Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Aan de slag met de Kantinescan

In een gezonde eetgelegenheid is de gezonde keuze ook de makkelijke keuze. Hoe gezond zijn het eet- en drinkaanbod en de uitstraling van jullie eetgelegenheid? De Kantinescan is een tool van het Voedingscentrum waarmee je als schoolkantine inzicht krijgt in hoeverre jouw kantine voldoet aan de Richtlijn Eetomgevingen voor Scholen.

Andere partijen kunnen de Kantinescan ook gebruiken, om verbeterstappen aangereikt te krijgen. Maar we raden andere eetomgevingen aan om de algemene Richtlijn Eetomgevingen te gebruiken.

Extra ondersteuning

Veelgestelde vragen

Algemeen

Is de beoordeling van het aanbod in de Kantinescan gebaseerd op de Schijf van Vijf?
De beoordeling van de Kantinescan laat zien aan welk niveau het aanbod binnen de Richtlijn Eetomgevingen voor Scholen en Bedrijfsrestaurants voldoet. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op de Richtlijnen Schijf van Vijf.
sluiten

Registreren, inloggen, accounts

Welk account moet ik aanmaken: ‘hoofdgebruiker’ of ‘medegebruiker’?

‘Hoofdgebruiker’ is voor de persoon die hoofdverantwoordelijk is voor het eet- en drinkaanbod op een locatie. Bijvoorbeeld de kantinebeheerder, kantinecoördinator, facilitair manager of locatiemanager. Met dit account kun je collega’s als nieuwe gebruikers in de Kantinescan toevoegen aan jouw organisatie. Daarnaast kun je scans  aanmaken, wijzigen, inzien en verwijderen. Ook ontvang je alle meldingen die gericht zijn aan de organisatie.

‘Medegebruiker’ is voor medewerkers die betrokken zijn bij de locatie. Bijvoorbeeld kantinemedewerkers, docenten of opdrachtgevers. Met dit account kun je scans aanmaken, wijzigen, inzien of verwijderen. Vraag aan de hoofdgebruiker van jouw organisatie om toegevoegd te worden aan de organisatie. 

 
sluiten
Hoe kan ik een medegebruiker toevoegen aan mijn organisatie?
Dit kan alleen als jij de ‘hoofdgebruiker’ bent. Log dan in op de Kantinescan. Klik in het linkermenu op ‘Gebruikers’. Klik vervolgens op ‘+ nieuwe gebruiker’ en vul de gegevens in. De persoon ontvangt een uitnodiging per e-mail.
sluiten
Hoe kan ik een cateraar toevoegen aan mijn organisatie, wijzigingen of verwijderen?
Dit kan alleen als jij de hoofdgebruiker bent. Log dan in op de Kantinescan. Klik in het linkermenu op ‘Organisaties’. Klik vervolgens op ‘Bewerk organisatiegegevens’ en scrol dan naar het kopje ‘Meer informatie’. Kies in het menu ‘Catering organisatie’ jouw cateraar. Als je de pagina vervolgens opslaat ontvangt de cateraar een verzoek tot koppeling. Als jouw cateraar er nog niet bij staat, dan moet deze eerst zelf nog een account aanmaken in de Kantinescan. 
sluiten
Kan mijn cateraar aanpassingen doen in mijn account?
De cateraar kan jouw gegevens niet wijzigen, maar kan nieuwe scans aanmaken, bewerken en verwijderen.
sluiten
Wat moet ik doen als er meerdere accounts zijn van dezelfde organisatie?
Probeer dit te voorkomen. Is dit wel het geval, mail naar  kantinescan@voedingscentrum.nl of neem contact op met jouw contactpersoon. 
sluiten
Ik ben mijn e-mailadres vergeten. Wat moet ik doen?
Zoek in je e-mailbox(en) naar de registratiemail van de Kantinescan. Mocht je deze niet kunnen vinden, mail naar  kantinescan@voedingscentrum.nl of neem contact op met jouw contactpersoon.
sluiten
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?
Ga naar de Kantinescan en klik op ‘wachtwoord vergeten’.  
sluiten

Scans invullen, verwijderen, dupliceren

In welke volgorde vul ik een nieuwe scan in?
Je bepaalt zelf de volgorde waarin je de verschillende onderdelen invult. 
sluiten
Welk apparaat gebruik ik voor het invullen van de scan?
Een tablet is het meest geschikt. Daarmee kun je direct foto’s maken en toevoegen aan de scan en het aanbod daarop invullen. Je kunt ook eerst foto’s maken (met telefoon, tablet of camera) en deze uploaden op de computer of laptop om vervolgens de scan in te vullen. 
sluiten
Wanneer vul ik de scan in?
Kies een moment dat zoveel mogelijk van het eet- en drinkaanbod is uitgestald, bijvoorbeeld vlak voor de lunch. Maak dan foto’s van het gehele aanbod. Als je de scan niet in één keer afkrijgt, kun je die foto’s later gebruiken.
sluiten
Kan ik op een later tijdstip verder gaan met het invoeren van producten in een scan?
Ja, de scan wordt tussentijds automatisch opgeslagen.
sluiten
Hoe kopieer ik een ingevulde scan?
Log in op de Kantinescan. Klik in het linkermenu op ‘Scans’ en vervolgens op ‘Nieuwe scan’. Je kunt er dan voor kiezen om een eerder aangemaakte scan als basis te gebruiken.
sluiten
Hoe verwijder ik een ingevulde scan?
Log in op de Kantinescan. Klik in het linkermenu op ‘Scans’. In dit overzicht staan eerder gemaakte scans. Achter elke scan staat een prullenbak icoon waarmee je de scan kan verwijderen. Let op: als je een scan verwijdert, is deze niet terug te halen.
sluiten

Aanbod invoeren

Hoe voer ik het uitgestald aanbod in aan de hand van foto’s?
Maak foto’s waarop alle producten uit de kantine en/of automaten zichtbaar zijn. Log in op de Kantinescan. Klik op ‘Nieuwe scan aanmaken’, klik op ‘Uitgestald aanbod’ en klik op ‘Ik wil foto’s van het aanbod uploaden’. Upload de foto’s. Klik op een foto en voeg vervolgens alle producten toe die je op de foto ziet. Dit doe je door in de foto op een product te klikken. Er opent een venster met drie opties: (1) Scan de streepjescode, (2) Zoek een product handmatig op of (3) Stel product zelf samen. Daarnaast kun je ook een productenlijst importeren, om in één keer meerdere producten tegelijk toe te voegen. 
sluiten
Hoe voer ik het uitgestald aanbod in aan de hand van een bestellijst, zoals die van de groothandel?
Log in op de Kantinescan. Klik op ‘Nieuwe scan aanmaken’, klik op ‘Uitgestald aanbod’ en klik op ‘Ik wil foto’s van het aanbod uploaden’. Upload de foto’s. Klik op een foto en klik vervolgens linksboven op ‘Productlijst importeren’. Zorg ervoor dat het formaat van je bestellijst vergelijkbaar is met dit voorbeeld.
sluiten
Hoe voer ik gratis producten in, zoals zout en peper op tafel of suiker bij een koffieautomaat?
Je hoeft deze producten niet in te voeren in de Kantinescan. Je kunt consumenten helpen een gezondere keuze te maken door ongezonde producten minder in het zicht te zetten of te vervangen door gezonde(re) alternatieven.
sluiten
Hoe voer ik een belegd broodje of maaltijd in?

Log in op de Kantinescan. Klik op ‘nieuwe scan aanmaken’, klik op ‘Uitgestald aanbod’ en klik op ‘Ik wil foto’s van het aanbod uploaden’. Upload een foto of meerdere foto's. Klik in de foto op het broodje. Er opent een venster waar je onder andere kunt kiezen voor: ‘Stel product zelf samen’, hier kun je kiezen om een belegd broodje samen te stellen.

sluiten
Hoe voer ik een grote pan soep in?
Schat in hoeveel porties soep er in de pan zitten en vul dit getal in bij de soep die je hebt geselecteerd of samengesteld.
sluiten
Hoe voer ik een fles saus of dressing in?
Als de saus of dressing onderdeel is van een gerecht, bijvoorbeeld van een belegd broodje of salade, dan voer je dit in bij het samenstellen van een gerecht. Als de saus optioneel is, hoef je deze niet in te voeren in de scan.
sluiten

Aanbod tellen

Moet ik van elk product precies tellen hoeveel producten ik heb?
Nee, je mag van de producten een zo goed mogelijke schatting maken. In de Kantinescan wordt gebruik gemaakt van de ranges: 1, 2, 3, 4, 5, 6-10, 11-15, 16-20, 21-30, 31-50 en ‘≥51’. 
sluiten
Op de locatie zijn meerdere uitgiftepunten, moet ik meerdere scans aanmaken?
Als er meerdere uitgiftepunten op een locatie zijn voer je voor elk uitgiftepunt een aparte scan in. 
sluiten
In de locatie zijn meerdere automaten, hoe tel ik het aanbod?
Voor een locatie met meerdere automaten kun je één scan aanmaken. Bij het onderdeel ‘Automaat’ upload je van elke automaat een foto. Op iedere foto geef je aan welke producten je ziet. Als je meerdere kantines/ restaurants (met automaten) in één gebouw hebt, vul je per kantine/restaurant een aparte scan in. 
sluiten
Hoe tel ik een watertappunt?
Elk watertappunt telt mee als één keer water.
sluiten
Hoe tel ik koffie of thee in een automaat?
Voor thee tel je het aantal smaken. Voor koffie voer je iedere variant zoals espresso of cappuccino apart (per knop) in.  
sluiten
Hoe tel ik een biertap?
Elke biertap telt mee als één keer bier. 
sluiten

Aanbod overig

Ik kan een product niet vinden in de Kantinescan. Wat kan ik doen?

Zoek onder een andere naam of naar een vergelijkbaar product. Bijvoorbeeld vruchtenyoghurt in plaats van bosbessenyoghurt. We voegen continu nieuwe producten toe aan onze Levensmiddelendatabank. Mis je een product? Mail naar  kantinescan@voedingscentrum.nl of geef het door aan jouw contactpersoon. 

sluiten
Ik krijg een weekkeuze-beoordeling, maar volgens mij is het wel een dagkeuze. Wat kan ik doen?

Het kan voorkomen dat je een hoeveelheid hebt ingevuld die zou moeten leiden tot een dagkeuze-beoordeling en toch een weekkeuze-beoordeling krijgt. Dit kan komen doordat niet alle portiegroottes van merkproducten bij ons bekend zijn. Deze producten worden dan beoordeeld op basis van de gemiddelde portiegrootte van vergelijkbare producten.

Een voorbeeld is tonijn broodsalade. Gemiddeld ligt de hoeveelheid voor een dagkeuze bij tonijnsalade op 25 gram. Maar voor sommige merken geldt dat als je meer gebruikt, je toch voldoet aan de criteria voor een dagkeuze. Is dit bij jou het geval bij een product? Dan is het uiteraard prima als je die hoeveelheid aanhoudt bij het beleggen van een broodje. Om wel een dagkeuze-beoordeling te krijgen kan je een kleinere hoeveelheid in de Kantinescan kiezen.

sluiten
Ik heb geen betere keuze in elke productgroep. Waarom voldoe ik alsnog aan het basispunt ‘De locatie biedt in elke productgroep een betere keuze aan’?
Sommige productgroepen worden samen genomen, zo tellen kaas en vleeswaren bijvoorbeeld tot de groep ‘beleg’. Je hoeft dan geen betere keuze in de productgroep kaas en in de productgroep vleeswaren aan te bieden, maar je voldoet al aan het basispunt als je in één van de twee groepen een betere keuze aanbiedt. 
sluiten
Ik kan een specifiek product van een bepaald merk niet vinden, wat kan ik doen?
Als je een specifiek product van een bepaald merk niet kunt vinden, dan kan je als alternatief een algemene omschrijving van het product invullen. In plaats van volkorenbrood merk X vul je dus gewoon volkorenbrood in. Je mag van het ontbrekende product ook de voedingswaarden, EAN-code en verpakkingseenheid in de vorm van een foto of tekst mailen naar kantinescan@voedingscentrum.nl. Wij vullen onze database aan met deze informatie. Hou er wel rekening mee dat er enige tijd overheen kan gaan voordat dit product ook in de Kantinescan terug te vinden is.
sluiten
Moet er in iedere aanwezige productgroep een betere keuze in de automaat én bij het uitgestalde aanbod aanwezig zijn?
Ja, om te voldoen aan de richtlijnen bied je in elke aanwezige productgroep een Schijf van Vijf-product of dagkeuze aan, zowel bij het uitgestalde aanbod als bij de automaten. Bied je bijvoorbeeld op beide plekken belegde broodjes aan? Dan bied je zowel bij het uitgestalde aanbod als in de automaten belegde broodjes aan die voldoen aan de criteria Richtlijn Eetomgevingen voor Scholen en Bedrijfsrestaurants.
sluiten
Wat is het verschil tussen een open en een gesloten automaat en hoe voer ik de producten in?

Bij een open automaat zie je de producten achter glas. Bij een gesloten automaat zie je de producten niet, maar maak je een keuze via knoppen of een digitaal display. 

Omdat de producten in een open automaat goed te zien zijn, beoordelen we een open automaat op het uitstralingspunt ‘Op de opvallende plaatsen in een automaat staan alleen betere keuzes.’ Om te voldoen aan dit uitstralingspunt, moet in ieder geval de bovenste helft van de automaat gevuld zijn met betere keuzes.

In een gesloten automaat zijn de producten niet zichtbaar. Daarom wordt een gesloten automaat niet beoordeeld op dit uitstralingspunt. Bij de vraag: ‘Is dit product opvallend geplaatst?’ vul je voor elk product het antwoord ‘nee’ in.

sluiten
Hoe kan ik actief halvarine of margarine aanbieden?
Er zijn verschillende voorbeelden waarop een kantine actief halvarine of margarine aan kan bieden:
  • Alle broodjes zijn besmeerd met halvarine of margarine. Óf van elke soort broodje wordt in ieder geval een met, en eventueel een zonder smeersel aangeboden. De broodjes met smeersel zijn het makkelijkst te pakken en zijn niet duurder dan broodjes zonder smeersel.
  • Er wordt gratis halvarine of margarine aangeboden zodat men het zelf op brood kan smeren.
  • Als broodjes op aanvraag worden gemaakt, wordt er gevraagd of er halvarine of margarine op mag. Dit is gratis.
  • Er wordt gecommuniceerd, bijvoorbeeld op de menukaart of via bordjes, dat broodjes besmeerd zijn met halvarine of margarine.
  • Broodbeleg, zoals gebakken ei, vlees of groente, is bereid met vloeibaar bak- en braadvet of margarine.
sluiten
Moet ik producten die op de prijslijst staan, maar momenteel niet verkocht worden, invoeren in de scan?
Nee, als de producten niet verkrijgbaar zijn, dan hoef je deze ook niet in te voeren.
sluiten

Uitstraling

Welke vorm moet ik kiezen bij 'Uitstraling' als er meerdere vormen op mijn locatie zijn?
Kies de vorm die het meest overeenkomt met jullie locatie.
sluiten

Score

Volgens de score van de Kantinescan heb ik een zilveren, gouden of ideale kantine. Wat kan ik nu doen?
  • Voor scholen: Vraag een Schoolkantine Schaal aan door bovenaan de scorepagina te klikken op ‘Vraag Schoolkantine Schaal aan’. Een brigadier beoordeelt de aanvraag. Je ontvangt binnen 10 werkdagen reactie.
  • Voor bedrijfsrestaurants: Voor bedrijfsrestaurants en andere accommodaties zijn er geen schalen of certificaten beschikbaar. 
sluiten
Ik krijg geen niveau te zien, maar ik weet niet waarom. Wat moet ik nu doen?
Als je geen niveau ontvangt, voldoe je waarschijnlijk nog niet aan alle criteria. Bekijk de uitslag en adviezen. Ook kun je contact opnemen met jouw contactpersoon.
sluiten