Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Traditioneel Brits recept met lamsvlees
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Een paar kilo's kwijt voor de zomer

Het is misschien verleidelijk om net voordat de zomer écht losbarst snel een crashdieet te volgen om een paar kilo's af te vallen. Maar een crashdieet is vaak niet gezond en na zo’n dieet is het lastig om op gewicht te blijven.

Met een crashdieet kun je in korte tijd veel kilo’s verliezen. Maar op lange termijn zorgen ze vaak voor teleurstelling en frustratie. De kans is groot dat je na een tijdje weer hetzelfde eet en weegt als eerst. Ook bestaat met een crashdieet het risico dat spierweefsel in plaats van vetweefsel wordt afgebroken. Verder kunnen crashdiëten eenzijdig zijn: bepaalde producten zijn dan verplicht of moeten juist vermeden worden. Daardoor heb je de kans dat je te weinig van een bepaalde voedingsstof binnenkrijgt.

Lees meer over bekende diëten.

Gezond afvallen

Wil je er beter uitzien voor het zomerseizoen begint? Doe het rustig aan en begin op tijd. Het is het beste om een halve kilo tot 1 kilo per week af te vallen. Op deze manier is afvallen ook beter vol te houden. Om af te vallen is het belangrijk om gezonder te eten, minder te eten en om meer te bewegen. Minder eten is makkelijker als je minder opschept, regelmatiger eet en met meer aandacht eet. Gezonder eten doe je door ongezonde snacks te laten staan en door te kiezen voor gezondere producten uit de Schijf van Vijf. Meer bewegen zorgt dat je meer energie verbrandt.


Lees meer over gezond afvallen.
Bekijk ons boek 'Alles over afvallen'

De rest van de zomer (en daarna) op gewicht blijven

Op gewicht blijven doe je door gezond te eten, niet te veel te eten en voldoende te bewegen. Met deze ingrediënten ga je niet jojoën.

Lees meer over het behouden van een gezond gewicht.

Vraag en antwoord

Hoeveel calorieën zitten erin? - Caloriechecker

Met de Caloriechecker zie je hoeveel calorieën er in een product zitten én hoeveel vet, verzadigd vet, eiwit, koolhydraten en vezels.

Wat is een gezond product?

Elk product heeft andere voedingswaarden. Een product is niet per se gezond of ongezond. Er kunnen veel goede of juist veel minder goede stoffen inzitten, maar gezond of ongezond word je niet van het eten van 1 product.

Wat is een gezond eetpatroon?

Een gezond eetpatroon is een goede balans tussen alles wat je eet en drinkt, bijvoorbeeld binnen 1 maand. Daarin horen vooral de producten uit de Schijf van Vijf, maar af en toe kan er ook iets bij dat buiten de Schijf van Vijf staat. Wekelijks een patatje bijvoorbeeld kan in een gezond eetpatroon passen, als je voor de rest gezonde keuzes maakt uit de Schijf van Vijf. 

App 'Kies Ik Gezond?'

Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app scan, zoek en vergelijk je eenvoudig producten. In de supermarkt of thuis op de bank. Zo kun je ook van je favoriete merk checken wat de voedingswaarden zijn en deze makkelijk vergelijken met andere producten. 

Bekijk in Play Store
Bekijk in App Store

sluiten
Wat helpt beter bij het afvallen, minder eten of meer sport en bewegen?

Gezonder en minder eten is het belangrijkste als je wilt afvallen. Het is zaak om minder te eten dan je verbrandt.

Door te sporten of te bewegen verbrand je meer calorieën, dus het kan wel goed helpen bij het afvallen. Maar afvallen door alleen bewegen kost heel veel tijd. Om 1 kilo lichaamsgewicht kwijt te raken moet je ongeveer 7.000 kilocalorieën verbranden. Dat staat gelijk aan meer dan 25 uur wandelen.

Spieren verbranden energie, dus als je door te sporten meer spieren krijgt verbrand je meer energie. Door dit hogere energiegebruik kan het makkelijker zijn om af te vallen en je bereikte gewicht te behouden. Hierbij is het wel belangrijk dat je niet méér gaat eten dan voor je ging sporten, want dan draagt het niet meer bij aan het afvallen of het behouden van je gewicht.

sluiten
Kan ik afvallen met smoothies, pillen of andere afslankproducten?

Wil je afvallen met smoothies of met een sapkuur? Of denk je dat afslankpillen en poeders werken om te vallen? Waarschijnlijk werkt het even, maar er kleven toch nadelen aan. De kans is groot dat je na een tijdje weer hetzelfde eet en weegt.

Afvallen met smoothies of sapjes

Sapkuren houdt in dat je alleen een bepaalde hoeveelheid vruchtensappen of thee mag drinken en verder niets. Daarom wordt ook wel van sapvasten gesproken. Van sapkuren val je af, maar langer dan een paar dagen een sapkuren raden we af. Er wordt dan namelijk spierweefsel afgebroken en je krijgt niet voldoende voedingsstoffen binnen.

Daarnaast helpen appelazijn, grapefruitsap of citroensap niet om af te vallen. Dat deze sappen vet afbreken is een fabeltje. Er is geen enkel bewijs dat zure drankjes invloed hebben op de vetverbranding. 

Afvallen met pillen en poeders

Het effect van afslankpillen en poeders om af te vallen, is niet duidelijk bewezen. Je kunt beter leren om altijd gezondere keuzes te maken in de supermarkt en zo geleidelijk af te vallen.

Als je heel weinig eet is het vaak lastig om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen die je nodig hebt. Je kunt er dan voor kiezen om een multivitamine te nemen. Op de verpakking staat hoeveel procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid (ADH) erin zit. Kies voor maximaal 100% ADH, meer is niet nodig en ook niet beter.

Afvallen met afslankproducten

Het belangrijkste is om een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Maaltijdvervangers kunnen eventueel het ontbijt of de lunch vervangen, maar zijn duurder dan een gewone voedzame maaltijd.

Lees meer over speciale maaltijdvervangers en bekende diëten.

Dit werkt wél

Wil je blijvend een gezond gewicht? Volg dan de 3 fases van het Voedingscentrum. Daarin krijg je adviezen om af te vallen door minder te eten, gezonder te eten én meer te bewegen.

sluiten
Moet ik 3, 4, 5 of 6 keer per dag eten als ik wil afvallen?

Minder eten is het belangrijkste bij afvallen. Het lukt beter om minder te eten als je regelmatig eet. Dat betekent dat je verdeeld over de dag 3 hoofdmaaltijden eet: ontbijt, lunch en avondeten. Door met regelmaat te eten geef je je hongergevoel minder ruimte en krijg je minder de neiging om te snacken.

Hoeveel keer je eet maakt niet zo veel uit: 4, 5 of 6 keer per dag een kleinere maaltijd kan in principe ook. Het gaat er uiteindelijk om dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Een goede richtlijn om af te vallen is 1.500 kilocalorieën (kcal) voor vrouwen en 1.800 kcal voor mannen.

Minder tussendoor eten

Hoe vaak je iets kleins tussendoor kunt eten, hangt af van je gewicht. Bij een gezond gewicht raden we aan om maximaal 4 keer iets kleins tussendoor te eten. Voor afvallers geldt: beperk het aantal keren dat je eet tussen de maaltijden door. Als je toch iets wilt eten, kies dan voor fruit, snackgroenten of een bakje magere yoghurt. Door snacks, koek, snoep en frisdrank te laten staan, krijg je beduidend minder calorieën binnen.

sluiten
Hoeveel calorieën verbrand ik?

Net als de energie die je lichaam binnenkomt via voeding, wordt ook de energie die je lichaam verbruikt uitgedrukt in calorieën. Het verbruiken of verbranden van calorieën is een continu proces. Je verbruikt niet alleen energie door te sporten. Ook als je slaapt, afwast of trap loopt, verbruik je calorieën.

Hoeveel calorieën je verbruikt hangt onder andere af van je gewicht, je leeftijd, je geslacht, en hoe actief je bent. Dat is voor de een dus wat meer dan voor de ander. Om af te vallen, raden we aan om, naast een verantwoord dieet, elke dag 45 minuten flink te bewegen. Sporten is een goede manier om flink calorieën te verbranden.



Wil je weten hoeveel calorieen je verbrandt met verschillende activiteiten en sporten zoals wandelen, fietsen of voetballen? Bekijk deze handige tabel.

Eetdagboek bijhouden

Met Mijn Voedingscentrum kun je bijhouden hoeveel je eet. Dit online dagboek berekent hoeveel energie en voedingsstoffen je binnenkrijgt. Je kunt dus hiermee zien of je in de buurt zit van de richtlijn hoeveel calorieën je per dag mag. Daarnaast zie je welke producten veel calorieën bevatten.

sluiten
Ik eet heel weinig en val niet af: hoe kan dat?

Tijdens het afvallen kan het lijken dat het niet meer lukt om af te vallen, terwijl je nog niet je streefgewicht hebt gehaald. Het is alsof je op een plateau of ondergrens qua gewicht zit. Het enige wat helpt is volhouden. Je zult zien dat je vanzelf weer afvalt, als je doorzet.

Er kunnen een paar redenen zijn waardoor je niet meer afvalt:

  • Een slank lichaam heeft minder calorieën nodig. Het kost bijvoorbeeld minder energie om je lichaam warm te houden en in beweging te krijgen. Je lichaam heeft (na het afvallen) dus ook minder voedsel nodig om in balans te blijven.
  • Door te sporten kan het zijn dat je meer spieren hebt gekregen. Spieren zijn zwaarder dan vet en daarom lijkt het alsof je minder of niet meer afvalt.

Spaarstand van het lichaam

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het lichaam in een ‘spaarstand’ gaat tijdens afvallen, waardoor je minder calorieën verbrandt. Dat doe je op dezelfde manier als daarvoor: je hebt alleen minder calorieën nodig als je minder zwaar bent.

De enige manier is doorzetten, om zo een gezond gewicht te bereiken én te houden.

sluiten
Gaat het afvallen beter als ik veel water drink?

Veel water drinken en verder hetzelfde blijven eten en drinken, helpt niets. Water is wel een goede keuze om frisdrank en vruchtendranken mee te vervangen. Dat scheelt calorieën en draagt daardoor bij aan afvallen.

Ook een glas water nemen in plaats van een calorierijk tussendoortje kan je op een moeilijk moment gebruiken om een verleiding te weerstaan.

De betere keuze

Water drinken is een betere keuze dan frisdrank en vruchtendranken. Daar zitten veel suikers en dus calorieën in. Als je wilt afvallen, kies dan vooral voor water of thee en koffie zonder suiker.

Minder eten, meer bewegen

Gezondere keuzes maken bij het eten en drinken is niet het enige dat je kunt doen om af te vallen. Minder eten en meer bewegen zijn minstens zo belangrijk. 

sluiten
Helpt grapefruit- of citroensap om af te vallen?
Grapefruitsap en citroensap helpt niet om vet af te breken. Dat is een fabeltje. Er is geen enkel bewijs dat grapefruit of citroen invloed heeft op de vetverbranding.
sluiten
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.