Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Een sensationele schotel
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Omega 6

Omega 6-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Het bekendste omega 6-vetzuur is linolzuur.

Omega 6-vetzuren verlagen het risico op hart- en vaatziekten en passen in een gezonde voeding.

Linolzuur zit in plantaardige oliën. Het lichaam kan linolzuur niet zelf aanmaken en moet het dus halen uit voeding. 

Omschrijving

Omega 6-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Ze staan ook bekend als n-6-vetzuren. 85 tot 90% van de meervoudig onverzadigde vetzuren bestaan uit omega 6-vetzuren. Linolzuur komt het meest voor. 

Bronnen van omega 6-vetzuren

Het omega 6-vetzuur linolzuur zit in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, maïsolie en sojaolie, maar ook in margarine, halvarine en bak- en braadvetten. Linolzuur is een essentieel vetzuur. Dit betekent dat het lichaam linolzuur niet zelf kan maken en het via de voeding binnen moet krijgen. 

Andere voorbeelden van omega 6-vetzuren zijn arachidonzuur (AA) en gamma-linoleenzuur (GLA). AA maakt het lichaam zelf uit linolzuur. Verder zit AA in eieren, gevogelte, orgaanvlees en vis. GLA komt voor in bepaalde plantaardige oliën zoals teunisbloemolie. AA en GLA zijn geen essentiële vetzuren. 

Gezondheidseffecten

Omega 6-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Het vervangen van verzadigd vet door onverzadigde vet verlaagt het LDL cholesterolgehalte en vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Lees meer bij onverzadigd vet.

Een tekort aan linolzuur leidt tot een droge schilferige huid. Linolzuur is belangrijk voor een normale groei en ontwikkeling van kinderen. 

Voedingsadvies

Van de omega 6-vetzuren bestaat er alleen voor het linolzuur een advies. Je krijgt voldoende linolzuur binnen door oliën en vetten te eten die je gebruikt bij het klaarmaken van eten en het besmeren van brood. 

Hoeveel linolzuur?

Voor linolzuur heeft de Gezondheidsraad een adequate inname vastgesteld. Het advies geldt dat 2% van de calorieën die je op een dag nodig hebt van linolzuur komt. Voor een vrouw die 2.000 calorieën per dag binnenkrijgt, komt dit neer op 4 gram linolzuur per dag. Voor een man die gemiddeld 2.500 calorieën per dag eet, komt dit neer op 6 gram. 
Gemiddeld krijgen Nederlanders voldoende linolzuur binnen: gemiddeld 14 gram per dag.

Meer advies

Bij vetten staan de adviezen voor alle typen vet bij elkaar.

Lekker genieten met kerst

Weet jij al wat je op tafel zet?

Met onze 2 kerstmenu's maak je zeker indruk. En ze zijn nog lekker makkelijk ook.