Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstig recept
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Cressen

Cressen zijn vers gekiemde plantjes. Voorbeelden zijn tuinkers en waterkers. Ze vallen onder de groenten. 

Cressen onderscheiden zich van kiemgroenten doordat ze groeien op een vaste voedingsbodem. Ze worden verkocht als jonge plantjes die nog in de voedingsbodem staan en zelf afgeknipt moeten worden. 

Omschrijving

Cressen zijn vers gekiemde plantjes die in een vroeg stadium gegeten kunnen worden. Ze worden geproduceerd op een natuurlijke voedingsbodem en kunnen zich ontwikkelen tot een volwaardige plant. Bekende cressen zijn tuinkers, broccoli cress of rucola cress. Cressen vallen onder de groenten.

Cressen onderscheiden zich van kiemgroenten doordat ze  groeien op een vaste voedingsbodem. Ze worden verkocht als jonge plantjes die nog in de voedingsbodem staan en zelf afgeknipt moeten worden. 

Ze kunnen op veel verschillende manieren gebruikt worden, bijvoorbeeld op de boterham in combinatie met vleeswaren, kaas of tomaat, als salade, in roerbakschotels of als garnering.

Herkomst

De meeste cressen die in Nederland in de winkels liggen, worden hier ook geproduceerd.

Productie

Cressen worden geproduceerd in kassen met licht. Het zijn kleine, nog onvolgroeide plantjes die kunnen uitgroeien tot een volwaardige plant. De meeste cressen worden koel bewaard om te voorkomen dat ze te veel uitgroeien. Koude opslag zorgt ervoor dat de groei afgeremd wordt. De plantjes worden met een groeibodem verkocht zodat de consument het zelf kan afknippen.

Bereiden

Laat cressen zo lang mogelijk in het bakje, dan blijven ze het langst knapperig vers. Snijd de plantjes net boven de aarde af en was ze onder stromend water vlak voor gebruik.

Bewaren

Volg de bewaarinstructie op de verpakking. Veel cressen zijn ongeveer een week houdbaar.

Gezondheidseffecten

Cressen behoren tot de groenten. Ze zijn net als andere groenten goed voor de gezondheid. Ze bevatten relatief veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Ze bevatten relatief meer voedingsstoffen dan de volwassen plant.

Veel groente en fruit eten verlaagt het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker (darmkanker). Lees meer over de gezondheidseffecten van groente.

Veiligheid

Cressen worden geproduceerd onder gecontroleerde omstandigheden in matig verwarmde, lichte kassen. Dit zijn omstandigheden waar ook bacteriën groeien. Zoals bij alle groenten, kunnen ook op cressen bacteriën zoals Salmonella en E.coli voorkomen. Het is belangrijk om cressen vlak voor gebruik grondig te wassen onder stromend water.

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om 250 gram groente per dag te eten. Niet één groente bevat alle voedingsstoffen uit groente die je nodig hebt. Varieer daarom volop met groente. Lees meer over groente en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat.

Duurzaamheidsaspecten

De productie vindt plaats in kassen bij kamertemperatuur en onder lichte omstandigheden. Het duurt tussen de 8 dagen en 4 weken voor de cressen klaar zijn voor consumptie. Opslag en transport gebeurt onder koele omstandigheden om de groei te vertragen. Ze worden het hele jaar door geteeld.

Voedingskenmerken

Tuinkers
Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ60 kJ
Energiewaarde in kcal15 kcal
Vet
Vet totaal0,0 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,0 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,0 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Linolzuur0,0 g
ALA0,00 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel3,3 g
Eiwit
Eiwit plantaardig2 g
Eiwit totaal2 g
Vitamines
Folaat equivalenten110,0 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Nicotinezuur1,0 mg
Retinol act equivalent0 µg
Vitamine B10,01 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,10 mg
Vitamine B60,170 mg
Vitamine C50 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E3,6 mg
Overigen
Alcohol0 g
Cholesterol0,0 mg
Water93 g
Koolhydraten
Koolhydraten0,0 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden0,0 g
Polysacchariden0,0 g
Natrium/zout
Natrium0,080 g
Zout0,200 g
Mineralen
Calcium250 mg
Fosfor80 mg
IJzer2,5 mg
Jodium1 µg
Kalium500 mg
Koper0,09 mg
Magnesium44 mg
Selenium0 µg
Zink0,46 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
sluit venster
Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch

'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers.