Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met kip en groente
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Kiemgroenten

Kiemgroenten zijn jonge, net ontkiemde plantjes. Taugé en alfalfa zijn voorbeelden van kiemgroenten. 

Groente eten geeft veel voordelen voor de gezondheid en verlaagt het risico op chronische ziekten. Kiemgroenten bevatten relatief veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. 

Op kiemgroenten kunnen bacteriën voorkomen, zoals salmonella en E.coli. Verhitten doodt deze bacteriën. 

Omschrijving

Kiemgroenten zijn jonge plantjes. Ze zijn nog maar net ontkiemd, dus uit hun zaadje gekomen, voordat ze gegeten worden. Groente staat in de Schijf van Vijf.

  • Bij kiemgroenten groeien de plantjes uit zaden. Kiemgroenten groeien op een bijzondere manier. In plaats van ze te laten groeien in de aarde, zoals bij de meeste andere groenten, worden ze gekweekt door ze met water in een reservoir te doen. De plantjes ontkiemen dan vanzelf na verloop van tijd.
  • Kiemgroenten worden verzameld (‘geoogst’) voordat er bladeren aan de plantjes komen. Het eindproduct dat in de winkel ligt kan nog steeds het zaad bevatten, maar je ziet ook wel kiemgroenten zonder zaad (bijvoorbeeld taugé).

Voorbeelden van kiemgroenten zijn:

  • Taugé, de kiem van de mungboon. 
  • alfalfa, de kiem van luzerne. 
  • Kiemen van kikkererwten, linzen, bonen, rode bieten, radijs, prei en broccoli.

Veel mensen die kiemgroenten eten, eten ze op de boterham in combinatie met vleeswaren, kaas of tomaat, als salade, in roerbakschotels, in soepen of als garnering. Je kunt er ook sproutbread of kiemenbrood van bakken.

Naast kiemgroenten zijn er ook cressen verkrijgbaar. In tegenstelling tot kiemgroenten, groeien cressen op een vaste bodem. Vaak worden ze als hele plant verkocht. Een voorbeeld van een cress is tuinkers. Cressen staan in de voedingsbodem en kunnen zelf afgeknipt worden. 

Herkomst

De meeste kiemgroenten die in Nederland in de winkels liggen, worden hier ook geteeld.

Productie

De productie vindt plaats in roterende vaten, containers en kweekcellen. Kiemgroenten hebben vocht en warmte nodig om te groeien. Veel kiemgroenten groeien in het donker waardoor ze wit blijven, zoals taugé.  

Kiemgroenten zijn het hele jaar door verkrijgbaar, omdat de zaden op elk moment tot ontkieming kunnen worden gebracht. Na het oogsten worden ze gewassen, gekoeld en verpakt. 

Bewaren

Kiemgroenten zijn erg kwetsbaar en maar kort houdbaar. Bij het bewaren moeten de aanwijzingen op de verpakking worden gevolgd. Let op de houdbaarheidsdatum. Het is belangrijk om ze op te eten uiterlijk op de TGT-datum (Te Gebruiken Tot). Bewaar ze in de koelkast bij 4 °C. Houd de tijd tussen het uit de koelkast halen en het opeten zo kort mogelijk.

Bereiden

Was kiemgroenten vlak voor je ze gaat gebruiken onder stromend water. Sommige kiemgroenten worden wel eens rauw gegeten, maar de meest veilige keuze is om kiemgroenten van tevoren te verhitten. Dit kan door ze 5 seconden onder te dompelen in kokend water of ze goed mee te wokken met de maaltijd.

Gezondheidseffecten

Kiemgroenten rekenen we tot de groenten. Ze zijn goed voor je gezondheid. Net als andere groentesoorten bevatten kiemgroenten veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. 

In kiemgroenten zitten koolhydraten, vetten en eiwitten, vitamine A en C, en mineralen zoals calcium, ijzer, magnesium, fosfor en kalium. De kiemgroenten bevatten vaak relatief meer voedingsstoffen dan de volwassen plant.   
 
Veel groente en fruit eten verlaagt het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker (darmkanker). Lees meer over de gezondheidseffecten van groente

Veiligheid

Het kiemen vindt plaats onder vochtige en warme omstandigheden. Dit zijn omstandigheden waarin bacteriën goed groeien. Op kiemgroenten kunnen dan ook schadelijke bacteriën voorkomen, zoals  salmonella en  E.coli. Bedrijven moeten aan strenge wetgeving voldoen om ervoor te zorgen dat er geen risico voor besmetting is. Toch is het risico niet helemaal uit te sluiten. Hitte doodt de bacteriën en daarom is verhitten voor gebruik de meest veilige keuze.

Sommige kiemgroenten moeten voor gebruik verhit worden. Dit kan gelden voor kiemgroenten  waarbij de bonen er nog aan zitten, zoals peulvruchtenkiemen. Volg hierbij de gebruiksaanwijzing op de verpakking.

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om 250 gram groente per dag te eten. Niet één groente bevat alle voedingsstoffen uit groente die je nodig hebt. Varieer daarom volop met groente. Lees meer over groente en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat.

Bacteriën

Er kunnen bacteriën zitten op kiemgroenten. Door kiemgroenten goed te wassen onder stromend water en niet te lang te bewaren is besmetting te voorkomen. Van verhitten gaan de bacteriën dood. Dit kan door kiemgroenten, bijvoorbeeld taugé, voor 5 seconden onder te dompelen in kokend water of ze goed mee te wokken met de maaltijd. 

Kwetsbare groepen

Zwangere vrouwen, jonge kinderen, ouderen en mensen met een verminderde weerstand wordt afgeraden om kiemgroenten rauw te eten. Als ze verhit zijn, kunnen ze veilig gegeten worden. Meer uitleg voor kwetsbare groepen.

Duurzaamheidsaspecten

Kiemgroenten hebben vocht en warmte nodig om te groeien. Die warmte komt in overmaat vrij bij de groei van het product. De extra warmte wordt teruggewonnen en weer binnen het bedrijf gebruikt om het water een beetje te verwarmen. De klimaatbelasting is hierdoor laag.

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Nieuw: de Koelkastklem
Help voedselverspilling voorkomen

Met de Koelkastklem in je koelkast vergeet je nooit meer je restjes op te maken. Nu te bestellen tegen verzendkosten: € 2,45.

 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ75 kJ
Energiewaarde in kcal18 kcal
Vet
Vet totaal0,1 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,0 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,0 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Linolzuur0,0 g
ALA0,00 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel1,2 g
Eiwit
Eiwit plantaardig2 g
Eiwit totaal2 g
Vitamines
Beta-caroteen7 µg
Folaat equivalenten30,0 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne57 µg
Nicotinezuur1,0 mg
Retinol act equivalent1 µg
Vitamine B10,05 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,05 mg
Vitamine B60,018 mg
Vitamine C4 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,1 mg
Zeaxanthine10 µg
Overigen
Alcohol0 g
As0 g
Cholesterol0,0 mg
Water95 g
Koolhydraten
Koolhydraten1,9 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden1,1 g
Polysacchariden0,8 g
Natrium/zout
Natrium0,005 g
Zout0,013 g
Mineralen
Calcium22 mg
Fosfor30 mg
IJzer0,4 mg
Kalium67 mg
Koper0,10 mg
Magnesium13 mg
Selenium1 µg
Zink0,26 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Landgebruik
1 = 1 m2
sluit venster