunnen 1 à 2 kopjes thee nemen. Als de thee verdund is met water of heel slap is gezet, is meer prima.
  • Voor kinderen boven de 13 geldt: niet meer dan 4 à 5 kopjes  thee.
  • Neem niet meer dan 3 à 4 kopjes thee per dag als je zwanger bent of borstvoeding geeft vanwege de cafeïne. 

Advies voor kruidenthee

Het is verstandig om uit voorzorg niet lange tijd achter elkaar veel sterrenmix, zoethout-, venkel- en anijsthee te drinken. 

Kruidenthee-adviezen voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en baby’s

De volgende adviezen gelden: 

  • Drink niet meer dan 1 tot 2 glazen zoethoutthee als je zwanger bent, vanwege het bloeddruk verhogende effect van zoethoutthee. Bij een hoge bloeddruk komen minder voedingsstoffen en zuurstof door de placenta.  
  • Plantengifstoffen in venkel- en anijsthee zijn niet goed voor je ongeboren kind. Neem daarom die theeën met mate. Kleine baby’s kunnen vrij snel meer van bepaalde plantengifstoffen uit venkel en anijs binnenkrijgen dan goed voor ze is. Daarom geldt het advies voor moeders die borstvoeding geven om geen venkelthee en anijsthee te nemen. Een beschuit met muisjes of gewone venkel kan geen kwaad, daarin zitten veel minder plantengifstoffen dan in thee.
  • Geef geen venkelthee en anijsthee aan baby's, bijvoorbeeld tegen darmkrampjes.

Duurzaamheidsaspecten

Vanuit duurzaamheid is het beste om kraanwater te drinken. Een tweede optie is thee of koffie. Warme dranken hebben met name door het koken van water een impact op energiegebruik. Voor thee is dat lager voor koffie. Suikerhoudende dranken, vruchtensappen en alcoholische dranken hebben een hogere milieubelasting. 

Zo eten kinderen gezond buiten de deur
ook tijdens de herfstvakantie

Met deze tips blijft het gezonde eetritme van je kinderen tijdens de herfstvakantie in balans. 

 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ0 kJ
Energiewaarde in kcal0 kcal
Vet
Vet totaal0,0 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,0 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,0 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Linolzuur0,0 g
ALA0,00 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel0,0 g
Eiwit
Eiwit plantaardig0 g
Eiwit totaal0 g
Vitamines
Beta-caroteen0 µg
Folaat equivalenten3,0 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Nicotinezuur0,0 mg
Retinol act equivalent0 µg
Vitamine B10,00 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,00 mg
Vitamine B60,018 mg
Vitamine C0 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,0 mg
Overigen
Alcohol0 g
Cholesterol0,0 mg
Water100 g
Koolhydraten
Koolhydraten0,0 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden0,0 g
Polysacchariden0,0 g
Natrium/zout
Natrium0,002 g
Zout0,005 g
Mineralen
Calcium5 mg
Fosfor2 mg
IJzer0,0 mg
Jodium0 µg
Kalium8 mg
Koper0,01 mg
Magnesium1 mg
Selenium0 µg
Zink0,01 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
sluit venster