Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Criteria van de Richtlijn Gezondere Eetomgevingen

De Richtlijn bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Aanbod
  • Presentatie– en verkooptechnieken
  • 4 modules die van toepassing kunnen zijn

Op deze pagina staan de criteria voor al deze onderdelen. Bekijk ook de uitleg van de onderdelen en lees wat Betere Keuzes (Schijf van Vijf-producten en dagkeuzes) zijn.

Criteria aanbod

bied altijd water aan in een gezonde omgeving

Brons

  • In elke aangeboden productgroep bied je minimaal één Betere Keuze zichtbaar aan.
  • Bied altijd water aan.

Zilver

  • Voldoet aan de criteria van brons.
  • Bied verse groente en/of fruit aan.
  • Het aandeel Betere Keuze is minimaal 60%.

Goud

  • Voldoet aan de criteria van brons.
  • Bied verse groente en fruit aan.
  • Het aandeel Betere Keuze is minimaal 80%.

Criteria presentatie- en verkooptechnieken

Brons

  • Bij ten minste 75% van de opvallende presentatiepunten van deze eetomgeving worden Betere Keuzes gepresenteerd.
  • Water presenteer je op een aantrekkelijke manier.
  • Je voldoet aan 1 aanvullend presentatie- of verkooptechniek naar keuze (zie de lijst van technieken hieronder).

Zilver en Goud

  • Bij alle opvallende presentatiepunten van deze eetomgeving worden alleen Betere Keuzes gepresenteerd.
  • Water, verse groente en fruit presenteer je op een aantrekkelijke manier.
  • Je voldoet aan meerdere presentatie- of verkooptechnieken naar keuze (zie de lijst van technieken hieronder). Voor zilver voldoe je aan 60% van de technieken die voor jou van toepassing zijn en voor goud aan 80%.
Lijst van technieken

Product / portie

  • Er wordt een kleine(re) portie aangeboden/toegevoegd voor zowel Schijf van Vijf-producten, dagkeuze als weekkeuzes. Indien keuze uit meerdere portiegroottes: de klein(ere) portie is de standaard. 
  • Indien keuze uit meerdere portiegroottes: verschillende portiegroottes worden aangeboden tegen dezelfde relatieve prijs/hoeveelheid.
  • Het merendeel van groente en fruit worden aangeboden in makkelijk-te-eten opties of vormen (type fruit dat makkelijk te eten is, dan wel door bewerking makkelijk te eten is)(verplicht vanaf zilver).
  • Het merendeel van de Schijf van Schijf-producten zijn direct mee te nemen ('ready to eat': je hoeft er niet op te wachten of minder lang dan op een weekkeuze).

Prijs(aanbieding)

  • Water wordt ook gratis aangeboden.
  • Schijf van Vijf-producten en dagkeuzes hebben een lagere prijs dan uitzonderingsproducten (tenminste aanwezig).
  • Schijf van Vijf-producten en dagkeuzes worden gestimuleerd door aanprijsacties (bij een combideal: bied dan in elk geval een Schijf van Vijf-product aan).

Plaatsing

  • In de wachtrij bij de kassa worden alleen Schijf van Vijf-producten en dagkeuzes aangeboden.
  • Schijf van Vijf-producten en dagkeuzes vormen de meerderheid op menukaart/prijslijst (ook digitaal/online).
  • Looproute: Schijf van Vijf-producten en dagkeuzes staan op de opvallende plaatsen, o.b.v. customer journey.
 
sluiten

Is een bepaalde techniek niet mogelijk of van toepassing in jouw locatie? Dan vervalt die uit de lijst. Kijk in onderstaande schema hoeveel technieken dan nodig zijn voor zilver of goud (de verhouding van circa 60% voor zilver of circa 80% voor goud blijft).

Aantal van toepassing 10 9 8 7 6 5
Zilver (voldoe aan:) 6 6 5 4 4 3
Goud (voldoe aan:) 8 8 7 6 5 4

Minimaal 5 technieken moeten worden toegepast, zodat de gezondere keuze wel gestimuleerd wordt.

Criteria modules

Automaten


Brons Zilver Goud
Aanbod Elk automaat heeft in elke productgroep een Betere Keuze.

Elk automaat heeft in elke productgroep een Betere Keuze.

Aandeel Betere Keuze minimaal 60%.

Elk automaat heeft in elke productgroep een Betere Keuze.

Aandeel Betere Keuze minimaal 80%.

Presentatie- & verkoop-technieken De Betere Keuzes staan in ieder geval in de bovenste helft, en vullen ten minste ¾ van de bovenste helft.

In de bovenste helft van de automaten staan alleen maar Betere Keuzes.

In de bovenste helft van de automaten staan alleen maar Betere Keuzes.

Merknamen en product- afbeeldingen zijn (van) Schijf van Vijf-producten, non-food of neutraal. Merknamen en product- afbeeldingen zijn (van) Schijf van Vijf-producten, non-food of neutraal.

Alcoholhoudende dranken


Brons Zilver Goud
Aanbod Er wordt een 0,0% variant aangeboden.

Er wordt een 0,0% variant aangeboden.

Er wordt een 0,0% variant aangeboden.
Beleid De 0,0% variant wordt niet aan jeugd aangeboden.

De 0,0% variant wordt niet aan jeugd aangeboden.

De 0,0% variant wordt niet aan jeugd aangeboden.

Schriftelijk vastleggen vanaf hoe laat alcohol wordt geschonken op de momenten dat er meer dan 25% jeugd aanwezig is. Schriftelijk vastleggen vanaf hoe laat alcohol wordt geschonken op de momenten dat er meer dan 25% jeugd aanwezig is.
Schriftelijk vastleggen dat er geen alcohol wordt geschonken op de momenten dat er meer dan 50% jeugd aanwezig is.

Marketingcommunicatie

We onderscheiden 3 vormen:

  1. Beeldmateriaal: Beeld van eten en drinken ter aanduiding van wat er zoal te koop is. Daarbij gaat het om tastbare uitingen (offline). Bijvoorbeeld op toegangskaartjes, prijslijsten, posters, prullenbakken, tafelbordjes en banieren, bij uitgiftepunten, balies enzovoorts. Automaten tellen hier niet mee, die hebben een eigen module. Ook gaat het om digitale en/of online uitingen. Bijvoorbeeld op (bestel)website, digitale nieuwsbrief, e-mails en e-tickets, schermen op locaties.
  2. Reclame: Offline, digitale en/of online uitingen met als doel producten aan te prijzen of te promoten, waarbij gebruik wordt gemaakt van beïnvloedings- en andere marketingcommunicatie mechanismen. In dit geval gaat het om reclame voor eten en drinken.
  3. Sponsoring: Een (financiële) bijdrage om een evenement te helpen tot stand te brengen in ruil voor zichtbaarheid van het merk en/of product, inclusief onder andere gratis materialen (zoals parasols en prullenbakken), sampling (uitdelen van producten) en bartering (wederdienst in plaats van betaling, ruilhandel). In dit geval gaat het om sponsoring door food-merken (eten en drinken) of non-food merken die eten en/of drinken aanbieden.

Brons Zilver Goud
Beeldmateriaal, offline, digitaal en/of online
Als er beeldmateriaal voor eten en/of drinken is, dan in ieder geval 50% van al het beeldmateriaal van Schijf van Vijf-producten of non-food. Als er beeldmateriaal voor eten en/of drinken is, dan worden alleen Schijf van Vijf-producten of non-food getoond.

Als er beeldmateriaal voor eten en/of drinken is, dan worden alleen Schijf van Vijf-producten of non-food getoond.

Reclame en Sponsoring, offline, digitaal en/of online Minimaal 50% van de voedingsgerelateerde reclame- en sponsoruitingen zijn voor Schijf van Vijf-producten. Deze uitingen zijn op de meest opvallende posities (qua zicht/locatie dan wel formaat/omzet).

Alle voedingsgerelateerde reclame- en sponsoruitingen zijn voor Schijf van Vijf-producten.


Alle voedingsgerelateerde reclame- en sponsoruitingen zijn voor Schijf van Vijf-producten.

Er worden (ter promotie) alleen Schijf van Vijf-producten weggegeven, ook door non-food merken of organisaties.

Geen partijen/merken met een ongezond imago (bijvoorbeeld een fastfoodketen of een frisdrank- of snoepfabrikant). Geen partijen/merken met een ongezond imago (bijvoorbeeld een fastfoodketen of een frisdrank- of snoepfabrikant). Geen partijen/merken met een ongezond imago (bijvoorbeeld een fastfoodketen of een frisdrank- of snoepfabrikant).
Er worden (ter promotie) alleen Schijf van Vijf-producten weggegeven, ook door non-food merken of organisaties. Er worden (ter promotie) alleen Schijf van Vijf-producten weggegeven, ook door non-food merken of organisaties.
Indien de sponsor eten/drinken aanbiedt, dan voldoen aan aanbod en presentatietechnieken Zilver. Indien de sponsor eten/drinken aanbiedt, dan voldoen aan aanbod en presentatietechnieken Goud.

4 of meer uitgiftepunten of locaties in één eetomgeving


Brons Zilver Goud
Aanbod 50% van de locaties voldoen aan de basis (Brons).

Minimaal 60% van de locaties voldoen aan aanbod van Zilver.

Minimaal 80% van de locaties voldoen aan aanbod van Goud.
Presentatie- en verkooptechnieken 50% van de locaties voldoen aan de basis (Brons).

Minimaal 60% van de locaties voldoen aan de presentatie- en verkooppunten van Zilver.

Minimaal 80% van de locaties voldoen aan de presentatie- en verkooppunten van Goud.

Bij 3 of minder uitgiftepunten in één eetomgeving moeten alle uitgiftepunten afzonderlijk voldoen.

Disclaimer

Het beschikbaar komen van nieuwe inzichten en/of gegevens vanuit de praktijk en de wetenschap kan aanleiding geven tot het aanpassen van criteria.