Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Een paar kilo's kwijt voor de zomer

Het is misschien verleidelijk om net voordat de zomer écht losbarst snel een crashdieet te volgen om een paar kilo's af te vallen. Maar een crashdieet is vaak niet gezond en na zo’n dieet is het lastig om op gewicht te blijven.

Crashdieet of gezond afvallen?

Met een crashdieet kun je in korte tijd veel kilo’s verliezen. Maar op lange termijn zorgen ze vaak voor teleurstelling en frustratie. De kans is groot dat je na een tijdje weer hetzelfde eet en weegt als eerst. Ook bestaat met een crashdieet het risico dat spierweefsel in plaats van vetweefsel wordt afgebroken.

Verder kunnen crashdiëten eenzijdig zijn: bepaalde producten zijn dan verplicht of moeten juist vermeden worden. Daardoor heb je de kans dat je te weinig van een bepaalde voedingsstof binnenkrijgt. Het is daarom beter om op een gezonde manier af te vallen. Val je een halve kilo tot 1 kilo per week af, dan is het makkelijker om het afvallen vol te houden en daarna op gewicht te blijven.

Lees meer over bekende diëten.

Gezond afvallen, hoe doe je dat?

Wil je er beter uitzien voor het zomerseizoen begint? Doe het rustig aan en begin op tijd. Om af te vallen is het belangrijk om gezonder te eten, minder te eten en om meer te bewegen.

Minder eten is makkelijker als je minder opschept, regelmatiger eet en met meer aandacht eet. Gezonder eten doe je door ongezonde snacks te laten staan en door te kiezen voor gezondere producten uit de Schijf van Vijf. Meer bewegen zorgt dat je meer energie verbrandt.

Wil je meer weten over hoe je gezond kan afvallen? Bekijk dan onze pagina gezond afvallen.


Bekijk ons boek 'Gezond afvallen'

De rest van de zomer (en daarna) op gewicht blijven

Op gewicht blijven doe je door gezond te eten, niet te veel te eten en voldoende te bewegen. Met deze ingrediënten ga je niet jojoën. Als je je streefgewicht hebt behaald ga je op zoek naar een nieuwe balans. Je kan wat meer gaan eten dan tijdens het afvallen, maar hoeveel dat precies is verschilt per persoon. Ook is het belangrijk dat je je gewicht goed in de gaten houdt. Ontdek hier meer tips hoe je op gewicht kunt blijven na het afvallen.